Výchova a systém pedagogiky jako vědy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pedagogičtí optimisté
Věří v sílu a v moc výchovy
Říkají, že výchova utváří člověka
Osobnost člověka je určována především výchovou, nikoli vrozenými faktory
Klíčové jsou správné metody a vhodné prostředí – pokud je dítě vedeno správným směrem, může dosáhnout čehokoli
John LOCKE
„Člověk se rodí jako nepopsaná deska (tabula rasa) a teprve výchovou se na ni píše“
Claude Adrien HELVÉTIUS
„Výchovou se stáváme tím, čím jsme“
John Broadus WATSON
„Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručuji, že z každého z nich vychovám takového specialistu, jakého náhodně zvolím – lékaře, právníka, umělce, obchodníka, ale i žebráka a zloděje, bez ohledu na jeho talent, sklony i bez ohledu na vlastnosti jeho předků“
Jan Amos KOMENSKÝ
Později byl spíše realista
„Výchovou se dá změnit celá společnost. Strom by měl být ohýbán, dokud je mladý, aby rostl rovně.“
Pedagogičtí pesimisté
Tvrdí, že výchovou se nic změnit nedá, a že člověk je určen (Bohem, přírodou, osudem,...)
Lidská přirozenost je podle nich daná a výchova ji může ovlivnit jen minimálně
Výchovné snahy jsou podle nich omezené a v některých případech zbytečné (např. děti s „špatnými“ vrozenými vlastnostmi se podle nich nezmění)
Arthur SCHOPENHAUER
„Výchova je bezmocná a nesmyslná, protože lidská povaha je nezměnitelná. Člověk se rodí jako dobrý nebo špatný, hloupý nebo chytrý.“
Jean Jacques ROUSSEAU
„Všechno je dobré, co vyšlo z rukou Původce světa, vše se kazí pod rukama lidskýma.“
Pedagogičtí realisté
Uvědomují si moc výchovy, ale nezapomínají i na další faktory, které oslabují moc výchovy (prostředí, dědičnost,...)
Mezi optimisty a pesimisty
Člověk je podle nich částečně formovatelný
Kombinují pohled na vrozené dispozice (např. temperament) s důležitostí výchovy a prostředí
Denis DIDEROT
„Výchova může mnoho ne však všechno.“
Soustava pedagogických disciplín
Díky pedagogickým disciplínám pochopíme, o čem všem pedagogika pojednává a co vše studuje
Disciplína
= Vědní obor
Vymezené předměty zkoumání
Každá vědní disciplína si vytváří řadu oddělení, oblastí a podoblastí
Základní pedagogické disciplíny
Oblast teoretická
Musíme prostudovat a pochopit abychom ji mohli přenést do praxe
Základní pojmosloví, historický vývoj, pohled na různé školské systémy ve světě
Obecná pedagogika
-
Formulace a výklad základních pojmů
-
Zkoumá postavení pedagogiky v systému věd o člověku
Dějiny pedagogiky
-
Vývoj pedagogických idejí a názorů v historických souvislostech
-
Vývoj výchovně vzdělávacích zařízení, jejich pojetí, organizace, řízení, ...
Komparativní pedagogika
-
Komparace = srovnávání
-
Analyzuje a srovnává výchovné a vzdělávací systémy v různých zemích
Didaktika