18) Reformní pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
týden
Pondělí:
Práce s rozhovorem, hledání informací, uplatnění tématu
Uplatňují rituály někdy i se snídaní
Úterý–čtvrtek
Rozdělení se koncepce, jak budou pracovat
Pátek:
Zhodnocení předloženého + prezentace (týdenní plán).
Přestávky – "vypni" hrou → rozvíjí kognitivní schopnosti.
Pozornost, koncentrace.
Slavnosti
Ukončují celek (2, 3, 4 týdny) → ukončení plánu.
Učitelé, žáci, gratulace, narozeniny.
Oblíbené činnosti, které podporují klidnost společnosti.
Žáci: okamžité scénky, přednášky.
Třídy → spíše místnosti s volným pohybem (ne třídy).
Snahy, aby rodiče měli vliv na chod Jenského plánu.
Žáci:
Na něj musí najet už od začátku.
Kritika:
Nad školou se ztrácí absolutní kontrola.
Hlučné prostředí → při práci.
Není poznat práce člověka.
Nepřipraveno na běžný život.
U nás: Jen školy s prvky Jenského plánu.
vznik
Zakladatel: Peter Petersen
Univerzitní profesor – vyučující pedagog
Evangelický pastor
Měl různé pedagogické teorie →chtěl vyzkoušet
U univerzity měl svoji školu 1924 → 1. experimentální škola
Koncepce prezentována na konferenci Evropy → Jenský plán
reformní čkolství v čr
Lesní škola
Program zaměřený na přírodu, kladný vztah k přírodě
Především předškolní vzdělávání
ZŠ – pouze prvky
Většinu v přírodě → mají jen maringotku, jurtu
Menší kapacita cca 15 dětí
2 učitelé = průvodci
Pravidla ve smyslu, aby se děti nezranily
Zakázány klacky, delší, něž jejich předloktí
Nože pouze s kulatou špičkou
Moto:
Neexistuje špatné počasí pouze špatné oblečení
Pobyt na čerstvém vzduchu je dobrý
Důvěra
Některé školy mají i akreditace a jsou v rejstříku škol
Jen za extrémních situací jsou děti v přístřešku
Pomůcky:
Vůbec nepoužívají koupené hračky
Jako hračky dětem slouží pouze věci, které najdou v přírodě (klacíky, kamínky, …)
Rozvíjí jemnou motoriku, a hlavně podporují dětskou fantazii
Jednou z hlavních metod je ponechat dětem prostor k volné hře
Rozvíjí se fantazie, vlastní motivace, sociální schopnosti, možnost volby
Volná hra jim umožňuje zlepšovat se v oblastech které momentálně nejvíce potřebují
Mezi časté společné aktivity může patřit:
Divadlo, hra na nástroje, zahradničení, akce spojené se svátky
Na některé z akcí jsou zváni i rodiče
Je snaha, aby školka fungovala komunitně
Dělají se speciální dny, kdy můžou rodiče navštívit školku vyprávět o svém zaměstnání
Zdravá škola, začít spolu
Alternativní přístupy
Metoda CLIL – alternativní přístupy
Nová metoda
Cizí jazyky implementovat do všech předmětů.
Snahy, aby žáci osvojili poznatky ve dvou jazycích
Hlavně se obou jazyků současně
Ideální pro: zeměpis, dějepis, matematika...
V roce 2016 v ČR – jedna z testovacích metod
Evropská komise doporučuje od r. 2006