Tradiční a reformní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Reformátoři kritizují:
Verbalismus
Pamětní učení
Encyklopedismus
Nedostatek podnětů k tvořivému myšlení žáků a jejich nedostatečnou aktivitu
Jednotný způsob školního vyučování
Reformátoři propagují:
Důraz na žákovu svobodu
Rozvoj samostatnosti žáka
Rozvoj tvořivosti žáka
Snaha o rozvoj autentické osobnosti
Netradiční a nestereotypní metody vyučování
Ellen Key
-
Švédská psycholožka, pedagožka
-
Zakladatelka paidotropismu
-
Odsuzovala systém vzdělávání ve své knize Škola budoucnosti (1901)
-
Poukazovala na to, že dítě není géniem
-
Nelíbil se jí systém toho, že dítě musí stále vnímat nové informace a nedokáže je vstřebat
John Dewey
Americký pragmatický filozof a pedagog
Méně výuky a více diskuze
Školské modely – Alternativní školy
Waldorfská škola
(Německo)
Zakladatel Rudolf Steiner (německý filozof a mystik)
Původně měla být zřízena pro děti dělníků z továrny na cigarety
Škola zahrnuje: MŠ, ZŠ, SŠ
Vychází z antroposofie
Hlavní rysy školy:
Individuální nadání a duchovní život dětí
Rozvoj intelektu i rozvoj citů, postojů, návyků atd.
Nejprve se poznatky prožívají a až poté rozumově zpracovávají
Bloky výuky se nazývají epochy (dvouhodinové)
Několik týdnů se studenti věnují jednomu předmětu
Zvláštní umění pohybu –> eurytmie
Důraz kladen na vnitřní kázeň žáka
Škola nemá ředitele, ale řídicího učitele
Jedním z předmětů je náboženská výchova –> křesťanská morálka
Estetický postoj
Učební plán:
1. ročník – pohádky (např. na principu pohádek se ukazuje matematika, fyzika, vlastivěda,...)
2. ročník – báje a legendy
3. ročník – Starý zákon
4. ročník – severští bohové, hrdinské báje
5. ročník – řecká mytologie
Daltonský plán
(USA)
Zakladatelka Helena Parkhurstová (vědkyně)
Hlavní rysy školy:
Ruší se rozdělení podle věku
Žáci se učí samostatně
Nejprve zkušenost a poté až vědomost
Odborné pracovny, knihovny a laboratoře
Individuální učební plány -> skoro žádné společné vyučování
Není to systém pro vyšší vzdělávání
Kritika:
Přílišný individualismus
Knižní studium
Malý kontakt se životem
Freinetovská škola
(Francie)
Zakladatel Celestin Freinet (francouzský učitel vesnické školy)
V ČR tato škola není realizována
Hlavní rysy školy:
K dispozici školní tiskárna – Školní časopis, tisk učebních textů
Třída je pracovní ateliér – Manuální práce
Konference, umělecké aktivity, exkurze, technické kroužky atd.
Velká spolupráce žáků s učiteli, ale i učitelů mezi sebou
Demokratické rozhodnutí o různých věcech ve škole
Jenský plán
(Německo)
Zakladatel Peter Petersen
Cvičná škola - „Škola životního prostředí“
Vznikla na univerzitě v Jeně
Hlavní rysy školy:
Ročník je podle schopností a vědomostí žáka
Rozdělení do Kmenových skupin: