4) Vzdělávací systém ČR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4) Vzdělávací systém ČR
úvod
Výsledkem předcházejícího vývoje
Základy se začali vytvářet v polovině 19. století
Nositel podstatných a dílčích změn – školské zákony a prováděcí vyhlášky MŠMT ČR
Organizace školství
Řízeno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)
Kraje – spravují střední a vyšší odborné školy
Obce – zodpovídají za mateřské a základní školy
Veřejné vysoké školy – zřizovány zákonem
struktura školství
Předškolní vzdělávání (MŠ)
Základní vzdělávání (ZŠ, gymnázia)
Střední vzdělávání (gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště, konzervatoř)
Vyšší vzdělávání (vyšší odborná škola, vysoká škola)
Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky
Vzdělávání v těchto zařízení zajišťují pedagogičtí pracovníci
předškolní vzdělávání (preprimární)
Mateřské školy, speciální mateřské školy, přípravné třídy,
Z pravidla děti 3-6 let
Docházka nepovinná až na poslední rok
Péče o děti do 3 let – jesle
Řízena podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV)
RVP PV
MŠMT ČR stanovuje požadavky na výchovu
Školky si vytvářejí své školní vzdělávací programy
5 základní oblastí (biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a enviromentální)
Dítě a jeho tělo (pohyb, zdravý bezpečí)
Dítě a jeho psychika (jazyk, řeč, poznávací schopnosti, myšlení, učení, představivost, fantazie, sebepojetí city a vůle)
Dítě a ten druhý (vztahy, komunikace)
Dítě a společnost (lidská společnost, kultura a umění)
Dítě a svět (přírodní, kulturní i technické životní prostředí, pohyb, změna, vývoj, globální a civilizační problémy)
Změna revize RVP PV
Cíle
Dovést děti přiměřené fyzické, psychické i sociální samostatnosti
Získání zdravého sebevědomí a sebejistotu
Základy kompetencích důležitých pro další rozvoj a učení
Organizace
Průběh roku
začíná 1. září–31. srpna následujícího roku
Týdenní a denní rozvrh – kompetenci vedení mateřské školy.
Týdenní rozvrh
Běžně pětidenní (<6,5, > 12/ možnost zřizovat polodenní provoz (6,5 hodiny denně)
Lesní mateřské školy >9 hodin děnně
Internátním provozem poskytuje celodenní vzdělávání i noční péči
Režim dne
Zahrnuje stravování (zajišťované školními jídelnami, zpravidla součástí MŠ)
Odpočinek (spánek)
Pobyt venku
RVP PV stanoví:
Zajištěn pravidelný denní rytmus a řád
Každodenně a dostatečně dlouho venku
Pravidelně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity (dle vyhlášky – denní doba pobytu venku, zpravidla 2 hodiny dopoledne)
Dostatek volného pohybu na zahradě, ale i v interiéru mateřské školy
Poměr spontánních a řízených činností – vyvážený
Možnost organizovat zotavovací pobyty, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy