22A - Hra
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
22A
HRA
Vhodné hračky pro děti s postižením
1) s poruchami zraku− děti potřebují hračky, které jsou co nejvěrnějším odrazem skutečnosti, pokud jde o tvar i barvu, a skýtají jim
mnohostrannou hmatovou zkušenost
− děti potřebují hračku, která rozvíjí lokomoční motoriku a dávají při pohybu jistotu (kočárek s panenkami)
− lokomoční motorika: pohyb v prostoru pomocí svalové činnosti
2) s poruchami sluchu− děti využívají mnoho hraček pro zdravé děti − pro podporu a rozvoj zbytku sluchu jsou používány hračky zvukové (dětské hudební nástroje, ozvučené balónky), ale
také hračky obohacující představy dětí, jejich řeč, které napomáhají navázat kontakt s ostatními dětmi (hračky a
pomůcky pro pohybové hry)
3) s poruchami řeči− děti potřebují hračky, jež podporují správné dýchání a podněcují k vyjadřování (např.: píšťalky, dechové nástroje,
hrací skříňky)
− důležité je všechny hry s dětmi okomentovat a dávat jim správný řečový vzor
4) s poruchami chování− slouží jako léčebný prostředek − zatím se teprve rozpracovávají metody léčby hrou při emočních poruchách (agresivita, bojácnost), při zlozvycích, při
sociální maladaptaci (odmítání školní docházky, poruchy ve vztazích)
5) s mentálním postižením− děti s mentálním postižením si hrají daleko méně než zdravé děti − potřebují silnější podněty ke hře − upřednostňují jednoduché, schématické činnosti, které stereotypně opakují
− dětem chybí nápady, jak hru oživit, proto volíme hračky s konkrétními srozumitelnými znaky (například kostky, na
nichž jsou namalována okna a dveře inspirující děti ke stavbě domu)
− dítě se snáze zraní, nepředvídá důsledky svého jednání, může ublížit svému spoluhráči, proto je nezbytný stálý