Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




23A - Názory na výchovu v dílech významných světových myslitelů 17. - 19. stol.

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (77.43 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

23A

NÁZORY NA VÝCHOVU V DÍLECH VÝZNAMNÝCH SVĚTOVÝCH MYSLITELŮ

John Dewey

− filosofickým základem Deweyových myšlenek byla pragmatická filosofie− pragmatičnost pedagogických myšlenek se soustředí na učební obsah− má být vyučováno především to, co je potřebné pro život a profesionální uplatnění se v něm
− základní pojem výchovného systému je zkušenost− místo teoretických činností nastupují činnosti praktické

Na tomto základě se vyvinuly dvě metody
1) problémová metoda− soubor výukového obsahu, aby učivo poskytovalo příležitosti k myšlení, nutilo k uvažování, hodnocení, srovnávání, 

třídění a nakonec i vyvozování závěrů

− v problémovém vyučování se žákovi nepředkládají poznatky, ale problém, který musí vyřešit a je nucen se k 

poznatkům dopracovat, vyhledat si je a překonávat překážky

2) projektové vyučování− není organizováno v klasických vyučovacích hodinách
− základní organizační jednotkou je projekt, na jehož řešení je ve školním plánu vyčleněn konkrétní čas− čas se většinou pohybuje od jednoho týdne do 4 – 6 týdnů 
− projektové vyučování musí splňovat celkem čtyři kritéria:

1. kritérium: proces učení je otevřený a program postupu není před projektem pevně stanoven 
2. kritérium: projekt souvisí s mimoškolní skutečností (vychází z prožitků žáka)
3. kritérium: projekt staví na předpokladu, že žáci jsou v něm zainteresováni, pracují na něm z vl. zájmu a práce je 

baví

4. kritérium: učební projekty vedou ke konkrétním výsledkům, na jejichž základě mohou žáci získat odpovídající 

poznatky, kvalifikaci, ale i z řešení vyplývající odměnu

Lev Nikolajevič Tolstoj

− teoretik a realizátor ideje „volné školy“ (koncepce bez učebních plánů a osnov, s naprostou volností pohybu žáků, bez

Témata, do kterých materiál patří