Pedagogika č. 6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6.
Hra a hračka v životě dítěte
HRA
*To samé jako v otázce číslo 5. Takže půlku otázky už umíš! *
Jednoznačná definice hry neexistuje
výchovný prostředek, který má nezastupitelnou úlohu v předškolním věku dítěte
Základní druh lidské činnosti
nejpřirozenější projev aktivity dítěte a vývojové potřeby dětí tohoto věku
DÍTĚ SE ROZVÍJÍ PO STRÁNCE:
Rozumové (Poznávání věcí, učení, zkušenosti)
Tělesné (Rozvoj pohybu, procvičování jemné a hrubé motoriky)
Mravní (Pěstování volních vlastností, v znik charakteru, umět se omluvit, umět se podřídit pravidlům hry)
Estetické (Tříbení vkusu, vnímání krásna)
Pracovní (Zvládání drobných pracovních dovedností)
Sociální (Učení spolupráce v menší i větší skupině, vznik společenských vztahů)
Citové (Uvolnění citů, regulace citů)
Seberegulační (Získávání návyků, pěstování trpělivosti)
Jazykové (Rozvoj řeči, kultivace řeči)
Paměťové (Prohlubování paměti)
Tvořivé (Rozvoj představivosti, tvořivosti, fantazie)
ZNAKY HRY:
Spontánnost – Dítě si volí hru a hraje ji přirozeně, zvolená hra odpovídá zájmům a potřebám dítěte
Samoúčelnost – Pro dítě je důležitý průběh hry, nikoliv výsledek. Účel vidí jen v hraní si a nepřemýšlí o tom, že hrou něco získává, učí se
Citové uspokojení – Dítě hru citově prožívá, vkládá do ní celou svou osobnost, cítí se dobře
Symboličnost – Dítěti nahrazují skutečnost různé nástroje, materiály, úkony, které pro dítě označují skutečné věci či skutečné nástroje (Kolečko = volant, kostička = auto)
Humor a legrace – Ideální je, když dítěti hra přináší uvolnění a zábavu
ASPEKTY HRY:
Hru může odborník využít k práci s dětmi
Motivační aspekt – Hrou můžeme dítě motivovat například k učení, práci
Diagnostický aspekt – Pomocí hry můžeme zjistit nedostatky či problémy dítěte. Dítě se ve hře prozrazuje. Dokáže dokonale ukázat v jakém prostředí rodiny vyrůstá, jak jeho rodina finguje či nefunguje a také ukáže, zda je nebo není opožděno
Terapeutický aspekt – Hrou můžeme léčit nedostatky či problémy dítěte
PODSTATA HRY:
Spočívá v možnostech dítěte, je pro dítě přirozeně zvládnutelná, tím podporuje jeho psychickou rovnováhu
Přináší klid a vyrovnanost, prověřuje jeho dosaženou úroveň a ověřuje schopnost dítěte něco vyřešit a vykonat
Dítě uspokojuje
PEDAGOGICKÉ TŘÍDĚNÍ HER
HRY TVOŘIVÉ (PŘIROZENÉ):
Hry námětové – Hry na někoho, na něco
Hry dramatizující – Hry s jednáním, s dějem
Hry konstruktivní – Stavění, skládání, práce s materiálem
HRY S PRAVIDLY (UMĚLÉ):
Didaktické hry
Pohybové hry
HRA VE VYUČOVÁNÍ
HRY TVOŘIVÉ (PŘÍROZENÉ)
NÁMĚTOVÉ HRY
Dítě si zvolí námět a na základě své představivosti a fantazie vstupuje do rolí, které s námětem souvisejí. Velmi často je používáno slovo „Jako“