4A - Obecné rysy výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Vnější podmínky− komplex přírodních a společenských okolnost, ve kterých výchova probíhá
− jsou dány dosaženou úrovní vývoje životního prostředí − jedná se například o vybavení třídy, vyvětrání, osvětlení, způsob podání látky, teplota, …
Výchovné předpoklady jedince můžeme rozdělit do tří kategorií
4A
OBECNÉ RYSY VÝCHOVY
1) fyzické− požadavky týkající se celkové tělesné zdatnosti a zdraví, fyzického typu, výšky těla a délky končetin, pohybové
pružnosti a uvolněnosti
− požadavky na citlivost smyslových orgánů, motoriku, koordinaci
− stav těla často souvisí s nižší výkonnost v učení (únava po tělesné aktivitě, bolest, hlad)
2) psychické předpoklady− schopnosti a nadání pro určitou činnost ve výchovně-vzdělávacím procesu
− je třeba odlišit schopnost od vloh− vlohy:
• chápeme jako vrozené anatomicko-fyziologické zvláštnost organismu
• vlohy jsou základem rozvoje schopností
• schopnosti samy jsou pak výsledkem tohoto vývoje
− schopnost:
• chápeme jako podmínku rychlého a úspěšného osvojování vědomost, dovednost a návyků • pro rozvoj schopností je zapotřebí, aby si jedinec osvojil vědomosti, dovednosti a návyky
• na rozdíl od vědomostí jsou trvalejšího charakteru, ale jejich utváření je pomalejší • ve výchovně-vzdělávacím procesu je nutné v maximální možné míře zajistit odpovídající podmínky pro
nejvýznamnější činnosti, ve kterých se schopnosti mohou utvářet a zejména rozvíjet
− dva názory na současné pojet výchovy a vzdělávání v souvislost s psychickými předpoklady:
• dominuje role vrozených vlastnost: ty jsou nejdůležitějším a nejzásadnějším faktorem
• teorie mastery learningu (zvládající učení):
▪ každý jedinec bez ohledu na vrozené vlastnosti má možnost zvládnout stejné množství látky pokud mu k