18) Reformní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Waldorfská pedagogika (MŠ v čr)
Impuls → po válce udělali něco jiného
Respektovat dětskou individualitu
Rozvoj aktivit
U nás 21. škola, která klasifikaci státní školy (12 snaha na pořadníku)
Rozdíly
nejsou přítomná média a technika
Přírodní materiál
Věkové smíšené
Není: instituce= rodinná atmosféra
1 den ve škole:
Otevřená dne, volná hra
prostředek psychoterapie
Střídání aktivit → střídání dovedností → příprava svačiny/sebe postarání
pečení chleba
Arytmie – pohybová
Malování kreslením
Krátký kroužek → pohybové, prstové → hry dramatizace
Svačina
Pohyb venku → za každého počasí
Některé školy mají zahradu s bylinkovou zahrádkou a hospodářskými zvířaty
Kroužek se svíčkou povídání, pohádky s tématikou → 1 týden stejná pohádka
Relaxační metody svíčka, meditace
Oběd
Odpolední činnosti volně a klidně
Cíl
Lásky plné pojetí sama sebe
Pro všechny děti
Výchov ke svobodě
Učitel instinkt spíše rozhovor s rodiči
Přechod na ZŠ → velká síla radostnost, pozitivita k dětem
zš
Výuka v epochách
Do velké přestávky epochy
Montessori pedagogika (škola)
myšlenka "Pomoz mi, abych to dokázal sám"
méně hraček ve škole, aby se učily tvořivost
rozvíjet více oblastí (smysly, tělocvik)
Hračky
aktivity desky
houpačka/prolézačka
podpora slabších dětí
podpora neutrálního přístupu
absence trestů
učitel (facilitátor) dává prostor k diskuzím, ale měl by být neutrální
domněnka: odchylka ve vývoji dítěte →když jsou přisvojí činnosti rušeny
pracují s periodizací/polarizací = koncentrují 100% na určitou práci (mizí u dětí strach, přestávají být plaché, méně lžou)
dítě aktivně koncentruje své vzdělávání = nesmí být rušeno při práci
chyba = je motor, co nebrzdí, ale dítě může posunout
rozdělila vývoj dítěte na 4 stupně:
Od narození – 6 let: dítě osvojuje, že je schopno navazovat vztahy v cizím prostředí
Od 7 – 12 let: období klidu, hlubší poznání, nové poznatky
12 – 18 let: formuje osobnost, emocionální a kulturní vývoj, vztahy k vnějšku
18 – ukončení VŠ: odpoutání od rodiny, samostatnost
vnik
Marie Montessori
zakladatelka
italská lékařka a pedagožka
žena, která vystudovala lékařskou školu (
do posluchárny poslední, z posluchárny první)
pitvala (sama)
vzbuzovala opovržení
nástup do nemocnice – oddělení postižené děti → zpozorovala, že mají jednoduché hračky → aby děti zapojily fantazii → oslovila truhláře, aby je vytvořil
myšlenka "Pomoz mi, abych to dokázal sám"
velmi progresivní a dobré výsledky → děti někdy i lepší než zdravé
chtěla tyto myšlenky přenést i do školní výchovy → založila Casa de Bambini(dům v Římě)
Casa de Bambini
chudé zanedbané děti
výchovně zanedbané
snažila se je aktivizovat pomocí svých aktivizujících materiálů
dřevěné hračky s mnoha účely