4) Vzdělávací systém ČR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Školy často nabízejí zájmové kroužky, např. hudební či výtvarné aktivity, před plaveckou výchovu nebo výuku cizího jazyk
Školní zralost
Oblasti, které jsou důležité při posuzování školní zralosti:
tělesný a zdravotní vývoj dítěte
poznávací funkce
pracovní předpoklady, návyky, sebeobsluha,
úroveň zralosti osobnosti (emocionálně-sociální)
Školní připravenost
Zahrnuje předpoklady rozumové, citově-sociální, pracovní a tělesné
Tyto kompetence dítě získává procesem učení a sociální zkušeností
(v rodině, širším okolí, ve školce…)
Např tyto oblasti schopností
dostatečné sebevědomí, zvídavost, jednat s určitým cílem
schopnost sebeovládání, pracovat s ostatními, komunikovat a spolupracovat
základní vzdělání (primární a sekundární)
Základní vzdělávání (6–15 let)
Povinná školní docházka = 9 let
Dělí se na 1. stupeň (1.–5. ročník) a 2. stupeň (6.–9. ročník)
Typy škol:
Základní škola (státní/soukromá)
Gymnázium (osmileté)
Konzervatoř (osmiletá)
Speciální školy pro děti se zdravotním postižením
Domácí vzdělávání je možné se souhlasem školy
Školní rok:
1. září–31. srpna
Prázdniny: letní (červenec-srpen), vánoční, jarní, velikonoční
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV)
Hlavní principy RVP ZV
Zajišťuje jednotný rámec vzdělávání v ČR.
Umožňuje školám tvořit vlastní Školní vzdělávací programy (ŠVP).
Zaměřuje se na kompetence, nejen na znalosti.
Klíčové kompetence (cíle vzdělávání)
Kompetence k učení – samostatné vyhledávání a zpracování informací.
Kompetence k řešení problémů – hledání řešení, kritické myšlení.
Kompetence komunikativní – srozumitelné vyjadřování, argumentace.
Kompetence sociální a personální – spolupráce, respekt k druhým.
Kompetence občanská – odpovědnost, právní povědomí.
Kompetence pracovní – využití znalostí v praxi, bezpečnost práce.
Vzdělávací oblasti a jejich obory
Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk)
Matematika a její aplikace (Matematika)
Informační a komunikační technologie (Informatika)
Člověk a jeho svět (Prvouka, Vlastivěda, Přírodověda)
Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství)
Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis)
Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova)
Člověk a zdraví (Tělesná výchova, Výchova ke zdraví)
Člověk a svět práce (Pracovní činnosti)
Průřezová témata (důležité hodnoty a postoje)
Osobnostní a sociální výchova
Výchova demokratického občana
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Multikulturní výchova
Environmentální výchova
Mediální výchova
Hodnocení žáků
Důraz na formativní hodnocení (průběžná zpětná vazba).
Možnost sebehodnocení a různých forem klasifikace