Hra a Hračka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kooperativní hra (od 7 let)
Vrchol dětské hry
Schopnost vzájemné komunikace
Děti si nerady hrají samy
Učí se vést dialog a respektovat spoluhráče
Hra se dělí na:
Chlapecká hra – chtějí řídit, rozhodovat, uplatnit svůj názor, organizovat, fyzická síla, plánování
Dívčí hra – potřeba užšího vztahu s jednou kamarádkou, mapování vztahů
V dospívání se hra mění na:
Soupeření mezi partami
Měření sil
Ověřování sama sebe
Velká míra riskování
Hračka
= předmět určený ke hraní
Pohled dítěte na hračku
hračka může být cokoliv s čím si hraje
počítají se i krabice, kamínky, klacky,...
Pohled dospělého na hračku
Ekonomické hledisko – je zboží, má cenu (obal, reklama, materiál)
Estetické hledisko – je umělecký předmět (vkusný, kýčovitý)
Národopisné hledisko – kulturně historický předmět a odráží hospodářskou a společenskou úroveň dané doby
Sběratelské hledisko – sběratelský předmět (vláčky, autíčka,...)
Pedagogické hledisko – hračka je výchovně vzdělávací předmět
Znaky
Funkčnost – musí být funkční, plní funkci v dané hře
Variabilita – hračka se dá využít na více způsobů, do více her
Přitažlivost – hračka musí dítě upoutat a zaujmout
Požadavky na výrobu hračky
Hygienické požadavky – čistitelná, přizpůsobená tvarem a materiálem
Bezpečnostní požadavky – nesmí mít barvu (nátěr) která není schválená, neměla by mít ostré hrany ani malé rozměry, když je dítě ještě malé
Další požadavky – estetičnost, výchovně vzdělávací podnět
Funkce Hračky
= účel hračky
Uspokojování potřeb, rozvoj motoriky a poznávací procesy dítěte
Lékaři a psychologové hračku užívají k diagnostice a terapii
Motorický stimul
Uchopení, zkoušení, co vše s hračkou jde
Rozkládání a skládání hračky
Rozvoj poznávání
Objevování a učení
Kvarteto, pexeso
Socializační stimul
Spojuje děti
Napodobení lidských profesí
Diagnostická funkce
Využívá zkoumání dítěte
Dle toho, jak si dítě s hračkou hraje může psycholog udělat diagnózu
Terapeutická funkce
Umožňuje dítěti se uvolnit
Snižuje psychické napětí (odloučení od rodiny v MŠ)
Pomáhá při léčbě (hračky v nemocnicích)
Friedrich Fröbel
(1782-1852)
Německý pedagog
Zakladatel Kindergarten – dětská zahrádka (základ školní výchovy)
Zastával názor, že základní činností dětí je hra a vytvořil celou teorii hry
Výchova by měla vést k rozvoji samoučení, sebevýchovy a sebevzdělání
Fröbelova hračka
Zabýval se hrou i hračkou
Dával dětem předměty rozvíjející fantazii – míče, krychle, kostky, válce, hůlky, kruhy, koule
Zřídil dílnu na hračky v podobě učebních pomůcek
Založil První ústav dětských her (Drážďany – ústav zanikl)