Tradiční a reformní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
14. Tradiční a reformní pedagogika
Herbart s. 310, teoretická a praktická pedagogika, obsah praktické: a) vláda (ovládání těla-fyzično)-b) vyučování (jasnost-asociace-systém-metoda) – c) vedení (mravnost, etika); Význam Herbarta - jednotná kola, postup od MŠ až po VŠ...systém...
Herbartovci-překroucení učení Herbarta, hlavní myšlenka...
Reformní hnutí s. 317 (Keyová a Dewey), alternativní školy: Waldorf, Dalton, Freinetovská škola, Jenský plán, Montessori, škola Summerhill v Anglii atd...
Tradiční pedagogika je směr, který se zaměřuje na konzervativní přístupy k výchově a vzdělávání. Věnuje se disciplíně, dodržování pravidel a důležitosti role učitele jako hlavní autority ve vzdělávacím procesu. Důležitým prvkem tradiční pedagogiky je systematický přístup ke vzdělávání.
Tradiční pedagogika
Vznikla v 19. století a ovlivnila celou Evropu
Zakladatelem je Johann Friedrich Herbart (1776-1841)
Johann Friedrich Herbart
Německý filozof, pedagog a estetik
Začal jako soukromý vychovatel v Bernu
Zaměřil se na výchovu dorostu
Vyučoval na gymnáziu v Brémách
Přednášel na univerzitě v Göttingenu a v Královci
Vytvářel vědeckou činnost v oboru psychologie a organizace školy
Založil pedagogický seminář pro odborné vzdělávání příštích středoškolských učitelů – později i pokusnou školu
Zabýval se pedagogikou jako vědou
„Pedagogika není učitelství, ale vědecký výzkum“
Dělení pedagogiky podle Herbarta
Teoretická pedagogika
Celá teorie je stavěná na psychologii
Můžeme nazvat pedagogickou psychologií -> vychází ze znalosti duševní stránky dítěte
Pojednává o:
vzdělanosti žáků
možnostech jejich výchovy
prostředcích výchovy
mezích výchovy
organizaci školy
Praktická pedagogika
= Vyučovací proces
Praktický cíl výchovy a zkušeností, které je potřeba získat
Péči o tělesné zdraví do své pedagogiky nezahrnuje
Vláda (výchovné)
Vyučování (Vzdělávací)
Vedení (výchovné)
Cílem je:
Volní výchova (výchova vůle)
Rozumové vzdělání
Mravní výchova
„Veškeré působení učitele na chovance by mělo probíhat pouze v podobě vyučování intelektu a mravního charakteru“
Obsah praktické výchovy
Vláda
= Výchova žáka k sebeovládání
Děti raného věku, zkrocení divokého chování vychovatelem (Vedení je „domácí a školní policie“)
Spočívá v:
Tělesná péče
Usměrnění dítěte aktivitami
Příkazy, zákazy a tresty jsou nezbytné, ale jsou pouze hrozba a ne skutek (tělesné tresty výjimečně)
Dozor nad činnostmi má být bez zbytečné nedůvěry, ale vyžaduje autoritu a lásku učitele
Cílem je dobrovolná poslušnost (neznamená otrockou a slepou poslušnost)
Vyučování
= Vyučovací postup
Vytváření myšlenkového okruhu
Cílem je vzbudit v dítěti mnohostranný zájem