Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika č. 5

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.19 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pomocí didaktických her u dětí rozvíjíme:

  • Smyslové vnímání

  • Paměť

  • Pozornost

  • Procesy myšlení

  • Schopnost dodržovat pravidla

  • Sebevědomí žáka

  • Schopnost spolupráce se spolužáky

Při didaktických hrách:

  • Je žák aktivní a nemusí poslouchat jen výklad učitele

  • Poznávání je zprostředkováno přes prožitek

  • Vědomost a dovednost se upevní praktickou cestou

Mezi didaktické hry patří:

  • Hry zaměřené na určování předmětu podle jednoho nebo několika znaků (hádanky)

  • Hry zaměřené na výběr podle stejnosti (Pexeso, domino, kvarteto)

  • Hry zaměřené na pozornost a paměť (Co se změnilo)

  • Hry procvičující orientaci v prostoru (Co kam patří, odkud přichází zvuk)

  • Hry na přiřazování (Psané slovo -> obrázek)

--------------------

*Shrnutí: Záleží na tom, jak učitel hru motivuje, jak ji dětem vysvětlí, dbá na dodržování pravidel či potlačuje podvádění. Smí dítě ze hry za nedodržení pravidel vyloučit, ale jen na určitou dobu*.

  1. HRA VE VYUČOVÁNÍ

Před zařazením her do vyučování musí učitelka vědět: Kam hra vede, na co je zaměřena a co u žáků rozvíjí.

VE ŠKOLE HRA SMĚŘUJE K TĚMTO CÍLŮM:

  • Hry pomáhající vytvářet tým (Poznávání sebe, druhého, souhra v týmu)

  • Hry pomáhající vytvářet a rozvíjet studijní předpoklady (Prost. Vnímání, taktizování)

  • Hry vytvářející a upevňující určitou vědomost v daném předmětu

Zásobník her by měl obsahovat – cíl, věk. Skupina, počet hráčů, doba hry, pravidla, motivace, pomůcky, modifikace hry (obměna)

PODMÍNKY PRO HRANÍ HER:

  • Vnitřní podmínky – předpoklady, znalosti, zkušenosti dítěte

  • Prostor – velikost a členění herny

  • Dostatek pomůcek a různého materiálu

  • Dostatek času na hru

  • Osobnost učitelky

V dospívání se hra mění na – soupeření mezi partami, měření sil, ověřování sebe sama, risk

V negativním měřítku může dojít – k nepřátelství vůči okolí, výtržnostem, hazardním hrám

UČENÍ

= Proces, kde se rozvíjejí vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti

Indirektní – Nepřímé, probíhá hrou a prací

Indirektní - Přímé, školní učení – učitel vyučuje, žák se učí

SENSOMOTORICKÉ UČENÍ

= Rozvíjí smyslové představy, jejich koordinaci a cvičí se ve sportovních výkonech

  • Hra na hudební nístroj¨

  • Tanec

  • Psaní

  • Pletení, šití

  • Kreslení, malování

  • Jízda na kole, sport

INTELEKTUÁLNÍ UČENÍ

= Týká se osvojení slov a pojmů, hodnocení, řešení problémů, myšlenkových operací – analýza

  • Pamětní (Reprodukce textu, učení nových slovíček)

  • Pojmové (Terminologie, definice pojmů)

  • Problémové (Větný rozbor, matematické úlohy)

SOCIÁLNĚ AFEKTIVNÍ UČENÍ

= Žák se učí hodnotám, sociálním vztahům, sebehodnocení

= Zahrnuje motivaci, emoce, chování a jednání

  • Bezděčné (Osvojování návyků a dovedností, přijímání sociálních rolí)

  • Prožitkové (Výlety se žáky, terénní hry)

Témata, do kterých materiál patří