Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4) Vzdělávací systém ČR

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (49.66 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Školy často nabízejí zájmové kroužky, např. hudební či výtvarné aktivity, před plaveckou výchovu nebo výuku cizího jazyk

  • Školní zralost

    • Oblasti, které jsou důležité při posuzování školní zralosti:

      • tělesný a zdravotní vývoj dítěte

      • poznávací funkce

      • pracovní předpoklady, návyky, sebeobsluha,

      • úroveň zralosti osobnosti (emocionálně-sociální)

    Školní připravenost

    • Zahrnuje předpoklady rozumové, citově-sociální, pracovní a tělesné

    • Tyto kompetence dítě získává procesem učení a sociální zkušeností

      • (v rodině, širším okolí, ve školce…)

    • Např tyto oblasti schopností

      • dostatečné sebevědomí, zvídavost, jednat s určitým cílem

      • schopnost sebeovládání, pracovat s ostatními, komunikovat a spolupracovat

    základní vzdělání (primární a sekundární)

    • Základní vzdělávání (6–15 let)

    • Povinná školní docházka = 9 let

    • Dělí se na 1. stupeň (1.–5. ročník) a 2. stupeň (6.–9. ročník)

    • Typy škol:

      • Základní škola (státní/soukromá)

      • Gymnázium (osmileté)

      • Konzervatoř (osmiletá)

      • Speciální školy pro děti se zdravotním postižením

    • Domácí vzdělávání je možné se souhlasem školy

    • Školní rok:

      • 1. září–31. srpna

      • Prázdniny: letní (červenec-srpen), vánoční, jarní, velikonoční

    • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV)

    • Hlavní principy RVP ZV

      • Zajišťuje jednotný rámec vzdělávání v ČR.

      • Umožňuje školám tvořit vlastní Školní vzdělávací programy (ŠVP).

      • Zaměřuje se na kompetence, nejen na znalosti.

    • Klíčové kompetence (cíle vzdělávání)

      • Kompetence k učení – samostatné vyhledávání a zpracování informací.

      • Kompetence k řešení problémů – hledání řešení, kritické myšlení.

      • Kompetence komunikativní – srozumitelné vyjadřování, argumentace.

      • Kompetence sociální a personální – spolupráce, respekt k druhým.

      • Kompetence občanská – odpovědnost, právní povědomí.

      • Kompetence pracovní – využití znalostí v praxi, bezpečnost práce.

    • Vzdělávací oblasti a jejich obory

      • Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk)

      • Matematika a její aplikace (Matematika)

      • Informační a komunikační technologie (Informatika)

      • Člověk a jeho svět (Prvouka, Vlastivěda, Přírodověda)

      • Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství)

      • Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis)

      • Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova)

      • Člověk a zdraví (Tělesná výchova, Výchova ke zdraví)

      • Člověk a svět práce (Pracovní činnosti)

      • Průřezová témata (důležité hodnoty a postoje)

      • Osobnostní a sociální výchova

      • Výchova demokratického občana

      • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

      • Multikulturní výchova

      • Environmentální výchova

      • Mediální výchova

    • Hodnocení žáků

      • Důraz na formativní hodnocení (průběžná zpětná vazba).

      • Možnost sebehodnocení a různých forem klasifikace

    Témata, do kterých materiál patří