Pedagogika č. 5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Námětem se nejčastěji stávají odpozorované nebo zažité skutečnosti – návštěva u lékaře, v obchodě apod. Námětem může být i film
Dítě si zážitek znovu přehrává, ale hru si upravuje podle toho, jak mu to vyhovuje.
Objevuje se už v batolecím věku dítěte
Bohatě využívá symboliky
Pomůcky: zmenšeniny skutečností (malá doktorka, kadeřnice, prodavačka)
Při námětové hře dítě:
Projevuje spontaneitu, potěšení, radost ze hry, tvořivost
Upřednostňuje spoluhráče
Uplatňuje komunikaci, kooperaci
Opakuje obehraný námět
Starší dítě hru plánuje a vymýšlí ji nová pravidla
Dohadování nad námětem je už hra samotná
Získává logické posloupnosti a souvislosti
Až kolem 10 let je schopné přijímat a hrát velké herní projekty ( celotáborové hry)
DRAMATIZUJÍCÍ HRA
Při této hře děti buď samy, nebo s pomocí loutky dramatickou formou napodobují známé pohádky, které buď někde viděly či slyšely.
Dramatizující hry se od námětových her liší tím, že je zde dán scénář
Tyto hry jsou cenným prostředkem pro rozvoj řeči, upevnění paměti a pro rozvoj soc. soužití
Pomůcky: Loutky, kostýmy, kulisy
KONSTRUKTIVNÍ HRA
Při této hře děti konstruují, tj. staví, sestavují, napojují, připojují, lepí apod.
Náhodné sestavování různých dílů do různých celků -> postupné vytváření představy (Záměr –> cíl)¨
Pomůcky: Kostky, stavebnice, různé přírodní materiály
--------------------
*Shrnutí: Učitelka (Nejen MŠ) by měla vést děti k tomu, aby si uměly hrát samy – přirozeně. Činnost dětí by neměla být neustále organizována a řízena. Musí mít dostatek času. Nechávat dětem hru dohrát. Učitelka by měla respektovat právo dítěte na volný výběr hry, hračky, změnu hry, odmítnutí hry a výběr partnera ke hře.*
HRY S PRAVIDLY (UMĚLÉ, ŘÍZENÉ)
Tyto hry mají předem určená pravidla, která musí být jasná, snadno pochopitelná a musí být dodržována, jinak by tyto hry nefungovaly.
Důležité je spravedlivé a objektivní hodnocení.
POHYBOVÉ HRY
Rozvíjí se pohybové schopnosti dítěte (Obratnost, rychlost, vytrvalost, postřeh).
Pohybové hry jsou prostředkem výchovy charakterových a volních vlastností. Upevňuje se sebeovládání, odvážnost. Podporují optimismus a dobrou náladu.
Patří mezi rekreační činnosti, jsou prostředkem aktivního odpočinku
Na zařazení pohybových her do vyučování má vliv roční období , věk dětí, prostor a prostředí
Mezi pohybové hry patří:
Hravé cvičení pohybů, pohybové hry bez námětu (chůze, běh, skoky, poskoky, vyhýbání se, házení,…)
Hry s určitým námětem (Na Jeníčka a Mařenku)
Hudebně pohybové hry (Zlatá brána, Pásla ovečky)
Hry se soutěžními prvky (Kdo dříve něco udělá)
Hry sportovního typu (Badminton)
DIDAKTICKÉ HRY
Hry zaměřující se na řešení rozumových úkolů
Tyto hry jsou záměrně a cílevědomě sestaveny k účelu učení, proto mají přesnou strukturu, úkol, pevná pravidla