Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1) Základní pojmy ped

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1)Předmět a obory pedagogiky, základní pedagogické pojmy, vztah pedagogiky k jiným vědám, informační zdroje při studiu pedagogiky

  • Společenská věda, zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti

Předmět pedagogiky:

  • Výchova člověka v edukačním prostředí.

  • Zkoumá procesy výchovy, jejich výsledky a efekty.

  • Sleduje člověka jako celek (biologický, psychologický, sociální).

  • Vyžaduje interdisciplinární přístup (spolupráce věd o člověku).

Historie Pedagogiky

  • Pedagogika má své kořeny ve filozofii → oddělila až v 19. století

  • Pedagogice se věnovali například Sofisté, z filozofů pak Sókratés, Platón, Aristotelés a další

  • Nejvýznamnější teoretiky pedagogiky J. A. Komenský, J. Locke, J. J. Rousseau, F. Fröbel, …

Původ slova
  • Z řec. paidagógos= otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení/ do školy

Význam pedagogiky:

Teoretický význam:

  • Odhaluje zákonitosti výchovy.

  • Zabývá se výchovou v různých věkových obdobích a institucích.

  • Pojmy základy, termíny, poznatky

Praktický význam:

  • Využití poznatků z teorie

  • Nabízí podněty pro praxi (školní i mimoškolní vzdělávání, rodiče).

  • Nutnost spojení teorie, postoje a praxe.

Základní pojmy pedagogiky

  • výchova= je zaměřená, cílevědomá a většinou organizované působení na člověka, cílem je dosažení pozitivních změn v osobnosti člověka tak, aby se stal plně socializovaný a samostatný jedinec

  • vzdělávání= jeden ze základních procesů rozvíjení osobnosti člověka

  • vzdělání= výsledek procesů vzdělávání proces

  • vyučování= učitel pomáhá žáků v jejich učení, řídí jejich učební činnost, předává nějaký obsah

  • prostředky výchovy= každý jev, proces, situace, který ZÁMĚRNĚ použit pro dosažení některých cílů výchovy

  • učitel= formuluje cíle výchova, volí a harmonizuje výchovné prostředky vedoucí ke splnění stanovených citů, v interakci se žákem vede ke splnění jim stanoveným cílům, aktivita zahrnuje předávání poznatků, postojů a dovedností

  • žák= dítě, které je zapsáno do školy a které tímto získalo novou roli, roli žáka

Pedagogika a ostatní vědy

Psychologie

  • pedagogika využívá poznatku z psychologie, proto aby věděla, co se děje v psychice dítěte a kdy a jak je vhodné na dítě působit,

  • zásadní postavení má vývojová psychologie (popisuje vývoj dítěte od narození),

  • bez znalosti psychologie není možná pedagogická praxe.

  • Např. zjistí jaký má IQ, a tak víme, že se zaměříme spíše na rozvoj na praktické dovednosti, a ne nějaké náročné intelektuální nebo víme co můžeme jaké dítě v kolik letech učit

Sociologie

  • navazují na sebe od 19. stol., zkoumají problémové situace v rodině, vrstevnické vztahy, zaměřuje se na problematiku volného času a médií, vliv tradic na výchovu

  • zabývá se zkoumáním společenské podmínky výchovy

Témata, do kterých materiál patří