Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tradiční a reformní pedagogika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka
Jasnost
  • Vzbuzení pozornosti

  • Výklad učitele

  • Předvedení nové látky

V praxi jde o krátká a srozumitelná slova, která učitel žákům předkládá.

Žáci je opakují a odříkávají podle taktování učitele.

Asociace
  • Rozhovor

  • Volná rozprava učitele s žákem

Učitel dává žákům možnost slova měnit a spojovat s myšlenkami -> žák si osvojuje vlastním způsobem

Zahání tak strnulost, která vzniká ze systematického učení.

Systém
  • Hledání závěrů

  • Zobecnění

  • Pravidla

  • Definice

  • Formulace

Vyžaduje souvislý přednes učitele, který zařazuje slova do systému.

Musí přijít až po asociacích -> žáci by to dříve neocenili

Metoda
  • Použití naučeného v praxi

  • Cvičení

  • Řešení úkolů

Žáci si nové učivo procvičují úlohami, vlastními pracemi a opravami.

Ukáže se, tak zda žáci pochopili hlavní myšlenky a zda jsou schopni poznávat je v částech a užívat je.

  • Jednotlivé prvky by se měli prolínat

  • Je nutné u dětí vyvolávat zájem

  • Abychom vyvolali u dětí zájem musíme vzbudit pozornost:

  • Přirozená cesta – zajímavý výklad

  • Napomínání a hrozby – kázeň, pozornost uměle vynucená

Vyučovací předměty:

  • Přírodní vědy – hlavní matematika,

  • Historické vědy – jazykověda

  • Dílčí předměty – matematika, náboženství, dějepis, zeměpis, mateřský jazyk

  • Cizí jazyky neuznává

Zásady vyučování:

  • Žáci by měli sami zkoumat

  • Žáci by neměli být přetěžováni

  • Učitele dějepisu jsou problém, učí nezajímavě a nevzbuzují zájem

  • Církev nemá mít nadvládu nad školstvím

  1. Vedení

= Mravní výchova

  • Cílem je výchova mravního charakteru

  • Neslučuje se s kázní, nejde o slepou poslušnost

4 druhy mravní výchovy:

  • Přidržující – učitel by měl dítě držet v mezích, dítě se učí důslednosti

  • Určující – učitel řídí žáka, učí ho volbě

  • Regulující – učitel stanoví pravidla chování

  • Podpůrné – učitel upozorňuje na chyby a chválí, nutnost napravení chyb

  • Učitel by měl být přátelským pomocníkem -> vztah dvou rovných lidských bytostí

Herbartisté

  • Herbartovu pedagogiku si značně upravili

  • V 19. století se rozšířil i do USA

  • Posílili formalismus -> strnulost

  • Velké množství látky

  • Pedantismus –> dbaní na detail

  • Verbalismus –> všechno slovně

  • Látka byla neaktuální

  • Intelektualismus –> vedení k akademickému vědění

  • Potlačení individualismu -> člověk je součást společnosti

  • Poukazovali na chyby -> až zesměšňování

Význam Herbarta

  • Přispěl ke vzniku uceleného teoretického systému

  • Odmítal jednostranné zaměstnání paměti

  • Upozornil na přetěžování

  • Zdůraznil nutnost vzdělání učitele

  • Veřejná škola -> jednotná škola (vyrovnání rozdílů)

  • O žákovi by měl rozhodovat pouze prospěch (nikoliv původ nebo přání rodičů)

Reformní pedagogika

  • Nejplodnější období dějin pedagogiky

  • Do období spadá i Marie Terezie, která v roce 1774 uzákonila všeobecnou vzdělávací povinnost

  • počátek 20. století

Témata, do kterých materiál patří