23A - Názory na výchovu v dílech významných světových myslitelů 17. - 19. stol.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
23A
NÁZORY NA VÝCHOVU V DÍLECH VÝZNAMNÝCH SVĚTOVÝCH MYSLITELŮ
John Dewey
− filosofickým základem Deweyových myšlenek byla pragmatická filosofie− pragmatičnost pedagogických myšlenek se soustředí na učební obsah− má být vyučováno především to, co je potřebné pro život a profesionální uplatnění se v něm
− základní pojem výchovného systému je zkušenost− místo teoretických činností nastupují činnosti praktické
Na tomto základě se vyvinuly dvě metody
1) problémová metoda− soubor výukového obsahu, aby učivo poskytovalo příležitosti k myšlení, nutilo k uvažování, hodnocení, srovnávání,
třídění a nakonec i vyvozování závěrů
− v problémovém vyučování se žákovi nepředkládají poznatky, ale problém, který musí vyřešit a je nucen se k
poznatkům dopracovat, vyhledat si je a překonávat překážky
2) projektové vyučování− není organizováno v klasických vyučovacích hodinách
− základní organizační jednotkou je projekt, na jehož řešení je ve školním plánu vyčleněn konkrétní čas− čas se většinou pohybuje od jednoho týdne do 4 – 6 týdnů
− projektové vyučování musí splňovat celkem čtyři kritéria:
1. kritérium: proces učení je otevřený a program postupu není před projektem pevně stanoven
2. kritérium: projekt souvisí s mimoškolní skutečností (vychází z prožitků žáka)
3. kritérium: projekt staví na předpokladu, že žáci jsou v něm zainteresováni, pracují na něm z vl. zájmu a práce je
baví
4. kritérium: učební projekty vedou ke konkrétním výsledkům, na jejichž základě mohou žáci získat odpovídající
poznatky, kvalifikaci, ale i z řešení vyplývající odměnu
Lev Nikolajevič Tolstoj
− teoretik a realizátor ideje „volné školy“ (koncepce bez učebních plánů a osnov, s naprostou volností pohybu žáků, bez