15A - Prostředí a výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
15A
PROSTŘEDÍ A VÝCHOVA
Prostředí – charakteristika− část světa, která obklopuje člověka a ovlivňuje jeho vývoj
− pedagogizace prostředí:
• využití prostředí jako „výchovného prostředku“• díky změnám v prostředí působíme na vychovávaného a ovlivňujeme jeho chování
• vysoce pedagogizované prostředí je ve škole
− 3 sféry ve vztahu člověk a prostředí: lidé a příroda, kultura a společnost
Vliv prostředí na chování člověka− význam prostředí pro výkonost a chování žáků se zohledňuje ve školách – školy zkrášlují školní prostředí, rozděluje
učebny na určité zóny (učební, relaxační, virtuální, …), výběr školního nábytku
− prostředí žáka motivuje, podněcuje, ale také ubíjí, deprimuje
Prostředí podle různých kritérií
1) podle velikosti a rozsahu prostředí− makroprostředí: vymezeno v souvislosti s přír. a společenskohistorickými podm. příslušné země a historické doby
− mezoprostředí: prostředí regionu s jeho přír., ekonomickými, spol., kult. charakteristikami (sídliště, pracoviště rodičů)
− mikroprostředí: prostředí malých sociálních skupin (rodina, skupina dětí při hrách, školní třída, školní družina)
2) podle převládajícího typu aktivit člověka− prostředí politické, lékařské, vzdělávací, sportovní, …
3) podle území, v němž se člověk vyskytuje− regionální, venkovské, městské, lokální
4) podle organizovanosti prostředí− formalizované, institucionalizované, neformální, neorganizované, …
Typologie prostředí z hlediska výchovné stimulace
1) prostředí podnětově chudé− děti, které žijí v prostředí, kde mají nedostatek podnětů− děti jsou ve všech směrech méně rozvinuté (chudší představy, méně citlivé a pohotové)
− toto prostředí je v současné době výjimkou
2) prostředí podnětově přesycené− charakteristické pro současnou dobu − dítě je vyčerpané velkým množstvím činností, nemá čas na odpočinek a doplnění sil
− děti jsou často unavení, jeví se jako unuděné − charakteristické pro život ve velkých městech (reklamy, lákadla pro děti, nabídky)
− řada dětí nemá moc volného času, hned po škole spěchá na přání rodičů na různé kroužky, doučování, … a doma je