Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hra a Hračka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka

18. Hra a Hračka

Hra

= lidská činnost, která patří mezi základní lidské činnosti učení a práce

Učení = proces získávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí a hodnot

Práce = činnost, při které vytváříme hodnoty materiální nebo nemateriální

Je mnoho druhů her a není mezi nimi žádný jednotný prvek

Co vše je hra?

Sportovní hra, Divadelní hra, hra na hudební nástroj, počítačová hra, diagnostická hra, hra ve vyučování, televizní soutěže,...

Teorie her = studuje hru a hraní her (matematická disciplína)

Charakteristika her

  • Dobrovolná činnost

  • Průběh hry je důležitější než závěr

  • Projevujeme zájmy, vztah k okolí a k druhým lidem

  • Získáváme zkušenosti

  • Má časové omezení

  • Má pravidla (psané i nepsané)

  • Hrajeme si jako, ale jednání je opravdové

Dětská hra

= základní forma činnosti dítěte

  • V předškolním věku má hra zásadní postavení -> je vůdčím typem činnosti

  • Pro dítě je prací a zároveň v ní rozvíjí i učení

  • Aktivita, při které si žák osvojuje normy, vztahy, pravidla, postupy

Znaky dětské hry

  • Spontánnost – hru si dítě volí a hraje si přirozeně

  • Samoúčelnost – účel je v hraní si (v průběhu), není důležitý výsledek

  • Citové uspokojení – dítě hru prožívá citově

  • Symboličnost – skutečné věci nahrazují nástroje a materiály (např. meč = vařečka, kostička = auto)

  • Humor a legrace – přináší zábavu

Aspekty (pohled na) hry

  • Odborník hru využívá k práci s dítětem

  • Motivační aspekt – můžeme dítě motivovat př. k učení, práci

  • Diagnostický aspekt – pomocí hry zjišťujeme nedostatky nebo problémy dítěte

  • Terapeutický aspekt – hrou můžeme léčit nedostatky a problémy dítěte (např. začlenění do společnosti jeho vrstevníků)

Co dítě hrou získává? (rozvíjí se ve stránkách)

  • Rozumová – učení, nové zkušenosti, poznávání věcí

  • Tělesná – rozvoj pohyb, jemná a hrubá motorika

  • Mravní – vznik charakteru, dítě se učí omlouvat, půjčovat hračky, respektovat pravidla hry

  • Estetická – vnímání krásna, tříbení vkusu

  • Pracovní – drobné pracovní povinnosti (úklid hraček)

  • Sociální – spolupráce, vznik společenských vztahů

  • City – uvolnění a regulace citů

  • Seberegulace – získávání návyků, učení trpělivosti

  • Jazyk – rozvoj řeči

  • Paměť – prohlubování paměti

  • Tvořivost a fantazie – rozvoj představivosti, tvořivosti, fantazie

Názory na dětskou hru

Biologové – uvolnění nadbytečné energie, cvičením vrozených pudů a instinktů, fyzická zdatnost, převádí sexuální energii do jiné sféry (hra na maminku, doktora,...)

Sociologové – dítě používá bájnou lhavost = tvoří si tím své přání, představy, fantazie

  • dítě se snaží jednat jako dospělý člověk, ale nemá dostatek zkušeností

Pedagogické třídění her

  • Neexistuje jednoznačné třídění her, protože není jednoznačná definice hry

Témata, do kterých materiál patří