Pedagogika č. 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
 2.
 Výchova jako společenský jev, znaky výchovy, funkce výchovy, vztah pedagogické teorie a její praxe, názory na výchovu
 VÝCHOVA JAKO SPOLEČENSKÝ JEV
Výchova je předmětem pedagogiky, je to společenský jev.
Vzdělávací systém je sociálním prostředím
Úroveň vzdělávání je ukazatelem rozvoje společnosti
DVA NÁZORY
- Výchova je určující, člověka zcela ovlivní, rodinné a společenské prostředí 
- Vlivy dědičné a vrozené 
*Zde je trochu prostor rozpovídat se o svém názoru na výchovu – zaplácnutí času*
Dobrý vzdělávací systém + zodpovědná výchova = základ vyspělé a rozvíjející se společnosti (obousměrně)
ZNAKY VÝCHOVY
- Výchova je záměrná a vědomá – Snaha někoho k něčemu dovést 
- Výchova je cílevědomá – Dítě bezprostředně k něčemu učíme, ale význam učení je dlouhodobý. Obecný cíl výchovy bývá považován člověk harmonicky rozvinutý po všech stránkách – po tělesné, duševní i sociální 
- Výchovné působení je komplexní – Výchova působí na celou osobnost člověka 
- Výchova je typicky lidská činnost – Člověk se zamýšlí o výchově sebe sama i dítěte, nad smyslem výchovy i o výchově celých generací 
- Výchova je dlouhodobý proces – Člověk je vychováván po celý život. Ochota se mění 
- Výchova je společensky podmíněna – Je nutné řešit problémy ve společnosti (Kriminalita, alkoholismus, nezaměstnanost. Na odstranění spol. problémů se podílejí ekonomové, sociologové, politici, právníci, lékaři, pedagogové, psychologové a další. Výsledkem studia pedagogiky je aktivní podíl na prevenci a řešení spol. problémů. Prevence je také změna kolektivu či prostředí (Tábor, škola,…) 
FUNKCE VÝCHOVY
- Příprava k sociálním rolím – Aby každý občan plnil své sociální role co nejkvalitněji 
- Rozvoj základních kvalit osobnosti 
- Rozvoj v kulturních oblastech 
· Výchova k prosociálnímu chování ovlivněné hlavně působením nejbližších, kde je důraz kladen na toleranci jednání s jinými, často odlišnými lidmi (věk, rasa, náboženství, pohlaví, so c. zázemí...)
· Součástí výchovy je vzdělání. V nejširším slova smyslu je výchova působením na celou osobnost, v tom užším mravní stránkou člověka.
Výchovné složky
- Světonázorová výchova – Komplexní pohled na svět, na bázi určitého náboženství a filozofie 
- Rozumová výchova – Jazyková, vědecká a ekologická 
- Pracovní výchova – Věda, technické a pracovní dovednosti 
- Mravní výchova – Rozvoj mravních, právních a politických představ, pojmů a hodnot 
- Estetická výchova – Rozvoj v oblasti umění a krásy 
- Tělesná výchova – Rozvoj zdraví jedince, pohyb, životospráva, návyky, hygiena 
*Zkus vyjmenovat alespoň něco.. *
