Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tradiční a reformní pedagogika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka

Reformátoři kritizují:

  • Verbalismus

  • Pamětní učení

  • Encyklopedismus

  • Nedostatek podnětů k tvořivému myšlení žáků a jejich nedostatečnou aktivitu

  • Jednotný způsob školního vyučování

Reformátoři propagují:

  • Důraz na žákovu svobodu

  • Rozvoj samostatnosti žáka

  • Rozvoj tvořivosti žáka

  • Snaha o rozvoj autentické osobnosti

  • Netradiční a nestereotypní metody vyučování

Ellen Key

  • Švédská psycholožka, pedagožka

  • Zakladatelka paidotropismu

  • Odsuzovala systém vzdělávání ve své knize Škola budoucnosti (1901)

  • Poukazovala na to, že dítě není géniem

  • Nelíbil se jí systém toho, že dítě musí stále vnímat nové informace a nedokáže je vstřebat

John Dewey

  • Americký pragmatický filozof a pedagog

  • Méně výuky a více diskuze

Školské modely – Alternativní školy

Waldorfská škola

(Německo)

  • Zakladatel Rudolf Steiner (německý filozof a mystik)

  • Původně měla být zřízena pro děti dělníků z továrny na cigarety

  • Škola zahrnuje: MŠ, ZŠ, SŠ

  • Vychází z antroposofie

Hlavní rysy školy:

  • Individuální nadání a duchovní život dětí

  • Rozvoj intelektu i rozvoj citů, postojů, návyků atd.

  • Nejprve se poznatky prožívají a až poté rozumově zpracovávají

  • Bloky výuky se nazývají epochy (dvouhodinové)

  • Několik týdnů se studenti věnují jednomu předmětu

  • Zvláštní umění pohybu –> eurytmie

  • Důraz kladen na vnitřní kázeň žáka

  • Škola nemá ředitele, ale řídicího učitele

  • Jedním z předmětů je náboženská výchova –> křesťanská morálka

  • Estetický postoj

  • Učební plán:

1. ročník – pohádky (např. na principu pohádek se ukazuje matematika, fyzika, vlastivěda,...)

2. ročník – báje a legendy

3. ročník – Starý zákon

4. ročník – severští bohové, hrdinské báje

5. ročník – řecká mytologie

Daltonský plán

(USA)

  • Zakladatelka Helena Parkhurstová (vědkyně)

Hlavní rysy školy:

  • Ruší se rozdělení podle věku

  • Žáci se učí samostatně

  • Nejprve zkušenost a poté až vědomost

  • Odborné pracovny, knihovny a laboratoře

  • Individuální učební plány -> skoro žádné společné vyučování

  • Není to systém pro vyšší vzdělávání

Kritika:

  • Přílišný individualismus

  • Knižní studium

  • Malý kontakt se životem

Freinetovská škola

(Francie)

  • Zakladatel Celestin Freinet (francouzský učitel vesnické školy)

  • V ČR tato škola není realizována

Hlavní rysy školy:

  • K dispozici školní tiskárna – Školní časopis, tisk učebních textů

  • Třída je pracovní ateliér – Manuální práce

  • Konference, umělecké aktivity, exkurze, technické kroužky atd.

  • Velká spolupráce žáků s učiteli, ale i učitelů mezi sebou

  • Demokratické rozhodnutí o různých věcech ve škole

Jenský plán

(Německo)

  • Zakladatel Peter Petersen

  • Cvičná škola - „Škola životního prostředí“

  • Vznikla na univerzitě v Jeně

Hlavní rysy školy:

  • Ročník je podle schopností a vědomostí žáka

  • Rozdělení do Kmenových skupin:

Témata, do kterých materiál patří