15A - Prostředí a výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pak čekají počítače, tablety, televize
− děti nemají čas na sebe, oddávat se běžnému snění, nemá čas na pobývání s kamarády, …
3) prostředí podnětově jednostranné− nemá rovnoměrně rozloženy podněty z oblasti rozumové, emoční nebo motorické
− dítě je v určité oblasti přesycováno například v rozumové – může trpět nedostatkem citových podnětů a pohybovou
zanedbaností (například ve sportovní rodině)
− je lepší než prostředí podnětově chudé, ale nepřispívá k všestrannému rozvoji osobnosti dítěte
1
15A
PROSTŘEDÍ A VÝCHOVA
4) prostředí podnětově závadové− toto prostředí je největším problémem − typickým příkladem je rodinné prostředí, kdy otec je recidivista a matka alkoholička
− dítě se s tímto prostředím nemusí setkávat jen v rodině, ale například i v partě − pokud je pro dítě prostředí natolik nevhodné, má soud právo vyjmout dítě z tohoto prostředí a umístit je do
prostředí vhodnějšího, a to i proti vůli rodičů
Školní prostředí− je to prostředí, v němž probíhá řízený proces učení − charakter školního prostředí ovlivňuje vzdělávací výsledky − působí na vztah jedince ke škole (působí na něho celková úprava budovy, kultura mezilidských vztahů)
− školní prostředí působí na vztah žáků i jejich rodičů (ke škole, k lidem v ní)
− u škol se zkoumá především klima
− školní prostředí se dělí na dva parametry:
• materiální:
▪ požadavky fyzikální: velikost prostoru třídy, využívání barev v prostředí školy, vhodnost osvětlení ve třídě
▪ požadavky ergonomické: vhodné zařízení a vybavení ve třídách, pomůcky, …
• psychosociální:
▪ typ vztahů a komunikace mezi zúčastněnými subjekty – především učitel a třída, vyučující a skupina žáků,