Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika č. 5

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.19 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

5.
Základní lidské činnosti hra, učení, práce a zájmové činnosti z pohledu pedagogiky a psychologie

HRA

  • Jednoznačná definice hry neexistuje *Tuhle větu PAMATUJ*

  • výchovný prostředek, který má nezastupitelnou úlohu v předškolním věku dítěte

  • Základní druh lidské činnosti

  • nejpřirozenější projev aktivity dítěte a vývojové potřeby dětí tohoto věku

DÍTĚ SE ROZVÍJÍ PO STRÁNCE:

  • Rozumové (Poznávání věcí, učení, zkušenosti)

  • Tělesné (Rozvoj pohybu, procvičování jemné a hrubé motoriky)

  • Mravní (Pěstování volních vlastností, v znik charakteru, umět se omluvit, umět se podřídit pravidlům hry)

  • Estetické (Tříbení vkusu, vnímání krásna)

  • Pracovní (Zvládání drobných pracovních dovedností)

  • Sociální (Učení spolupráce v menší i větší skupině, vznik společenských vztahů)

  • Citové (Uvolnění citů, regulace citů)

  • Seberegulační (Získávání návyků, pěstování trpělivosti)

  • Jazykové (Rozvoj řeči, kultivace řeči)

  • Paměťové (Prohlubování paměti)

  • Tvořivé (Rozvoj představivosti, tvořivosti, fantazie)

*Není nutné vyjmenovat všechny, ale vědět o nich ano*

ZNAKY HRY:

  • Spontánnost – Dítě si volí hru a hraje ji přirozeně, zvolená hra odpovídá zájmům a potřebám dítěte

  • Samoúčelnost – Pro dítě je důležitý průběh hry, nikoliv výsledek. Účel vidí jen v hraní si a nepřemýšlí o tom, že hrou něco získává, učí se

  • Citové uspokojení – Dítě hru citově prožívá, vkládá do ní celou svou osobnost, cítí se dobře

  • Symboličnost – Dítěti nahrazují skutečnost různé nástroje, materiály, úkony, které pro dítě označují skutečné věci či skutečné nástroje (Kolečko = volant, kostička = auto)

  • Humor a legrace – Ideální je, když dítěti hra přináší uvolnění a zábavu

ASPEKTY HRY:

Hru může odborník využít k práci s dětmi

  • Motivační aspekt – Hrou můžeme dítě motivovat například k učení, práci

  • Diagnostický aspekt – Pomocí hry můžeme zjistit nedostatky či problémy dítěte. Dítě se ve hře prozrazuje. Dokáže dokonale ukázat v jakém prostředí rodiny vyrůstá, jak jeho rodina finguje či nefunguje a také ukáže, zda je nebo není opožděno

  • Terapeutický aspekt – Hrou můžeme léčit nedostatky či problémy dítěte

PODSTATA HRY:

  • Spočívá v možnostech dítěte, je pro dítě přirozeně zvládnutelná, tím podporuje jeho psychickou rovnováhu

  • Přináší klid a vyrovnanost, prověřuje jeho dosaženou úroveň a ověřuje schopnost dítěte něco vyřešit a vykonat

  • Dítě uspokojuje

PEDAGOGICKÉ TŘÍDĚNÍ HER

  1. HRY TVOŘIVÉ (PŘIROZENÉ):

  • Hry námětové – Hry na někoho, na něco

  • Hry dramatizující – Hry s jednáním, s dějem

  • Hry konstruktivní – Stavění, skládání, práce s materiálem

  1. HRY S PRAVIDLY (UMĚLÉ):

  • Didaktické hry

  • Pohybové hry

  1. HRA VE VYUČOVÁNÍ

  1. HRY TVOŘIVÉ (PŘÍROZENÉ)

NÁMĚTOVÉ HRY

Dítě si zvolí námět a na základě své představivosti a fantazie vstupuje do rolí, které s námětem souvisejí. Velmi často je používáno slovo „Jako“

Témata, do kterých materiál patří