Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Volný čas a životní styl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Volný čas a životní styl (výživa, spánek, pohyb) - nebezpečí „závislostí“, hry, význam her a rozdělení her.

Volný čas:

  • Volný čas je doba, po kterou člověk patří sám době, může se svobodně rozhodnout
    o činnostech, které mu přinášejí odpočinek a potěšení.

  • Ideální využití volného času je užitečné pro jednotlivce i pro společnost.

Funkce volného času:

  • Odpočinek – relaxace duševní i tělesná, kompenzace únavy.

  • Zábava – uspokojení potřeb.

  • Vlastní rozvoj člověka -

Činnosti ve volném času:

  • Činnost manuální – tvoření, výroba, pletení.

  • Činnost fyzická – sport, turistika, cestování.

  • Činnost estetická – malování, sochařství.

  • Činnost intelektuální – šachy, jazykové kroužky.

  • Činnost sociální – aktivity společenské.

Vnější vlivy na trávení volného času:

Prostředí, ve kterém se nachází dítě či mladý člověk, má na dotyčného jedince silný vliv. Pozitivní i negativní vlivy, dostatek či absence příležitostí a možností k naplňování volného času a celkovému rozvoji osobnosti, příklady k napodobování a přejímání principů a forem životního stylu, podpora či destrukce snah jedince, tím vším se vytváří či vytrácí prostor pro výchovné zhodnocování volného času a formování dobrého životního stylu.

  • Rodina

  • Lokalita

  • Druh bydlení, velikost obce, doprava

  • Škola, spolužáci

  • Média – rádio, televize, internet

  • Kultura

  • Cestování – vliv rodiny finanční možnosti

Škola:

  • Od školy jako výchovné instituce se očekává, že kromě svých hlavních vzdělávacích a výchovných funkcí, bude vytvářet předpoklady pro úspěšný vstup dětí a mládeže do profesionálního, občanského a volnočasového života. Na základě dobrovolné účasti dětí a mládeže na volnočasových aktivitách školy dochází postupně k rozvoji individuálních předpokladů účastníků a jejich zájmového vzdělávání. Tato činnost školy plní výchovně

Média:

  • Způsob trávení volného času mládeže je stále více spojen s médii. Upozorňuje, že činnosti spojené s používáním médií zaujímají mezi volnočasovými aktivitami mládeže přední příčky v četnosti a rozsahu stráveného času. Přirozené prostředí je tak často vytlačováno prostředím virtuálním.

Vnitřní vlivy na trávení volného času:

  • Zdravotní stav

  • Věk

  • Typ temperamentu

  • Aspekty inteligence

  • Talent, vlohy

  • Potřeby – potřeba pohybu, potřeba seberealizace

  • Schopnosti navíc – adaptabilita, flexibilita, kreativita

Výběr zájmových kroužků:

  • Přihlásit děti do kroužku včas – omezená kapacita

  • Výběr vždy konzultovat s dítětem

  • Zjistit si kam a ke komu dítě dávám

  • Pamatovat na vzdálenost zájmové aktivity a možnost přesunu

  • Zjistit si jaké výdaje kroužek obnáší

  • Pozor na termín překroužkováno – dítě má příliš mnoho kroužků které zasahují i do přípravy do školy.

Témata, do kterých materiál patří