18) Reformní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
18) Reformní pedagogika a její odkaz v praxi alternativních a inovativních škol
-
Obměna školské soustavy, forem, metod, organizace
Vymezuje se vůči tradiční škole
Logo centrismus, mechanické učení, odříkávání učiva, mnoho učiva
Učitel zadává řád + tresty= smývá vinu → trest za špatné chování, student si nezvnitřňuje správné chování
Tradiční škola
1 učitel na velký počet žáků
Žádný ohled na dětské potřeby dril → pedocentrismus
Elen Keyová
Století dítěte (bestseller na 19.-20. století) – obrácení pozornost na dítě, co potřebuje → odmítá normální školy
Zakladatelka pedocentrismu → směr alternativní 20.století
Kdy vznikaly
Začátek 20. století → Titanik, Amerika, průmyslová revoluce, migrace za prací, fabriky
děti neměly stejný mateřský jazyk+ kulturu →stavěly na zkušenostech/ schopnostech
děti nemohou být ve fabrice
ZAČÍNAJÍ SE ZAMÝŠLET NA PRÁVA DĚTÍ
U nás děti dělaly základní práce – pasáčci, novinový prodejce, myč bot
Altenativní školy
Jiný zřizovatel než stát
Soukromé/ církevní/ spolky/ fyzická osoba
Snaha postulovat odlišně
Největší rozdíly – cíle, obsahy vzdělání, metody, organizační formy→ exkurze, kurzy
Snaha střídat, organizační formy
Myšlenky Jeana Jacka Russoa – zaměření na dítě, důraz na přirozenou výchov, dítě není zmenšenina dospělého měly bychom ho respektovat
V ČR – 1. školy
Do 2 světové války
pokusné školy
Pokusná (pokus) ale také že zkouší pokusy metody, cíle
Zakladatel Václav Příhoda → nejvíce škol v Praze
Aktivní volné školy
Inspirace v USA (Chicago) = zakladatel John Dewey (Herbart)
Žák si nese zkušenost → lze nabalovat učivo
Staví teorii na pragmatismu (pragma=čin) – hodně činností staví na činnostech
Waldorfské školy
1919 Stuttgart
Rozkvět po 2. světové válce (během války přerušený provoz)
Znaky
Učitel alespoň 2 roky Waldorfské akademie
Plánují společně výuku s rodiči a dětmi
Předškolní stupeň, 6-14/15 let
Nekonfesní= různé náboženství
Financovány z příspěvků rodičovské/ státní
Cílem vychovat člověka – je schopen vychovat sám sebe
Více zaměřené na přírodní prvky a hodně o praxi a činnosti
Výuka
U nás Waldorfské školy dost rozšířeny
Pedagogická schůzka 1 týdne, rozhovory o učivu dětí
Menší počet škol: 12-15
ZŠ – výuka do velké přestávky v epochách
vznik
Zakladatel Rudolf Steiner (1861–1925), Filozof a pedagog
V mládí hodně cestoval (např. Indie) → ovlivnilo ho to (okultismus, hinduismus)
Pracoval s pojmem antroposofie → spojuje všechny tyto vlivy
(cykličnost, východní filozofie, křesťanství, přírodní mystika) a udělal nový směr
Oslovil ho majitel firmy Waldorf-Astoria → pod ním založil školu u jeho firmy
Vznikla v Německu
Fabrika na cigarety
Hodně matek a dětí, když má matka u sebe dítě pracuje neefektivně