Pedagogika č. 6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pomocí didaktických her u dětí rozvíjíme:
Smyslové vnímání
Paměť
Pozornost
Procesy myšlení
Schopnost dodržovat pravidla
Sebevědomí žáka
Schopnost spolupráce se spolužáky
Při didaktických hrách:
Je žák aktivní a nemusí poslouchat jen výklad učitele
Poznávání je zprostředkováno přes prožitek
Vědomost a dovednost se upevní praktickou cestou
Mezi didaktické hry patří:
Hry zaměřené na určování předmětu podle jednoho nebo několika znaků (hádanky)
Hry zaměřené na výběr podle stejnosti (Pexeso, domino, kvarteto)
Hry zaměřené na pozornost a paměť (Co se změnilo)
Hry procvičující orientaci v prostoru (Co kam patří, odkud přichází zvuk)
Hry na přiřazování (Psané slovo -> obrázek)
--------------------
*Shrnutí: Záleží na tom, jak učitel hru motivuje, jak ji dětem vysvětlí, dbá na dodržování pravidel či potlačuje podvádění. Smí dítě ze hry za nedodržení pravidel vyloučit, ale jen na určitou dobu.*
HRA VE VYUČOVÁNÍ
Před zařazením her do vyučování musí učitelka vědět: Kam hra vede, na co je zaměřena a co u žáků rozvíjí.
VE ŠKOLE HRA SMĚŘUJE K TĚMTO CÍLŮM:
Hry pomáhající vytvářet tým (Poznávání sebe, druhého, souhra v týmu)
Hry pomáhající vytvářet a rozvíjet studijní předpoklady (Prost. Vnímání, taktizování)
Hry vytvářející a upevňující určitou vědomost v daném předmětu
Zásobník her by měl obsahovat – cíl, věk. Skupina, počet hráčů, doba hry, pravidla, motivace, pomůcky, modifikace hry (obměna)
PODMÍNKY PRO HRANÍ HER:
Vnitřní podmínky – předpoklady, znalosti, zkušenosti dítěte
Prostor – velikost a členění herny
Dostatek pomůcek a různého materiálu
Dostatek času na hru
Osobnost učitelky
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÉ TŘÍDĚNÍ HER PODLE VĚKU DÍTĚTE
SAMOSTATNÁ HRA (Do 3 let) – Dítě si hraje samo a „nikoho nepotřebuje“. Potřebuje dospělého někde blízko
PARARELNÍ HRA ( 3 - 4 roky) – Dítě si hraje samo, ale vedle druhého dítěte. Jakmile si druhé dítě začne hrát s nějakou hračkou, chce si s ní hrát taky
SDRŽUJÍCÍ HRA ( Před 4. Rokem) – Již je zde námět, realizace má individuální charakter, společně si na něco hrají, ale více dětí zaujímá jednu roli. V průběhu hry se nedomlouvají ani si nenaslouchají
KOOPERATIVNÍ HRA (Od 7 let) – Vrchol dětské hry, vzájemná komunikace, nechtějí si hrát samy, učí se vést dialog a respektovat spoluhráče
V těchto herních partách zůstávají přes věk dospívání až do dospělosti
HRA se dělí na:
Chlapeckou hru – chtějí řídit, rozhodovat, plánovat, organizovat, fyzická síla
Dívčí hru – užší vztahy s kamarádkou, námětem jsou vztahy, které je obklopují
V dospívání se hra mění na – soupeření mezi partami, měření sil, ověřování sebe sama, risk
V negativním měřítku může dojít – k nepřátelství vůči okolí, výtržnostem, hazardním hrám