Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika č. 6

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pomocí didaktických her u dětí rozvíjíme:

  • Smyslové vnímání

  • Paměť

  • Pozornost

  • Procesy myšlení

  • Schopnost dodržovat pravidla

  • Sebevědomí žáka

  • Schopnost spolupráce se spolužáky

Při didaktických hrách:

  • Je žák aktivní a nemusí poslouchat jen výklad učitele

  • Poznávání je zprostředkováno přes prožitek

  • Vědomost a dovednost se upevní praktickou cestou

Mezi didaktické hry patří:

  • Hry zaměřené na určování předmětu podle jednoho nebo několika znaků (hádanky)

  • Hry zaměřené na výběr podle stejnosti (Pexeso, domino, kvarteto)

  • Hry zaměřené na pozornost a paměť (Co se změnilo)

  • Hry procvičující orientaci v prostoru (Co kam patří, odkud přichází zvuk)

  • Hry na přiřazování (Psané slovo -> obrázek)

--------------------

*Shrnutí: Záleží na tom, jak učitel hru motivuje, jak ji dětem vysvětlí, dbá na dodržování pravidel či potlačuje podvádění. Smí dítě ze hry za nedodržení pravidel vyloučit, ale jen na určitou dobu.*

  1. HRA VE VYUČOVÁNÍ

Před zařazením her do vyučování musí učitelka vědět: Kam hra vede, na co je zaměřena a co u žáků rozvíjí.

VE ŠKOLE HRA SMĚŘUJE K TĚMTO CÍLŮM:

  • Hry pomáhající vytvářet tým (Poznávání sebe, druhého, souhra v týmu)

  • Hry pomáhající vytvářet a rozvíjet studijní předpoklady (Prost. Vnímání, taktizování)

  • Hry vytvářející a upevňující určitou vědomost v daném předmětu

Zásobník her by měl obsahovat – cíl, věk. Skupina, počet hráčů, doba hry, pravidla, motivace, pomůcky, modifikace hry (obměna)

PODMÍNKY PRO HRANÍ HER:

  • Vnitřní podmínky – předpoklady, znalosti, zkušenosti dítěte

  • Prostor – velikost a členění herny

  • Dostatek pomůcek a různého materiálu

  • Dostatek času na hru

  • Osobnost učitelky

SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÉ TŘÍDĚNÍ HER PODLE VĚKU DÍTĚTE

  • SAMOSTATNÁ HRA (Do 3 let) – Dítě si hraje samo a „nikoho nepotřebuje“. Potřebuje dospělého někde blízko

  • PARARELNÍ HRA ( 3 - 4 roky) – Dítě si hraje samo, ale vedle druhého dítěte. Jakmile si druhé dítě začne hrát s nějakou hračkou, chce si s ní hrát taky

  • SDRŽUJÍCÍ HRA ( Před 4. Rokem) – Již je zde námět, realizace má individuální charakter, společně si na něco hrají, ale více dětí zaujímá jednu roli. V průběhu hry se nedomlouvají ani si nenaslouchají

  • KOOPERATIVNÍ HRA (Od 7 let) – Vrchol dětské hry, vzájemná komunikace, nechtějí si hrát samy, učí se vést dialog a respektovat spoluhráče

  • V těchto herních partách zůstávají přes věk dospívání až do dospělosti

HRA se dělí na:

  • Chlapeckou hru – chtějí řídit, rozhodovat, plánovat, organizovat, fyzická síla

  • Dívčí hru – užší vztahy s kamarádkou, námětem jsou vztahy, které je obklopují

V dospívání se hra mění na – soupeření mezi partami, měření sil, ověřování sebe sama, risk

V negativním měřítku může dojít – k nepřátelství vůči okolí, výtržnostem, hazardním hrám

Témata, do kterých materiál patří