Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18) Reformní pedagogika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • určeno pro děti od 3–6 let

  • vedení podle jejího motta

  • metoda vědecké pedagogiky
    • přeložena do více než 20 jazyků

    • pozitivní celosvětové ohlasy (Sigmund Freud → podporoval)

    • senzitivní etapy vývoje dítěte → dostatek autodidaktického materiálu → aby se mohly rozvíjet

  • Freinetovská škola

    • nová koncepce – třída vybavená různými pomůckami + vědecké kouty

    • děti chodily individuálně, důraz na přírodní vědy / technika / manuální práce / domácí práce

      • zpětná vazba → žáci si mohou hodnotit a komentovat práce konkrétně

    • V ČR jsou školy pouze jenom s prvky Freinetovské školy

    • Nejvíce: Francie, Belgie, Nizozemsko

    • Učitel

      • na začátku týdne žák s učitelem probírají svůj plán

      • na konci týdne plní úkoly a učitel ho kontroluje

    vznik
    • polovina 20. století

    • Celestin Freinet

      • zakladatel

      • francouzský pedagog, učitel, teoretik

      • nacházel prostředky a způsoby, jak zlepšit školství

    • Technologie Freinetovi modelní školy →moderní škola

      • Kniha – příručka

      • Popis, jak motivovat děti

      • Např: tiskárny do tříd= manuální technické dovednosti znalosti a schopnost vyhledávat si informace

      • Děti píšou svůj časopis→ někdy i s cizí školou

    Daltonský plán

    • laboratorní plán

    • klade důraz na svobodu volby u žáků

    • spolupráce se spolužáky, rozvoj samostatnosti

    • zrušení vyučovacích hodin → nastavení samostatné práce

      • společné jen výchovy, tělesná výtvarná a hudební

    • žáci dostávají program práce na měsíc, konec měsíce:

      • Odevzdání svých úloh, test, zkouška, pohovor

      • Neuspěl/a → nepropadá, ale nepostupuje → následující měsíc podrobnější

    • Princip: vlastní a osobní zodpovědnost

    • Učitelé:

      • Mají svou pracovnu → žák ho může navštěvovat

    • Každý žák postupuje svým vlastním tempem

    • Pružný učební plán v něm harmonogram práce

    • Kritika:

      • Není vhodný pro každého žáka

      • Dítě ztrácí režim dne (nárazově, kdy má čas)

      • Chybí a ztrácí se socializace (není společná práce)

      • Učitel ztrácí svoji klasickou roli

      • Neopakování učiva → "vyhasínají" se informace

    vznik
    • Helen Parkhurstová

      • pokračovatelka Montessori

      • představila plán v roce 1920

    • název od města Dalton – poprvé se zde objevil

    Jenský plán

    • Aplikuje se po 1. světové válce v Jeně (Německo)

    • Poučil se z Daltonského plánu → střídání forem hromadná, skupinová

    • Nabízí žákům výběrové kurzy → přizpůsobeny podle zájmů žáků

    • Ve třídách nejsou podle věku, ale podle zařazení do pracovních skupin

    • Určitá témata → kmenové třídy, 3 klasické třídy počtem

    • Učivo:

      • Týdenní plán ve skupinách, zohledňován rytmus žáků (jiný plán v zimně než v létš)

      • Učitelé si mohou přizpůsobit látku podle jeho představ

      • Jádrové vyučování: třídy (polovina času) – konkrétní témata, matematika, osvojení základů

      • Výuka v kurzech

      • Volná práce

      • Aktivity v pracovních společenstvích

    • Uplatňují kmenové třídy – někdy se střídání rozhovorů a koncentrace

    Témata, do kterých materiál patří