18) Reformní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
určeno pro děti od 3–6 let
vedení podle jejího motta
metoda vědecké pedagogiky
přeložena do více než 20 jazyků
pozitivní celosvětové ohlasy (Sigmund Freud → podporoval)
senzitivní etapy vývoje dítěte → dostatek autodidaktického materiálu → aby se mohly rozvíjet
Freinetovská škola
nová koncepce – třída vybavená různými pomůckami + vědecké kouty
děti chodily individuálně, důraz na přírodní vědy / technika / manuální práce / domácí práce
zpětná vazba → žáci si mohou hodnotit a komentovat práce konkrétně
V ČR jsou školy pouze jenom s prvky Freinetovské školy
Nejvíce: Francie, Belgie, Nizozemsko
Učitel
na začátku týdne žák s učitelem probírají svůj plán
na konci týdne plní úkoly a učitel ho kontroluje
vznik
polovina 20. století
Celestin Freinet
zakladatel
francouzský pedagog, učitel, teoretik
nacházel prostředky a způsoby, jak zlepšit školství
Technologie Freinetovi modelní školy →moderní škola
Kniha – příručka
Popis, jak motivovat děti
Např: tiskárny do tříd= manuální technické dovednosti znalosti a schopnost vyhledávat si informace
Děti píšou svůj časopis→ někdy i s cizí školou
Daltonský plán
laboratorní plán
klade důraz na svobodu volby u žáků
spolupráce se spolužáky, rozvoj samostatnosti
zrušení vyučovacích hodin → nastavení samostatné práce
společné jen výchovy, tělesná výtvarná a hudební
žáci dostávají program práce na měsíc, konec měsíce:
Odevzdání svých úloh, test, zkouška, pohovor
Neuspěl/a → nepropadá, ale nepostupuje → následující měsíc podrobnější
Princip: vlastní a osobní zodpovědnost
Učitelé:
Mají svou pracovnu → žák ho může navštěvovat
Každý žák postupuje svým vlastním tempem
Pružný učební plán v něm harmonogram práce
Kritika:
Není vhodný pro každého žáka
Dítě ztrácí režim dne (nárazově, kdy má čas)
Chybí a ztrácí se socializace (není společná práce)
Učitel ztrácí svoji klasickou roli
Neopakování učiva → "vyhasínají" se informace
vznik
Helen Parkhurstová
pokračovatelka Montessori
představila plán v roce 1920
název od města Dalton – poprvé se zde objevil
Jenský plán
Aplikuje se po 1. světové válce v Jeně (Německo)
Poučil se z Daltonského plánu → střídání forem hromadná, skupinová
Nabízí žákům výběrové kurzy → přizpůsobeny podle zájmů žáků
Ve třídách nejsou podle věku, ale podle zařazení do pracovních skupin
Určitá témata → kmenové třídy, 3 klasické třídy počtem
Učivo:
Týdenní plán ve skupinách, zohledňován rytmus žáků (jiný plán v zimně než v létš)
Učitelé si mohou přizpůsobit látku podle jeho představ
Jádrové vyučování: třídy (polovina času) – konkrétní témata, matematika, osvojení základů
Výuka v kurzech
Volná práce
Aktivity v pracovních společenstvích
Uplatňují kmenové třídy – někdy se střídání rozhovorů a koncentrace