Výchova a systém pedagogiky jako vědy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. Výchova a systém pedagogiky jako vědy
Co je výchova v širším a užším slova smyslu/definice různých přístupů
Názory na výchovu
Vznik pedagogiky jako vědy (původ slova pedagogika; pais-agogé...vést dítě za vzděláním-nemluvte o otrokovi, pokud nemáte načtené další informace, význam slova paidagogos NENÍ otrok!!)
Systém pedagogiky, popis jednotlivých disciplín (základní, aplikované-tady se podrobně zastavit) hraniční a další pomocné pro pedagogiku... můžete řešit i podrobněji, možno prokázat vše, co víte o pedagogice...
Pedagogika
= Je společenská věda (vědní obor)
(Věda – je vědou tehdy když má předmět zkoumání)
Předmět zkoumání = VÝCHOVA
Pedagogika = VĚDA O VÝCHOVĚ
„Pedagogika je věda a výzkum zabývající se výchovou a vzděláváním v nejrůznějších sférách života společnosti“
(Průcha, Walterová, Mareš)
Vznik pedagogiky
Oddělila se od filozofie v 19. století
Ze začátku nebyla uznávána -> uznána až po zformulování významu výchovy a vzdělávání společnosti
K utváření pedagogiky přispěl J. A. Komenský (učitel národů) svým dílem a názory
Kdo byl pedagog?
V historii
Pedagog = z řeckých slov
pais = dítě
agogé = vést
Vést dítě za vzděláním
V současnosti
Pedagog je vědec, který se zabývá vědou pedagogikou, její teorií a výzkumem
Pedagog je také učitel, praktik a vychovatel, který vychovává a vzdělává a má pro tuto činnost určitou kvalifikaci
Učitel v různých typech a stupních školy i vysokoškolský učitel = pedagogický pracovník
Ve škole vyučují učitelé, a ne pedagogové
Výchova
= je záměrné a cílevědomé formování jedince, jehož smyslem je dosažení pozitivních změn v jeho osobnosti. Může být krátkodobé nebo dlouhodobé.
Smyslem výchovy je předávání vědomostí a dovedností
Je společenským jevem
S názory na výchovu se setkáme již v u řeckých filozofů – Platon, Aristoteles
Výchovou se zabývají i další vědy (psychologie, sociologie,...) než pouze pedagogika, ale je to jejich vedlejší objekt zkoumání
Výchova v širším slova smyslu
= Působení veškerého okolí na jedince. Celým jeho sociálním prostředím – vliv kamarádů, televize, reklamy, prostředí města, vesnice,... Všechny tyto vlivy utvářejí a formují osobnost jedince.
Výchova v užším slova smyslu
= Záměrné působení na jedince, hlavně mezi vychovatelem a vychovávaným jedincem. Výchova jsou veškeré postupy, kterými dosáhneme změn v chování a ve vzdělanosti jedince. Změny se týkají i utváření mravních hodnot.
Vzájemný vztah pedagogiky a výchovy
Teorie a praxe do sebe vzájemně prostupují
Teorie obohacuje praxi o nové poznatky
Praxe ověřuje platnost poznatků
Názory na výchovu
Existují různé názory na výchovu
Vychází z toho, jak jednotlivé směry vnímají schopnost výchovy formovat jedince a jaký mají pohled na lidskou přirozenost