Absolvent pedagogického lycea
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Absolvent pedagogického lycea
RVP 78-42-M/03
znát obsah RVP, klíčové a odborné kompetence, vzdělávací oblasti
cíle středního odborného vzdělávání – jsou v RVP
čím může být absolvent + příprava na VŠ,
jedná se o střední odborné vzdělávání
zařazení studia do ISCED,
asistent pedagoga a jeho postavení v rámci pedagogických pracovníků a povinnosti ve škole/ve východně vzdělávacím procesu (formální vzdělávání)
pedagog volného času (totéž)-neformální, zájmové vzdělávání
odborná kompetence k BOZP
nastudovat z RVP ped.lyc., bezpečné prostředí, bezpečnost a první pomoc při náhlých situacích v profesi
Zařazení do ISCED
Studium pedagogického lycea se řadí v mezinárodním systému vzdělávání jako 3. stupeň ISCED, tzv. vyšší sekundární vzdělávání
Střední odborné vzdělávání – maturitní obor popsaný v kurikulárních dokumentech RVP Pedagogického lycea
Absolvent pedagogického lycea
Jedinec získá středoškolské vzdělání s maturitou a osvojí si základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogiky, psychologie a společenských věd
Je připraven ke studiu na vysokých a vyšších odborných školách, a to zejména v oborech připravujících učitele pro mateřské, základní, střední školy a vychovatele
Po maturitní zkoušce může kvalifikovaně vykonávat profesi, a to jako asistent pedagoga nebo pedagog volného času
Učitelem být nemůže bez pedagogického vzdělání na VŠ
Možnosti studia VŠ
Obory na pedagogických fakultách zaměřené na vzdělávání (aprobace) ... (učitel ZŠ, SŠ)
Obory na filozofických fakultách zaměřené na historii, jazyky... (učitel SŠ)
Další obory:
Speciální pedagogika
Sociální pedagogika
Psychologie
Sociální práce
Pedagogika volného času
Logopedie
Jiné humanitně zaměřené obory – filozofie, sociologie, antropologie
Obory podle specializace v lyceu – výtvarná výchova, tělocvik, hudební výchova, humanitní studia
Charakteristika RVP
Státem vydaný pedagogický (kurikulární) dokument, který vymezuje závazné požadavky na vzdělávání v jednotlivých stupních a oborech vzdělání
Kód ped. lycea RVP 78-42-M/03
RVP Ped. lycea např. obsahuje:
Cíle středního odborného vzdělávání
Kompetence absolventa (klíčové a odborné kompetence)
Vzdělávací oblasti
Průřezová témata
Cíle středního odborného vzdělávání
(Pozn.: střední všeobecné vzdělávání jsou pouze gymnázia)
Učit se poznávat – Kognitivní rozvoj (tzv. učit se učit)
Př.: odmaturuji – vědomosti
Učit se pracovat a jednat – Pracovní rozvoj (tzv. umět se o sebe postarat)
Př.: vyřeším si dané dokumenty k maturitě, k praxím
Učit se být – Osobnostní rozvoj (tzv. poznat sám sebe)
Př.: umím se obléct k maturitě
Učit se žít společně – Sociální rozvoj (začlenění do společnosti)
Př.: umím se chovat a mluvit s učiteli u maturity