Pedagogika č. 5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pomocí didaktických her u dětí rozvíjíme:
Smyslové vnímání
Paměť
Pozornost
Procesy myšlení
Schopnost dodržovat pravidla
Sebevědomí žáka
Schopnost spolupráce se spolužáky
Při didaktických hrách:
Je žák aktivní a nemusí poslouchat jen výklad učitele
Poznávání je zprostředkováno přes prožitek
Vědomost a dovednost se upevní praktickou cestou
Mezi didaktické hry patří:
Hry zaměřené na určování předmětu podle jednoho nebo několika znaků (hádanky)
Hry zaměřené na výběr podle stejnosti (Pexeso, domino, kvarteto)
Hry zaměřené na pozornost a paměť (Co se změnilo)
Hry procvičující orientaci v prostoru (Co kam patří, odkud přichází zvuk)
Hry na přiřazování (Psané slovo -> obrázek)
--------------------
*Shrnutí: Záleží na tom, jak učitel hru motivuje, jak ji dětem vysvětlí, dbá na dodržování pravidel či potlačuje podvádění. Smí dítě ze hry za nedodržení pravidel vyloučit, ale jen na určitou dobu*.
HRA VE VYUČOVÁNÍ
Před zařazením her do vyučování musí učitelka vědět: Kam hra vede, na co je zaměřena a co u žáků rozvíjí.
VE ŠKOLE HRA SMĚŘUJE K TĚMTO CÍLŮM:
Hry pomáhající vytvářet tým (Poznávání sebe, druhého, souhra v týmu)
Hry pomáhající vytvářet a rozvíjet studijní předpoklady (Prost. Vnímání, taktizování)
Hry vytvářející a upevňující určitou vědomost v daném předmětu
Zásobník her by měl obsahovat – cíl, věk. Skupina, počet hráčů, doba hry, pravidla, motivace, pomůcky, modifikace hry (obměna)
PODMÍNKY PRO HRANÍ HER:
Vnitřní podmínky – předpoklady, znalosti, zkušenosti dítěte
Prostor – velikost a členění herny
Dostatek pomůcek a různého materiálu
Dostatek času na hru
Osobnost učitelky
V dospívání se hra mění na – soupeření mezi partami, měření sil, ověřování sebe sama, risk
V negativním měřítku může dojít – k nepřátelství vůči okolí, výtržnostem, hazardním hrám
UČENÍ
= Proces, kde se rozvíjejí vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti
Indirektní – Nepřímé, probíhá hrou a prací
Indirektní - Přímé, školní učení – učitel vyučuje, žák se učí
SENSOMOTORICKÉ UČENÍ
= Rozvíjí smyslové představy, jejich koordinaci a cvičí se ve sportovních výkonech
Hra na hudební nístroj¨
Tanec
Psaní
Pletení, šití
Kreslení, malování
Jízda na kole, sport
INTELEKTUÁLNÍ UČENÍ
= Týká se osvojení slov a pojmů, hodnocení, řešení problémů, myšlenkových operací – analýza
Pamětní (Reprodukce textu, učení nových slovíček)
Pojmové (Terminologie, definice pojmů)
Problémové (Větný rozbor, matematické úlohy)
SOCIÁLNĚ AFEKTIVNÍ UČENÍ
= Žák se učí hodnotám, sociálním vztahům, sebehodnocení
= Zahrnuje motivaci, emoce, chování a jednání
Bezděčné (Osvojování návyků a dovedností, přijímání sociálních rolí)
Prožitkové (Výlety se žáky, terénní hry)