Hra a Hračka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
18. Hra a Hračka
Hra
= lidská činnost, která patří mezi základní lidské činnosti učení a práce
Učení = proces získávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí a hodnot
Práce = činnost, při které vytváříme hodnoty materiální nebo nemateriální
Je mnoho druhů her a není mezi nimi žádný jednotný prvek
Co vše je hra?
Sportovní hra, Divadelní hra, hra na hudební nástroj, počítačová hra, diagnostická hra, hra ve vyučování, televizní soutěže,...
Teorie her = studuje hru a hraní her (matematická disciplína)
Charakteristika her
Dobrovolná činnost
Průběh hry je důležitější než závěr
Projevujeme zájmy, vztah k okolí a k druhým lidem
Získáváme zkušenosti
Má časové omezení
Má pravidla (psané i nepsané)
Hrajeme si jako, ale jednání je opravdové
Dětská hra
= základní forma činnosti dítěte
V předškolním věku má hra zásadní postavení -> je vůdčím typem činnosti
Pro dítě je prací a zároveň v ní rozvíjí i učení
Aktivita, při které si žák osvojuje normy, vztahy, pravidla, postupy
Znaky dětské hry
Spontánnost – hru si dítě volí a hraje si přirozeně
Samoúčelnost – účel je v hraní si (v průběhu), není důležitý výsledek
Citové uspokojení – dítě hru prožívá citově
Symboličnost – skutečné věci nahrazují nástroje a materiály (např. meč = vařečka, kostička = auto)
Humor a legrace – přináší zábavu
Aspekty (pohled na) hry
Odborník hru využívá k práci s dítětem
Motivační aspekt – můžeme dítě motivovat př. k učení, práci
Diagnostický aspekt – pomocí hry zjišťujeme nedostatky nebo problémy dítěte
Terapeutický aspekt – hrou můžeme léčit nedostatky a problémy dítěte (např. začlenění do společnosti jeho vrstevníků)
Co dítě hrou získává? (rozvíjí se ve stránkách)
Rozumová – učení, nové zkušenosti, poznávání věcí
Tělesná – rozvoj pohyb, jemná a hrubá motorika
Mravní – vznik charakteru, dítě se učí omlouvat, půjčovat hračky, respektovat pravidla hry
Estetická – vnímání krásna, tříbení vkusu
Pracovní – drobné pracovní povinnosti (úklid hraček)
Sociální – spolupráce, vznik společenských vztahů
City – uvolnění a regulace citů
Seberegulace – získávání návyků, učení trpělivosti
Jazyk – rozvoj řeči
Paměť – prohlubování paměti
Tvořivost a fantazie – rozvoj představivosti, tvořivosti, fantazie
Názory na dětskou hru
Biologové – uvolnění nadbytečné energie, cvičením vrozených pudů a instinktů, fyzická zdatnost, převádí sexuální energii do jiné sféry (hra na maminku, doktora,...)
Sociologové – dítě používá bájnou lhavost = tvoří si tím své přání, představy, fantazie
-
dítě se snaží jednat jako dospělý člověk, ale nemá dostatek zkušeností
Pedagogické třídění her
Neexistuje jednoznačné třídění her, protože není jednoznačná definice hry