21A - Volný čas
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Cíle výchovy ve volném čase− pedagog si v každé fázi výchovného působení stanoví přiměřené cíle, volí prostředky, kterými jde cílů dosáhnout a
nakonec hodnotí výsledky svého snažení
− cíle mohou být obecné i konkrétní − obecným cílem výchovy ve volném čase je naučit jedince hospodařit s volným časem, rozumně ho využívat, reálně
oceňovat volný čas jako významnou hodnotu
− dílčí cíle:
• naučit vychovávaného odpočívat • rozvíjet zájmy a schopnosti
• uspokojovat a kultivovat potřeby
• vhodně si uspořádat režim dne • vést ke zdravému životnímu stylu • podporovat myšlenku celoživotního vzdělávání
2
21A
VOLNÝ ČAS
Obsah výchovy ve volném čase− není vymezen dokumenty
− měl by vycházet z výchovných cílů − znát přání těch, kteří na aktivitu dochází
− pedagog má značnou volnost při výběru obsahu − pedagog by měl být tvořivý, projevit iniciativu
− pedagog by se při výběru aktivit měl řídit pedagogickými poznatky (příručky, učebnice, …)
Formy výchovy ve volném čase− z výchovného hlediska: hra, soutěž, procházky, exkurze, kroužky, tréninky, tábory
− volíme podle počtu a věku klientů, podlé míry organizovanosti, podle pravidelnosti, podle účelu setkávání
− je žádoucí, aby byly menší skupinky− nutnost individuálního přístupu (musí na ně dospělý mít čas)
− organizované a spontánní činnosti by měly být vyvážené
Prostředky výchovy ve volném čase− prostory: tělocvičny, kempy, ubytovny, internát, kluby
− materiální prostředky: bezpečné, pedagogicky přístupné, estetické, hygienické
− ve školském prostředí není vhodný prostor pro volnočasové aktivity, ale využívá se
− situace, které nebyly pedagogickým záměrem: úraz, přihlížení nehodě, nejde proud, změna počasí
− masmédia: spíše negativní působení