Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výchova a systém pedagogiky jako vědy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (519.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka

Pedagogičtí optimisté

  • Věří v sílu a v moc výchovy

  • Říkají, že výchova utváří člověka

  • Osobnost člověka je určována především výchovou, nikoli vrozenými faktory

  • Klíčové jsou správné metody a vhodné prostředí – pokud je dítě vedeno správným směrem, může dosáhnout čehokoli

John LOCKE

„Člověk se rodí jako nepopsaná deska (tabula rasa) a teprve výchovou se na ni píše“

Claude Adrien HELVÉTIUS

„Výchovou se stáváme tím, čím jsme“

John Broadus WATSON

„Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručuji, že z každého z nich vychovám takového specialistu, jakého náhodně zvolím – lékaře, právníka, umělce, obchodníka, ale i žebráka a zloděje, bez ohledu na jeho talent, sklony i bez ohledu na vlastnosti jeho předků“

Jan Amos KOMENSKÝ

  • Později byl spíše realista

„Výchovou se dá změnit celá společnost. Strom by měl být ohýbán, dokud je mladý, aby rostl rovně.“

Pedagogičtí pesimisté

  • Tvrdí, že výchovou se nic změnit nedá, a že člověk je určen (Bohem, přírodou, osudem,...)

  • Lidská přirozenost je podle nich daná a výchova ji může ovlivnit jen minimálně

  • Výchovné snahy jsou podle nich omezené a v některých případech zbytečné (např. děti s „špatnými“ vrozenými vlastnostmi se podle nich nezmění)

Arthur SCHOPENHAUER

„Výchova je bezmocná a nesmyslná, protože lidská povaha je nezměnitelná. Člověk se rodí jako dobrý nebo špatný, hloupý nebo chytrý.“

Jean Jacques ROUSSEAU

„Všechno je dobré, co vyšlo z rukou Původce světa, vše se kazí pod rukama lidskýma.“

Pedagogičtí realisté

  • Uvědomují si moc výchovy, ale nezapomínají i na další faktory, které oslabují moc výchovy (prostředí, dědičnost,...)

  • Mezi optimisty a pesimisty

  • Člověk je podle nich částečně formovatelný

  • Kombinují pohled na vrozené dispozice (např. temperament) s důležitostí výchovy a prostředí

Denis DIDEROT

„Výchova může mnoho ne však všechno.“

Soustava pedagogických disciplín

  • Díky pedagogickým disciplínám pochopíme, o čem všem pedagogika pojednává a co vše studuje

Disciplína

= Vědní obor

  • Vymezené předměty zkoumání

  • Každá vědní disciplína si vytváří řadu oddělení, oblastí a podoblastí

Základní pedagogické disciplíny

  • Oblast teoretická

  • Musíme prostudovat a pochopit abychom ji mohli přenést do praxe

  • Základní pojmosloví, historický vývoj, pohled na různé školské systémy ve světě

Obecná pedagogika

  • Formulace a výklad základních pojmů

  • Zkoumá postavení pedagogiky v systému věd o člověku

Dějiny pedagogiky

  • Vývoj pedagogických idejí a názorů v historických souvislostech

  • Vývoj výchovně vzdělávacích zařízení, jejich pojetí, organizace, řízení, ...

Komparativní pedagogika

  • Komparace = srovnávání

  • Analyzuje a srovnává výchovné a vzdělávací systémy v různých zemích

Didaktika

Témata, do kterých materiál patří