Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4) Vzdělávací systém ČR

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (49.66 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4) Vzdělávací systém ČR

úvod

  • Výsledkem předcházejícího vývoje

  • Základy se začali vytvářet v polovině 19. století

  • Nositel podstatných a dílčích změn – školské zákony a prováděcí vyhlášky MŠMT ČR

  • Organizace školství

    • Řízeno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)

    • Kraje – spravují střední a vyšší odborné školy

    • Obce – zodpovídají za mateřské a základní školy

    • Veřejné vysoké školy – zřizovány zákonem

  • struktura školství

    • Předškolní vzdělávání (MŠ)

    • Základní vzdělávání (ZŠ, gymnázia)

    • Střední vzdělávání (gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště, konzervatoř)

    • Vyšší vzdělávání (vyšší odborná škola, vysoká škola)

    • Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky

  • Vzdělávání v těchto zařízení zajišťují pedagogičtí pracovníci

předškolní vzdělávání (preprimární)

  • Mateřské školy, speciální mateřské školy, přípravné třídy,

  • Z pravidla děti 3-6 let

  • Docházka nepovinná až na poslední rok

  • Péče o děti do 3 let – jesle

  • Řízena podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV)

RVP PV

  • MŠMT ČR stanovuje požadavky na výchovu

  • Školky si vytvářejí své školní vzdělávací programy

  • 5 základní oblastí (biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a enviromentální)

    • Dítě a jeho tělo (pohyb, zdravý bezpečí)

    • Dítě a jeho psychika (jazyk, řeč, poznávací schopnosti, myšlení, učení, představivost, fantazie, sebepojetí city a vůle)

    • Dítě a ten druhý (vztahy, komunikace)

    • Dítě a společnost (lidská společnost, kultura a umění)

    • Dítě a svět (přírodní, kulturní i technické životní prostředí, pohyb, změna, vývoj, globální a civilizační problémy)

    • Změna revize RVP PV

  • Cíle

    • Dovést děti přiměřené fyzické, psychické i sociální samostatnosti

    • Získání zdravého sebevědomí a sebejistotu

    • Základy kompetencích důležitých pro další rozvoj a učení

Organizace

  • Průběh roku

    • začíná 1. září–31. srpna následujícího roku

  • Týdenní a denní rozvrh – kompetenci vedení mateřské školy.

  • Týdenní rozvrh

    • Běžně pětidenní (<6,5, > 12/ možnost zřizovat polodenní provoz (6,5 hodiny denně)

    • Lesní mateřské školy >9 hodin děnně

    • Internátním provozem poskytuje celodenní vzdělávání i noční péči

  • Režim dne

    • Zahrnuje stravování (zajišťované školními jídelnami, zpravidla součástí MŠ)

    • Odpočinek (spánek)

    • Pobyt venku

    • RVP PV stanoví:

      • Zajištěn pravidelný denní rytmus a řád

      • Každodenně a dostatečně dlouho venku

      • Pravidelně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity (dle vyhlášky – denní doba pobytu venku, zpravidla 2 hodiny dopoledne)

      • Dostatek volného pohybu na zahradě, ale i v interiéru mateřské školy

      • Poměr spontánních a řízených činností – vyvážený

      • Možnost organizovat zotavovací pobyty, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy

Témata, do kterých materiál patří