Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18) Reformní pedagogika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

18) Reformní pedagogika a její odkaz v praxi alternativních a inovativních škol

  • Obměna školské soustavy, forem, metod, organizace

  • Vymezuje se vůči tradiční škole

    • Logo centrismus, mechanické učení, odříkávání učiva, mnoho učiva

    • Učitel zadává řád + tresty= smývá vinu → trest za špatné chování, student si nezvnitřňuje správné chování

Tradiční škola

  • 1 učitel na velký počet žáků

  • Žádný ohled na dětské potřeby dril → pedocentrismus

Elen Keyová

  • Století dítěte (bestseller na 19.-20. století) – obrácení pozornost na dítě, co potřebuje → odmítá normální školy

  • Zakladatelka pedocentrismu → směr alternativní 20.století

Kdy vznikaly

  • Začátek 20. století → Titanik, Amerika, průmyslová revoluce, migrace za prací, fabriky

  • děti neměly stejný mateřský jazyk+ kulturu →stavěly na zkušenostech/ schopnostech

  • děti nemohou být ve fabrice

  • ZAČÍNAJÍ SE ZAMÝŠLET NA PRÁVA DĚTÍ

    • U nás děti dělaly základní práce – pasáčci, novinový prodejce, myč bot

Altenativní školy

  • Jiný zřizovatel než stát

  • Soukromé/ církevní/ spolky/ fyzická osoba

  • Snaha postulovat odlišně

  • Největší rozdíly – cíle, obsahy vzdělání, metody, organizační formy→ exkurze, kurzy

    • Snaha střídat, organizační formy

  • Myšlenky Jeana Jacka Russoa – zaměření na dítě, důraz na přirozenou výchov, dítě není zmenšenina dospělého měly bychom ho respektovat

V ČR – 1. školy

  • Do 2 světové války

pokusné školy
  • Pokusná (pokus) ale také že zkouší pokusy metody, cíle

  • Zakladatel Václav Příhoda → nejvíce škol v Praze

Aktivní volné školy
  • Inspirace v USA (Chicago) = zakladatel John Dewey (Herbart)

  • Žák si nese zkušenost → lze nabalovat učivo

  • Staví teorii na pragmatismu (pragma=čin) – hodně činností staví na činnostech

Waldorfské školy

  • 1919 Stuttgart

  • Rozkvět po 2. světové válce (během války přerušený provoz)

Znaky
  • Učitel alespoň 2 roky Waldorfské akademie

  • Plánují společně výuku s rodiči a dětmi

  • Předškolní stupeň, 6-14/15 let

  • Nekonfesní= různé náboženství

  • Financovány z příspěvků rodičovské/ státní

  • Cílem vychovat člověka – je schopen vychovat sám sebe

  • Více zaměřené na přírodní prvky a hodně o praxi a činnosti

  • Výuka

  • U nás Waldorfské školy dost rozšířeny

  • Pedagogická schůzka 1 týdne, rozhovory o učivu dětí

  • Menší počet škol: 12-15

  • ZŠ – výuka do velké přestávky v epochách

vznik
  • Zakladatel Rudolf Steiner (1861–1925), Filozof a pedagog

    • V mládí hodně cestoval (např. Indie) → ovlivnilo ho to (okultismus, hinduismus)

    • Pracoval s pojmem antroposofie → spojuje všechny tyto vlivy

      • (cykličnost, východní filozofie, křesťanství, přírodní mystika) a udělal nový směr

  • Oslovil ho majitel firmy Waldorf-Astoria → pod ním založil školu u jeho firmy

    • Vznikla v Německu

    • Fabrika na cigarety

    • Hodně matek a dětí, když má matka u sebe dítě pracuje neefektivně

Témata, do kterých materiál patří