Tradiční a reformní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vzbuzení pozornosti
Výklad učitele
Předvedení nové látky
V praxi jde o krátká a srozumitelná slova, která učitel žákům předkládá.
Žáci je opakují a odříkávají podle taktování učitele.
AsociaceRozhovor
Volná rozprava učitele s žákem
Učitel dává žákům možnost slova měnit a spojovat s myšlenkami -> žák si osvojuje vlastním způsobem
Zahání tak strnulost, která vzniká ze systematického učení.
SystémHledání závěrů
Zobecnění
Pravidla
Definice
Formulace
Vyžaduje souvislý přednes učitele, který zařazuje slova do systému.
Musí přijít až po asociacích -> žáci by to dříve neocenili
MetodaPoužití naučeného v praxi
Cvičení
Řešení úkolů
Žáci si nové učivo procvičují úlohami, vlastními pracemi a opravami.
Ukáže se, tak zda žáci pochopili hlavní myšlenky a zda jsou schopni poznávat je v částech a užívat je.
Jednotlivé prvky by se měli prolínat
Je nutné u dětí vyvolávat zájem
Abychom vyvolali u dětí zájem musíme vzbudit pozornost:
Přirozená cesta – zajímavý výklad
Napomínání a hrozby – kázeň, pozornost uměle vynucená
Vyučovací předměty:
Přírodní vědy – hlavní matematika,
Historické vědy – jazykověda
Dílčí předměty – matematika, náboženství, dějepis, zeměpis, mateřský jazyk
Cizí jazyky neuznává
Zásady vyučování:
Žáci by měli sami zkoumat
Žáci by neměli být přetěžováni
Učitele dějepisu jsou problém, učí nezajímavě a nevzbuzují zájem
Církev nemá mít nadvládu nad školstvím
Vedení
= Mravní výchova
Cílem je výchova mravního charakteru
Neslučuje se s kázní, nejde o slepou poslušnost
4 druhy mravní výchovy:
Přidržující – učitel by měl dítě držet v mezích, dítě se učí důslednosti
Určující – učitel řídí žáka, učí ho volbě
Regulující – učitel stanoví pravidla chování
Podpůrné – učitel upozorňuje na chyby a chválí, nutnost napravení chyb
Učitel by měl být přátelským pomocníkem -> vztah dvou rovných lidských bytostí
Herbartisté
Herbartovu pedagogiku si značně upravili
V 19. století se rozšířil i do USA
Posílili formalismus -> strnulost
Velké množství látky
Pedantismus –> dbaní na detail
Verbalismus –> všechno slovně
Látka byla neaktuální
Intelektualismus –> vedení k akademickému vědění
Potlačení individualismu -> člověk je součást společnosti
Poukazovali na chyby -> až zesměšňování
Význam Herbarta
-
Přispěl ke vzniku uceleného teoretického systému
-
Odmítal jednostranné zaměstnání paměti
-
Upozornil na přetěžování
-
Zdůraznil nutnost vzdělání učitele
-
Veřejná škola -> jednotná škola (vyrovnání rozdílů)
-
O žákovi by měl rozhodovat pouze prospěch (nikoliv původ nebo přání rodičů)
Reformní pedagogika
Nejplodnější období dějin pedagogiky
Do období spadá i Marie Terezie, která v roce 1774 uzákonila všeobecnou vzdělávací povinnost
počátek 20. století