Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4A - Obecné rysy výchovy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

4A

OBECNÉ RYSY VÝCHOVY

− výchova je vždy konkrétní povahy a byla a je determinována (určena a vymezena)
− naše současná výchova je historicky podmíněný model, odpovídající podmínkách české demokratické společnosti 
− výchovu chápeme jako jeden z význ. činitelů rozvoje společnost, vedle činitelů EKN, morálních a kulturních 
− je nezbytně nutné uvědomovat si dělení výchovy dle míry intencionality na záměrnou a nezáměrnou

Rysy výchovy

1. Konkrétnost− Každá výchova probíhá v určité době, pro určitou společnost− Je podmíněna cíli společnost− Mezi společností a výchovou existuje přímá vazba

2. Permanentní charakter− znamená celoživotní rozvíjení osobnost jedince− do 20 let probíhá tzv. heteroedukace – výchova se uskutečňuje v rodině, ve škole = výchova druhým jedincem− po 20 letech probíhá tzv. autoedukace – sebevýchova v dospělosti

3. Univerzální charakter− Výchova není záležitostí jedné skupiny, ale dotýká se každého člena společnosti v určité životní situaci
− výchova je určená všem – zdravím, handicapovaným, nadaným
− Probíhá v rodině, ve škole, v mimoškolském zařízení, ve společenských organizacích
− Prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků

4. Mnohostranná orientace− Typický znak moderní výchovy− Zahrnuje přípravu jedince pro základní společenské role− Jedinec je veden všemi směry

5. Internacionalizace a globalizace− Výchova není uzavřená do hranic jednoho státu− Zahrnuje spolupráci mezi národy a státy celého světa v oblasti výchovy a vzdělávání
− Realizaci mezinárodních výměnných pobytů učitelů i studentů
− Tvorbu mezinárodních učebnic a studijních materiálů
− Mezinárodní vzdělávací a výchovné projekty (např. TEMPUS, ERASMUS, LEONARDO DA VINCI)

Výchovu jedince ovlivňují

Vnitřní podmínky− nutnost respektovat individuální tempo žáka − temperament ovlivňuje citové ladění, prožívání a reagování žáka 
− je třeba respektovat rozdíly ve výkonových vlastnostech (schopnosti, dovednosti, vědomosti)
− uplatňují se rozdíly v motvaci žáků 

Témata, do kterých materiál patří