Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hra a Hračka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka

Kooperativní hra (od 7 let)

  • Vrchol dětské hry

  • Schopnost vzájemné komunikace

  • Děti si nerady hrají samy

  • Učí se vést dialog a respektovat spoluhráče

Hra se dělí na:

  • Chlapecká hra – chtějí řídit, rozhodovat, uplatnit svůj názor, organizovat, fyzická síla, plánování

  • Dívčí hra – potřeba užšího vztahu s jednou kamarádkou, mapování vztahů

V dospívání se hra mění na:

  • Soupeření mezi partami

  • Měření sil

  • Ověřování sama sebe

  • Velká míra riskování

Hračka

= předmět určený ke hraní

Pohled dítěte na hračku

  • hračka může být cokoliv s čím si hraje

  • počítají se i krabice, kamínky, klacky,...

Pohled dospělého na hračku

  • Ekonomické hledisko – je zboží, má cenu (obal, reklama, materiál)

  • Estetické hledisko – je umělecký předmět (vkusný, kýčovitý)

  • Národopisné hledisko – kulturně historický předmět a odráží hospodářskou a společenskou úroveň dané doby

  • Sběratelské hledisko – sběratelský předmět (vláčky, autíčka,...)

  • Pedagogické hledisko – hračka je výchovně vzdělávací předmět

Znaky

  • Funkčnost – musí být funkční, plní funkci v dané hře

  • Variabilita – hračka se dá využít na více způsobů, do více her

  • Přitažlivost – hračka musí dítě upoutat a zaujmout

Požadavky na výrobu hračky

  • Hygienické požadavky – čistitelná, přizpůsobená tvarem a materiálem

  • Bezpečnostní požadavky – nesmí mít barvu (nátěr) která není schválená, neměla by mít ostré hrany ani malé rozměry, když je dítě ještě malé

  • Další požadavky – estetičnost, výchovně vzdělávací podnět

Funkce Hračky

= účel hračky

  • Uspokojování potřeb, rozvoj motoriky a poznávací procesy dítěte

  • Lékaři a psychologové hračku užívají k diagnostice a terapii

  • Motorický stimul

  • Uchopení, zkoušení, co vše s hračkou jde

  • Rozkládání a skládání hračky

  • Rozvoj poznávání

  • Objevování a učení

  • Kvarteto, pexeso

  • Socializační stimul

  • Spojuje děti

  • Napodobení lidských profesí

  • Diagnostická funkce

  • Využívá zkoumání dítěte

  • Dle toho, jak si dítě s hračkou hraje může psycholog udělat diagnózu

  • Terapeutická funkce

  • Umožňuje dítěti se uvolnit

  • Snižuje psychické napětí (odloučení od rodiny v MŠ)

  • Pomáhá při léčbě (hračky v nemocnicích)

Friedrich Fröbel

(1782-1852)

  • Německý pedagog

  • Zakladatel Kindergarten – dětská zahrádka (základ školní výchovy)

  • Zastával názor, že základní činností dětí je hra a vytvořil celou teorii hry

  • Výchova by měla vést k rozvoji samoučení, sebevýchovy a sebevzdělání

Fröbelova hračka

  • Zabýval se hrou i hračkou

  • Dával dětem předměty rozvíjející fantazii – míče, krychle, kostky, válce, hůlky, kruhy, koule

  • Zřídil dílnu na hračky v podobě učebních pomůcek

  • Založil První ústav dětských her (Drážďany – ústav zanikl)

Témata, do kterých materiál patří