Hra a Hračka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hry Tvořivé (Přirozené)
Námětová hra – hry na někoho, na něco, odpozorované a zažité skutečnosti
„Budeme mít jak království a já budu jako čaroděj a ty jako princ“
Rozvoj:
-
Spontánnost
-
Tvořivost
-
Spolupráce
-
Plánování a vymýšlení pravidel
-
Trénování logických souvislostí
Dramatizující hra – hry s jednáním, s dějem, mají scénář
Rozvoj:
-
Řeč
-
Paměť
-
Sociální soužití
Konstruktivní hra – stavění, skládaní, práce s materiálem, vyžaduje pomůcky
Rozvoj:
-
Seznamování
-
Práce s materiály
-
Tvořivost
Hry s pravidly (Řízené)
Mají předem určená pravidla
Pro nedodržování pravidel smí učitel dítě vyloučit ze hry
Naučení dítěte umět prohrávat
Didaktická hra – zaměření na řešení rozumových úkolů
Rozvoj:
-
Pozornost
-
Paměť
-
Dodržování pravidel
-
Spolupráce
-
Smyslové vnímání
Příklady her zaměřené na:
-
Určování předmětu dle jednoho nebo více znaků – Hádanky, Kimovy hry
-
Výběr dle stejnosti – pexeso, domino, kvarteto
-
Pozornost a paměť – co se změnilo ve třídě během tvé nepřítomnosti
-
Orientace v prostoru – nahoře, dole, vpravo, vlevo – odkud přichází zvuk
-
Přiřazování – psané slovo – obrázek, co k sobě patří
Pohybová hra – prostředkem výchovy charakterových a volních vlastností
Rozvoj:
-
Sebeovládaní
-
Odvážnost
-
Podporuje dobrou náladu a optimismus
Příklady her:
-
Házená, chytání, chůze, běh
-
Hry s námětem – Na Jeníčka a na Mařenku
-
Hudebně pohybové – Zlatá brána, Pásla ovečky
-
Soutěžní prvky – kdo dříve něco udělá
-
Sportovní typ her – badminton
Hra ve vyučování
Prostředek výchovy a vzdělávání
Musíme znát cíl nebo vědět kam hra vede, na co je zaměřena a co u žáků rozvíjí
Ideální je vést zásobník her kde jsou hry popsány
U všeho záleží na podmínkách pro hraní dané hry (prostory, pomůcky, čas na hru, osobnost učitelky, znalosti dítěte,...)
Hry s cílem:
-
Pomáhající vytvořit tým – poznání sebe a druhého, spolupráce
-
Pomáhající vytvořit a rozvíjet obecné studijní předpoklady – prostorové vnímání, taktizování, získávání poznatků
-
Vytvářející a upevňující vědomost – dramatizace při hodině dějepisu
Psychologický pohled na hru
Sociálně psychologické třídění her podle věku dítěte
Samostatná hra (do 3 let)
Dítě si hraje samo a k hře nikoho nepotřebuje, pouze blízkost dospělého, který do hry nemusí vstupovat
Paralelní hra (3-4 roky)
Dítě si hraje samo, ale nejraději vedle druhého dítěte
Jakmile si druhé dítě začne hrát s určitou hračkou, tak si s ní chce hrát také
Sdružující hra (vzniká před 4. rokem)
Přijaté téma (námět) – př. hraní na království, rodinku,...
Realizace má individuální charakter – děti si hrají společně, ale každý má stejnou roli -> každý chce být ten hlavní
Př. 6 holčiček si hraje na království, všech 6 je princeznou
Děti se nedomlouvají ani si nenaslouchají