21A - Volný čas
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1
21A
VOLNÝ ČAS
3) sociální funkce− nejčastější pojetí:
• péče o žáky a zajištění jejich bezpečnosti
• dohled v době, kdy skončilo vyučování a jejich rodiče jsou zaneprázdněni
• sociální funkci plní školská zařízení (školní družiny, domov mládeže, školy v přírodě, …)
− jiné pojetí:
• možnost navazování sociálních kontaktů, vztahů • rozvíjení sociálních kompetencí, dovedností, komunikace, sociální interakce, percepce
− platí, že: účast na volnočasových aktivitách přispívá k socializaci člověka
4) preventvní funkce− primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
− nespecifická preventvní funkce: aktivity, které napomáhají obecně snižovat rizikové chování (zájmové kroužky,
tělovýchova, sport, …)
− školská zařízení, která se podílejí na výchově ve volném čase, pracují většinou v oblasti nespecifické primární
prevence – ta je z hlediska efektivity velmi výhodná (je snazší předcházet problémům než je řešit)
Pedagogické ovlivňování volného času− specifická součást systému výchovy a vzdělávání − vedení k rozumnému využití volného času − ovlivňuje volný čas: nabídka prostředí, činností, pomůcek, hraček, motivování nebo vlastní aktivita
− každému dítěti má být dána příležitost k účelnému naplňování volného času
− rysy pedagogického ovlivňování volného času:
• zájmovost:
▪ založena na dobrovolnost▪ zájem je východisko pro aktvity (umožňuje individuální rozvoj dítěte a jeho uplatnění v konkrétním
zájmovém oboru v průběhu jeho celého života)
• demokratčnost:
▪ stejná práva pro všechny
▪ poznávání, obhajoba a prosazování specif. potřeb a zájmů dětí a mládeže (Úmluva o právech dítěte)
• otevřenost:
▪ ve výchově ve volném čase reaguje na nové zájmy a potřeby člověka ▪ dává svobodu výběru aktivit pro každého
▪ klade důraz na spolupráci různých lidí