Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hra a Hračka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka
  1. Hry Tvořivé (Přirozené)

  • Námětová hra – hry na někoho, na něco, odpozorované a zažité skutečnosti

„Budeme mít jak království a já budu jako čaroděj a ty jako princ“

Rozvoj:

  • Spontánnost

  • Tvořivost

  • Spolupráce

  • Plánování a vymýšlení pravidel

  • Trénování logických souvislostí

  • Dramatizující hra – hry s jednáním, s dějem, mají scénář

Rozvoj:

  • Řeč

  • Paměť

  • Sociální soužití

  • Konstruktivní hra – stavění, skládaní, práce s materiálem, vyžaduje pomůcky

Rozvoj:

  • Seznamování

  • Práce s materiály

  • Tvořivost

  1. Hry s pravidly (Řízené)

  • Mají předem určená pravidla

  • Pro nedodržování pravidel smí učitel dítě vyloučit ze hry

  • Naučení dítěte umět prohrávat

  • Didaktická hra – zaměření na řešení rozumových úkolů

Rozvoj:

  • Pozornost

  • Paměť

  • Dodržování pravidel

  • Spolupráce

  • Smyslové vnímání

Příklady her zaměřené na:

  • Určování předmětu dle jednoho nebo více znaků – Hádanky, Kimovy hry

  • Výběr dle stejnosti – pexeso, domino, kvarteto

  • Pozornost a paměť – co se změnilo ve třídě během tvé nepřítomnosti

  • Orientace v prostoru – nahoře, dole, vpravo, vlevo – odkud přichází zvuk

  • Přiřazování – psané slovo – obrázek, co k sobě patří

  • Pohybová hra – prostředkem výchovy charakterových a volních vlastností

Rozvoj:

  • Sebeovládaní

  • Odvážnost

  • Podporuje dobrou náladu a optimismus

Příklady her:

  • Házená, chytání, chůze, běh

  • Hry s námětem – Na Jeníčka a na Mařenku

  • Hudebně pohybové – Zlatá brána, Pásla ovečky

  • Soutěžní prvky – kdo dříve něco udělá

  • Sportovní typ her – badminton

  1. Hra ve vyučování

  • Prostředek výchovy a vzdělávání

  • Musíme znát cíl nebo vědět kam hra vede, na co je zaměřena a co u žáků rozvíjí

  • Ideální je vést zásobník her kde jsou hry popsány

  • U všeho záleží na podmínkách pro hraní dané hry (prostory, pomůcky, čas na hru, osobnost učitelky, znalosti dítěte,...)

Hry s cílem:

  • Pomáhající vytvořit tým – poznání sebe a druhého, spolupráce

  • Pomáhající vytvořit a rozvíjet obecné studijní předpoklady – prostorové vnímání, taktizování, získávání poznatků

  • Vytvářející a upevňující vědomost – dramatizace při hodině dějepisu

Psychologický pohled na hru

Sociálně psychologické třídění her podle věku dítěte

Samostatná hra (do 3 let)

  • Dítě si hraje samo a k hře nikoho nepotřebuje, pouze blízkost dospělého, který do hry nemusí vstupovat

Paralelní hra (3-4 roky)

  • Dítě si hraje samo, ale nejraději vedle druhého dítěte

  • Jakmile si druhé dítě začne hrát s určitou hračkou, tak si s ní chce hrát také

Sdružující hra (vzniká před 4. rokem)

  • Přijaté téma (námět) – př. hraní na království, rodinku,...

  • Realizace má individuální charakter – děti si hrají společně, ale každý má stejnou roli -> každý chce být ten hlavní

  • Př. 6 holčiček si hraje na království, všech 6 je princeznou

  • Děti se nedomlouvají ani si nenaslouchají

Témata, do kterých materiál patří