Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výchova a systém pedagogiky jako vědy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (519.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka

1. Výchova a systém pedagogiky jako vědy

  • Co je výchova v širším a užším slova smyslu/definice různých přístupů

  • Názory na výchovu

  • Vznik pedagogiky jako vědy (původ slova pedagogika; pais-agogé...vést dítě za vzděláním-nemluvte o otrokovi, pokud nemáte načtené další informace, význam slova paidagogos NENÍ otrok!!)

  • Systém pedagogiky, popis jednotlivých disciplín (základní, aplikované-tady se podrobně zastavit) hraniční a další pomocné pro pedagogiku... můžete řešit i podrobněji, možno prokázat vše, co víte o pedagogice...

Pedagogika

= Je společenská věda (vědní obor)

(Věda – je vědou tehdy když má předmět zkoumání)

Předmět zkoumání = VÝCHOVA

Pedagogika = VĚDA O VÝCHOVĚ

„Pedagogika je věda a výzkum zabývající se výchovou a vzděláváním v nejrůznějších sférách života společnosti“

(Průcha, Walterová, Mareš)

Vznik pedagogiky

  • Oddělila se od filozofie v 19. století

  • Ze začátku nebyla uznávána -> uznána až po zformulování významu výchovy a vzdělávání společnosti

  • K utváření pedagogiky přispěl J. A. Komenský (učitel národů) svým dílem a názory

Kdo byl pedagog?

V historii

Pedagog = z řeckých slov

  • pais = dítě

  • agogé = vést

  • Vést dítě za vzděláním

V současnosti

Pedagog je vědec, který se zabývá vědou pedagogikou, její teorií a výzkumem

Pedagog je také učitel, praktik a vychovatel, který vychovává a vzdělává a má pro tuto činnost určitou kvalifikaci

  • Učitel v různých typech a stupních školy i vysokoškolský učitel = pedagogický pracovník

  • Ve škole vyučují učitelé, a ne pedagogové

Výchova

= je záměrné a cílevědomé formování jedince, jehož smyslem je dosažení pozitivních změn v jeho osobnosti. Může být krátkodobé nebo dlouhodobé.

  • Smyslem výchovy je předávání vědomostí a dovedností

  • Je společenským jevem

  • S názory na výchovu se setkáme již v u řeckých filozofů – Platon, Aristoteles

  • Výchovou se zabývají i další vědy (psychologie, sociologie,...) než pouze pedagogika, ale je to jejich vedlejší objekt zkoumání

Výchova v širším slova smyslu

= Působení veškerého okolí na jedince. Celým jeho sociálním prostředím – vliv kamarádů, televize, reklamy, prostředí města, vesnice,... Všechny tyto vlivy utvářejí a formují osobnost jedince.

Výchova v užším slova smyslu

= Záměrné působení na jedince, hlavně mezi vychovatelem a vychovávaným jedincem. Výchova jsou veškeré postupy, kterými dosáhneme změn v chování a ve vzdělanosti jedince. Změny se týkají i utváření mravních hodnot.

Vzájemný vztah pedagogiky a výchovy

  • Teorie a praxe do sebe vzájemně prostupují

  • Teorie obohacuje praxi o nové poznatky

  • Praxe ověřuje platnost poznatků

Názory na výchovu

  • Existují různé názory na výchovu

  • Vychází z toho, jak jednotlivé směry vnímají schopnost výchovy formovat jedince a jaký mají pohled na lidskou přirozenost

Témata, do kterých materiál patří