Pedagogika č. 7
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7.
Předškolní zařízení (MŠ,SMŠ,PT při ZŠ), spolupráce mateřské školy s rodinou
MATEŘSKÁ ŠKOLA (MŠ)
Zařízení pro předškolní výchovu, patří mezi druhy škol
Docházejí děti od 3 – 6 let (Výjimečně od 2 let)
Rozvíjí se zde komplexní osobnost dítěte podle stanovených cílů
Děti jsou vzdělávány ve třídách věkově homogenní či heterogenní (Rozdílný věk)
24 dětí, výjimečně 28 dětí
1 učitelka = max. 20 dětí
ZŘIZOVATELI MŠ MOHOU BÝT - Obce, kraje, církevní organizace, občanská sdružení, soukromé osoby
ROČNÍK – Ve školním roce dítě dovrší 4 let
ROČNÍK – Ve školním roce dítě dovrší 5 let
ROČNÍK – Ve školním roce dítě dovrší 6 let
DĚLENÍ PODLE ZPŮSOBU PODLE ZPŮSOBU PROVOZU
Denní MŠ = (Od 6.30 – 17.00)
Týdenní MŠ = (Od neděle večer do pátku odpoledne)
Polodenní MŠ = (Dopoledne MŠ, odpoledne zájmové kroužky)
Internátní MŠ
PERSONÁL
Odborní zaměstnanci – Ředitelka, odborně vzdělané učitelky, asistenty
Provozní zaměstnanci – Kuchařky, uklízečky, školník, topič
FUNKCE MATEŘSKÉ ŠKOLY
Bezpečnostní, zdravotní, hygienická
Výchovně vzdělávací
Sociální – Učí se žít ve společnosti ostatních dětí, dospělých (Socializační program)
Poradenská – Určena rodičům (Odborné poradenství, jak postupovat při výchově dětí)
SPECIÁLNÍ MATEŘSKÁ ŠKOLA (SMŠ)
Zabývá se výchovou a vzděláváním dětí se specifickými potřebami
Většina je státní, 10% soukromé, církevní, při zdravotnických zařízeních
Kolem 10 dětí, 5 dětí na jednu učitelku
Pedagogové se speciálním vysokoškolským vzděláním (min. Bc.) se zaměřením na výchovu a vzdělání dětí se specifickými potřebami, logopedi, fyzioterapeuti, psychologové a další
Každá MŠ si vytváří vlastní program založený na volné hře a řízené činnosti. Navíc s péčí založené na jejich individuálních potřebách
Řada dalších aktivit rozvíjející kreativitu, představivost, těl. Zdatnost (a další) dětí
SPECIÁLNÍ MŠ V ČR
MŠ pro zrakově postižené v Českých Budějovicích - Na doporučení očního lékaře a psychologa. Kromě výchovně-vzdělávacího programu mají i speciální, zahrnující péči speciální sestry ortoptistky a očního lékaře
MŠ logopedická při Jedličkově ústavu v Praze – Pro děti s opožděným vývojem řeči, zaměřena na tělesný rozvoj. Děti jsou přijímány na podkladě pedagogicko-psychologického vyšetření a vyšetření odborným pediatrem a logopedem. Přijímají se děti se správným vývojem řeči pro lepší rozvoj ostatních dětí
MŠ pro sluchově postižené v Ostravě – Děti se učí prvním komunikačním dovednostem, znakové a mluvené řeči. Jsou přijímány na základě žádosti rodičů a doporučení pediatra a foniatra
MŠ pro tělesně postižené v Brně – Pro děti s pohybovým a neurologickým postižením, s vrozenými, genetickými, metabolickými poruchami a vadami pohybového aparátu. Vzdělávají i děti u kterých se tělesné postižení kombinuje s mentálním postižením, smyslovou vadou či s poruchou komunikace. Také pro děti s autismem, chronickými nemocemi či děti oslabené, potřebující šetřící režim a malý kolektiv