1) Základní pojmy ped
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1)Předmět a obory pedagogiky, základní pedagogické pojmy, vztah pedagogiky k jiným vědám, informační zdroje při studiu pedagogiky
Společenská věda, zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti
Předmět pedagogiky:
Výchova člověka v edukačním prostředí.
Zkoumá procesy výchovy, jejich výsledky a efekty.
Sleduje člověka jako celek (biologický, psychologický, sociální).
-
Vyžaduje interdisciplinární přístup (spolupráce věd o člověku).
Historie Pedagogiky
Pedagogika má své kořeny ve filozofii → oddělila až v 19. století
Pedagogice se věnovali například Sofisté, z filozofů pak Sókratés, Platón, Aristotelés a další
-
Nejvýznamnější teoretiky pedagogiky J. A. Komenský, J. Locke, J. J. Rousseau, F. Fröbel, …
Původ slova
-
Z řec. paidagógos= otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení/ do školy
Význam pedagogiky:
Teoretický význam:
Odhaluje zákonitosti výchovy.
-
Zabývá se výchovou v různých věkových obdobích a institucích.
-
Pojmy základy, termíny, poznatky
Praktický význam:
Využití poznatků z teorie
Nabízí podněty pro praxi (školní i mimoškolní vzdělávání, rodiče).
-
Nutnost spojení teorie, postoje a praxe.
Základní pojmy pedagogiky
výchova= je zaměřená, cílevědomá a většinou organizované působení na člověka, cílem je dosažení pozitivních změn v osobnosti člověka tak, aby se stal plně socializovaný a samostatný jedinec
vzdělávání= jeden ze základních procesů rozvíjení osobnosti člověka
vzdělání= výsledek procesů vzdělávání proces
vyučování= učitel pomáhá žáků v jejich učení, řídí jejich učební činnost, předává nějaký obsah
prostředky výchovy= každý jev, proces, situace, který ZÁMĚRNĚ použit pro dosažení některých cílů výchovy
-
učitel= formuluje cíle výchova, volí a harmonizuje výchovné prostředky vedoucí ke splnění stanovených citů, v interakci se žákem vede ke splnění jim stanoveným cílům, aktivita zahrnuje předávání poznatků, postojů a dovedností
-
žák= dítě, které je zapsáno do školy a které tímto získalo novou roli, roli žáka
Pedagogika a ostatní vědy
Psychologie
pedagogika využívá poznatku z psychologie, proto aby věděla, co se děje v psychice dítěte a kdy a jak je vhodné na dítě působit,
zásadní postavení má vývojová psychologie (popisuje vývoj dítěte od narození),
bez znalosti psychologie není možná pedagogická praxe.
-
Např. zjistí jaký má IQ, a tak víme, že se zaměříme spíše na rozvoj na praktické dovednosti, a ne nějaké náročné intelektuální nebo víme co můžeme jaké dítě v kolik letech učit
Sociologie
navazují na sebe od 19. stol., zkoumají problémové situace v rodině, vrstevnické vztahy, zaměřuje se na problematiku volného času a médií, vliv tradic na výchovu
zabývá se zkoumáním společenské podmínky výchovy