Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tradiční a reformní pedagogika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka

14. Tradiční a reformní pedagogika

  • Herbart s. 310, teoretická a praktická pedagogika, obsah praktické: a) vláda (ovládání těla-fyzično)-b) vyučování (jasnost-asociace-systém-metoda) – c) vedení (mravnost, etika); Význam Herbarta - jednotná kola, postup od MŠ až po VŠ...systém...

  • Herbartovci-překroucení učení Herbarta, hlavní myšlenka...

  • Reformní hnutí s. 317 (Keyová a Dewey), alternativní školy: Waldorf, Dalton, Freinetovská škola, Jenský plán, Montessori, škola Summerhill v Anglii atd...

Tradiční pedagogika je směr, který se zaměřuje na konzervativní přístupy k výchově a vzdělávání. Věnuje se disciplíně, dodržování pravidel a důležitosti role učitele jako hlavní autority ve vzdělávacím procesu. Důležitým prvkem tradiční pedagogiky je systematický přístup ke vzdělávání.

Tradiční pedagogika

  • Vznikla v 19. století a ovlivnila celou Evropu

  • Zakladatelem je Johann Friedrich Herbart (1776-1841)

Johann Friedrich Herbart

  • Německý filozof, pedagog a estetik

  • Začal jako soukromý vychovatel v Bernu

  • Zaměřil se na výchovu dorostu

  • Vyučoval na gymnáziu v Brémách

  • Přednášel na univerzitě v Göttingenu a v Královci

  • Vytvářel vědeckou činnost v oboru psychologie a organizace školy

  • Založil pedagogický seminář pro odborné vzdělávání příštích středoškolských učitelů – později i pokusnou školu

  • Zabýval se pedagogikou jako vědou

  • „Pedagogika není učitelství, ale vědecký výzkum“

Dělení pedagogiky podle Herbarta

Teoretická pedagogika

  • Celá teorie je stavěná na psychologii

  • Můžeme nazvat pedagogickou psychologií -> vychází ze znalosti duševní stránky dítěte

Pojednává o:

  • vzdělanosti žáků

  • možnostech jejich výchovy

  • prostředcích výchovy

  • mezích výchovy

  • organizaci školy

Praktická pedagogika

= Vyučovací proces

  • Praktický cíl výchovy a zkušeností, které je potřeba získat

  • Péči o tělesné zdraví do své pedagogiky nezahrnuje

  1. Vláda (výchovné)

  2. Vyučování (Vzdělávací)

  3. Vedení (výchovné)

Cílem je:

  • Volní výchova (výchova vůle)

  • Rozumové vzdělání

  • Mravní výchova

„Veškeré působení učitele na chovance by mělo probíhat pouze v podobě vyučování intelektu a mravního charakteru“

Obsah praktické výchovy

  1. Vláda

= Výchova žáka k sebeovládání

  • Děti raného věku, zkrocení divokého chování vychovatelem (Vedení je „domácí a školní policie“)

Spočívá v:

  • Tělesná péče

  • Usměrnění dítěte aktivitami

  • Příkazy, zákazy a tresty jsou nezbytné, ale jsou pouze hrozba a ne skutek (tělesné tresty výjimečně)

  • Dozor nad činnostmi má být bez zbytečné nedůvěry, ale vyžaduje autoritu a lásku učitele

  • Cílem je dobrovolná poslušnost (neznamená otrockou a slepou poslušnost)

  1. Vyučování

= Vyučovací postup

  • Vytváření myšlenkového okruhu

  • Cílem je vzbudit v dítěti mnohostranný zájem

Čtyři základní prvky učení Stupeň Metodicky

Témata, do kterých materiál patří