4A - Obecné rysy výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
tomu je poskytnut dostatek prostoru a času
▪ je třeba respektovat vlastní tempo žáků
− velmi důležitým faktorem je i výchovně-vzdělávací styl žáka:
• kognitvní: převážně vrozený
• učební: získaný v průběhu života (zrakový, kinestetický nebo sluchový typ)
• každý jedinec má svůj vlastní učební styl – individuální způsob osvojování poznatků, který je určující v přístupu k
učení → zahrnuje složky poznávací, motivační, emocionální, sociální, vliv vnějších a vnitřních podmínek
3) sociální předpoklady− významným faktorem je sociální situace realizovaná zejména v rodině − soc. situace: významný činitel, sociální vazby mohou vzdělávání a výchovu motivovat pozitivně, ale i zasahovat rušivě
− jeden z významných činitelů je vytvoření pozitivní pedagogické atmosféry
− problematka rodiny: jejích zájmy, postoje, finanční zabezpečení
− velmi důležitá je také dosavadní vzdělanostní úroveň − dosavadní vzdělanostní úroveň je příznivá za předpokladu, že dosavadní vědomosti, dovednosti, návyky i postoje,
zájmy a potřeby jsou na úrovni žádoucí z hlediska další výchovně-vzdělávací činnosti
4A
OBECNÉ RYSY VÝCHOVY
Výsledek výchovně-vzdělávacího procesu
− vždy komplexní rozvoj jedince:
• rozvoj jedince po všech stránkách jeho osobnosti
• stimuluje žákovi mravní, světonázorové a etické postoje ke světu, ale také estetické, pohybové a pracovní kvality
• podporuje žákovy potřeby a chování
• ovlivňuje sociální chování žáka
− cíl:
• naučit člověka nést odpovědnost za svá rozhodnut • jedinec by měl být veden k sebepoznání
Postavení jedince v pedagogickém procesu
− tradiční model výchovy: pedagog jako subjekt pedagogického procesu a žák jako objekt přijímací informace
− moderní pedagogické myšlení: