22A - Hra
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
22A
HRA
− základním prostředkem výchovy v předškolním věku a je tvůrčím typem činnosti
− Hra má poznávací, procvičovací, emocionální, pohybový, motivační, tvořivý, fantazijní, sociální, rekreační,
diagnostický a terapeutický aspekt
− Hra má velký význam pro rozvoj poznávacích funkcí dítěte − Ve hře napodobují děti práci dospělých
Znaky her− bezúčelnost
− střídání fáze napětí a uvolnění (střídavá aktivace)
− předstírá skutečnost
− rozšiřuje zkušenost dítěte
− podporuje fantazi a kreativitu
− dítě má možnost vyzkoušet si situaci bez tlaku reálné skutečnosti
− zvláštní význam hry je, že podporuje kontakt s dvěma a více dětmi
Druhy her
1) funkční− hra s vlastním tělem (například s končetinami, uchopování, broukání)
− hry s podněty z okolí
2) pohybové− běhání, skákání, hra s míčem, jízda na kole
3) hry s pravidly− děti musí dodržovat pravidla
− fotbal, ovečky, škatulata, …
4) konstrukční− zpočátku si dítě hraje náhodně například s přírodními materiály později cíleně (například lego)
5) hraní rolí – napodobivé hry− souvisí s vývojem řeči, děti zkouší různé formy sociálního chování (například na doktora, prodavače, pošťáka)
6) společenské− zájem skupiny je nadřazen zájmu jedince
− význam hry je mezi 10. – 14. rokem
Výběr vhodné hračky
− hračka by měla být především motivující, vyvolávat u něj pocity a představivost
− záleží na tom, jak je dítě zaměřené (některé rádo kreslí, jiné rádo staví)
− hračky by měly být vybírány podle osobnosti dítěte − dítě nemusí mít hodně hraček, jde o to, aby byly kvalitní a co nejlepší a aby hra s nimi byla různorodá a nápaditá
Požadavky na hračku− hračka musí být přiměřeně vhodná k věku dítěte a k vývojovému stupni
− hračka by měla mít výchovný aspekt − při výběru hračky se musíme zamyslet, co dítě získá a jestli vede k získávání znalostí, dovedností, k tvořivosti
− hračka by měla být variabilní, rozvíjet fantazi , vést k zamyšlení dítěte
− je důležité, aby hračka byla přiměřená velikosti dítěte, aby s ní mohlo jednoduše manipulovat − dbát na co, z čeho je hračka vyrobena, aby dítě nemělo například alergickou reakci
− hračka nesmí ohrožovat zdraví a bezpečnost dětí při hře (bez ostrých hran, hrotů, drobné části ke spolknutí)