Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22A - Hra

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (64.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

22A

HRA

− základním prostředkem výchovy v předškolním věku a je tvůrčím typem činnosti 
− Hra má poznávací, procvičovací, emocionální, pohybový, motivační, tvořivý, fantazijní, sociální, rekreační, 

diagnostický a terapeutický aspekt 

− Hra má velký význam pro rozvoj poznávacích funkcí dítěte − Ve hře napodobují děti práci dospělých 

Znaky her− bezúčelnost
− střídání fáze napětí a uvolnění (střídavá aktivace)

− předstírá skutečnost 
− rozšiřuje zkušenost dítěte 

− podporuje fantazi  a kreativitu 
− dítě má možnost vyzkoušet si situaci bez tlaku reálné skutečnosti
− zvláštní význam hry je, že podporuje kontakt s dvěma a více dětmi 

Druhy her
1) funkční− hra s vlastním tělem (například s končetinami, uchopování, broukání)
− hry s podněty z okolí 
2) pohybové− běhání, skákání, hra s míčem, jízda na kole 
3) hry s pravidly− děti musí dodržovat pravidla
− fotbal, ovečky, škatulata, …
4) konstrukční− zpočátku si dítě hraje náhodně například s přírodními materiály později cíleně (například lego)
5) hraní rolí – napodobivé hry− souvisí s vývojem řeči, děti zkouší různé formy sociálního chování (například na doktora, prodavače, pošťáka)
6) společenské− zájem skupiny je nadřazen zájmu jedince
− význam hry je mezi 10. – 14. rokem 

Výběr vhodné hračky

− hračka by měla být především motivující, vyvolávat u něj pocity a představivost 
− záleží na tom, jak je dítě zaměřené (některé rádo kreslí, jiné rádo staví)
− hračky by měly být vybírány podle osobnosti dítěte − dítě nemusí mít hodně hraček, jde o to, aby byly kvalitní a co nejlepší a aby hra s nimi byla různorodá a nápaditá

Požadavky na hračku− hračka musí být přiměřeně vhodná k věku dítěte a k vývojovému stupni 
− hračka by měla mít výchovný aspekt − při výběru hračky se musíme zamyslet, co dítě získá a jestli vede k získávání znalostí, dovedností, k tvořivosti
− hračka by měla být variabilní, rozvíjet fantazi , vést k zamyšlení dítěte
− je důležité, aby hračka byla přiměřená velikosti dítěte, aby s ní mohlo jednoduše manipulovat − dbát na co, z čeho je hračka vyrobena, aby dítě nemělo například alergickou reakci 
− hračka nesmí ohrožovat zdraví a bezpečnost dětí při hře (bez ostrých hran, hrotů, drobné části ke spolknutí)

Témata, do kterých materiál patří