Pedagogika č. 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2.
Výchova jako společenský jev, znaky výchovy, funkce výchovy, vztah pedagogické teorie a její praxe, názory na výchovu
VÝCHOVA JAKO SPOLEČENSKÝ JEV
Výchova je předmětem pedagogiky, je to společenský jev.
Vzdělávací systém je sociálním prostředím
Úroveň vzdělávání je ukazatelem rozvoje společnosti
DVA NÁZORY
Výchova je určující, člověka zcela ovlivní, rodinné a společenské prostředí
Vlivy dědičné a vrozené
*Zde je trochu prostor rozpovídat se o svém názoru na výchovu – zaplácnutí času*
Dobrý vzdělávací systém + zodpovědná výchova = základ vyspělé a rozvíjející se společnosti (obousměrně)
ZNAKY VÝCHOVY
Výchova je záměrná a vědomá – Snaha někoho k něčemu dovést
Výchova je cílevědomá – Dítě bezprostředně k něčemu učíme, ale význam učení je dlouhodobý. Obecný cíl výchovy bývá považován člověk harmonicky rozvinutý po všech stránkách – po tělesné, duševní i sociální
Výchovné působení je komplexní – Výchova působí na celou osobnost člověka
Výchova je typicky lidská činnost – Člověk se zamýšlí o výchově sebe sama i dítěte, nad smyslem výchovy i o výchově celých generací
Výchova je dlouhodobý proces – Člověk je vychováván po celý život. Ochota se mění
Výchova je společensky podmíněna – Je nutné řešit problémy ve společnosti (Kriminalita, alkoholismus, nezaměstnanost. Na odstranění spol. problémů se podílejí ekonomové, sociologové, politici, právníci, lékaři, pedagogové, psychologové a další. Výsledkem studia pedagogiky je aktivní podíl na prevenci a řešení spol. problémů. Prevence je také změna kolektivu či prostředí (Tábor, škola,…)
FUNKCE VÝCHOVY
Příprava k sociálním rolím – Aby každý občan plnil své sociální role co nejkvalitněji
Rozvoj základních kvalit osobnosti
Rozvoj v kulturních oblastech
· Výchova k prosociálnímu chování ovlivněné hlavně působením nejbližších, kde je důraz kladen na toleranci jednání s jinými, často odlišnými lidmi (věk, rasa, náboženství, pohlaví, so c. zázemí...)
· Součástí výchovy je vzdělání. V nejširším slova smyslu je výchova působením na celou osobnost, v tom užším mravní stránkou člověka.
Výchovné složky
Světonázorová výchova – Komplexní pohled na svět, na bázi určitého náboženství a filozofie
Rozumová výchova – Jazyková, vědecká a ekologická
Pracovní výchova – Věda, technické a pracovní dovednosti
Mravní výchova – Rozvoj mravních, právních a politických představ, pojmů a hodnot
Estetická výchova – Rozvoj v oblasti umění a krásy
Tělesná výchova – Rozvoj zdraví jedince, pohyb, životospráva, návyky, hygiena
*Zkus vyjmenovat alespoň něco.. *