Tradiční a reformní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nižší skupina 1.-3. ročník
Střední skupina 4.-6. ročník
Vyšší skupina 7.-8. ročník
Skupina mladistvých 9.-10. ročník
Postup žáka je založen na vlastním sebehodnocení a hodnocení spolužáky
Učitel sebehodnocení žáka nekontroluje
Výukové kurzy
Žáci mají možnost volně přecházet z jedné pracovny do druhé
Týdenní plán místo rozvrhu
Učitel navštěvuje žáky i doma
Klasifikace je formou slovního hodnocení
Montessori škola
(Itálie)
Zakladatelka Marie Montessori
Ucelený vzdělávací systém zejména v předškolní výchově
Hlavní myšlenkou je normální rozvoj dítěte
„Každé dítě v sobě nosí svůj stavební plán a vlastní síly pro svůj vývoj. Dospělí však vytvářejí bariéry těmto silám a ženou dítě k různým vývojovým deviacím“
Experimentální škola Casa del Bambini:
Určena chudým dětem od 4 do 12 let
Docházejí zde děti různého věku a děti s handicapem
Hlavní rysy školy:
Škola je založena na pomůckách
Obrovské množství (drahých) pomůcek (didaktický materiál)
Učitelé by neměli zasahovat do činností dítěte
Na konci roku nelze propadnout
Každé dítě má své tempo
Slovní hodnocení (ne známky)
Výběr aktivity (předmětu) podle svého zájmu
Není zvonění ani zasedací pořádek
Montessori třída:
prostor uspořádán do koutků
snadná manipulace s nábytkem
nenachází se zde katedra ani lavice
obrovské množství pomůcek (didaktický materiál)
praktické činnosti - praní prádla, starání o zvířata a rostliny,..
Kritika:
Zaostává citová výchova
Didaktický materiál není v jednotě s reáliemi života
Česká republika vs Montessori vzdělávání
-
před rokem 1989 nebylo možné provozovat alternativní vzdělávání
-
menší podíl Montessori škol než v jiných zemích
-
nejvíce je jich v Praze a velkých městech
-
Montessori škola Na Vlně v Rožnově (3-12 let)