16A - Rodinná výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
16A
RODINNÁ VÝCHOVA
− Cílevědomá činnost zaměřená na formování vychovávaného vychovatelem− Rodina má největší odpovědnost za výchovu svých dět
Rodiče− nejdůležitějšími vychovateli, všichni ostatní vychovatelé mohou pouze doplňovat to, čeho ve výchově dosáhli rodiče
− zodpovědní jsou za celkovou výchovu a výchovu v rodinném prostředí
− nejdůležitějším předpokladem úspěšné rodinné výchovy je dobrý společný životní způsob rodičů a dět
− měli by být citově angažováni na vývoj a vých. dítěte (ztotožňují se spolu, spoléhají na sebe, dostávají se do konfliktů)
Činitelé výchovy− škola (učitelé, vychovatelé)
− sportovní, kulturní, odborné organizace
− školská a mimoškolská zařízení − hromadně sdělovací prostředky
Typologie rodiny
1) funkční rodina− pro dítě velmi vhodná − je v ní zajištěn dobrý a řádný vývoj dítěte − jedná se okolo 85 % rodin v běžné populaci
2) problémová rodina− vyskytují se v ní závažné poruchy jedné nebo několika funkcí− vývoj dítěte není ještě ohrožen
− rodina je schopna řešit problémy vlastními silami, případně eliminovat za přijet pomoci někoho zvenčí
− okolo 12 – 13 % rodin
3) dysfunkční rodina− rodina, ve které se vyskytují vážné poruchy → ohrožují nebo poškozují rodinu jako celek
− je velmi narušen vývoj dítěte a prospěch dítěte ve škole − problémy zpravidla rodina nezvládá řešit sama − je problém najít hranici, kdy se postavit na stranu dítěte a hájit jeho zájmy
− asi 2 % rodin
4) afunkční rodina− jsou v ní závažné poruchy, rodina přestává plnit svůj základní úkol
− je ohrožena existence dítěte − odstranění příčin je zbytečné
− řešením pro dítě je jeho odebrání, odchod z rodiny a následné umístění do náhradní rodiny − asi 0,5 % rodin