Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15A - Prostředí a výchova

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (64.43 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

15A

PROSTŘEDÍ A VÝCHOVA

Prostředí – charakteristika− část světa, která obklopuje člověka a ovlivňuje jeho vývoj 
− pedagogizace prostředí:

• využití prostředí jako „výchovného prostředku“• díky změnám v prostředí působíme na vychovávaného a ovlivňujeme jeho chování 
• vysoce pedagogizované prostředí je ve škole 

− 3 sféry ve vztahu člověk a prostředí: lidé a příroda, kultura a společnost 

Vliv prostředí na chování člověka− význam prostředí pro výkonost a chování žáků se zohledňuje ve školách – školy zkrášlují školní prostředí, rozděluje 

učebny na určité zóny (učební, relaxační, virtuální, …), výběr školního nábytku 

− prostředí žáka motivuje, podněcuje, ale také ubíjí, deprimuje 

Prostředí podle různých kritérií
1) podle velikosti a rozsahu prostředí− makroprostředí: vymezeno v souvislosti s přír. a společenskohistorickými podm. příslušné země a historické doby
− mezoprostředí: prostředí regionu s jeho přír., ekonomickými, spol., kult. charakteristikami (sídliště, pracoviště rodičů)
− mikroprostředí: prostředí malých sociálních skupin (rodina, skupina dětí při hrách, školní třída, školní družina)
2) podle převládajícího typu aktivit člověka− prostředí politické, lékařské, vzdělávací, sportovní, …
3) podle území, v němž se člověk vyskytuje− regionální, venkovské, městské, lokální
4) podle organizovanosti prostředí− formalizované, institucionalizované, neformální, neorganizované, …

Typologie prostředí z hlediska výchovné stimulace
1) prostředí podnětově chudé− děti, které žijí v prostředí, kde mají nedostatek podnětů− děti jsou ve všech směrech méně rozvinuté (chudší představy, méně citlivé a pohotové)
− toto prostředí je v současné době výjimkou 
2) prostředí podnětově přesycené− charakteristické pro současnou dobu − dítě je vyčerpané velkým množstvím činností, nemá čas na odpočinek a doplnění sil 
− děti jsou často unavení, jeví se jako unuděné − charakteristické pro život ve velkých městech (reklamy, lákadla pro děti, nabídky)
− řada dětí nemá moc volného času, hned po škole spěchá na přání rodičů na různé kroužky, doučování, … a doma je 

Témata, do kterých materiál patří