8) Hra a hračka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8) Hra a hračka v pedagogické praxi
hra
Lidská činnost, která patří mezi základní lidské činnosti učení a práce
Učení = proces získávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí a hodnot
Práce = činnost, při které vytváříme hodnoty materiální nebo nemateriální
Je mnoho druhů her a není mezi nimi žádný jednotný prvek → jednoznačná definice hry neexistuje
Sportovní hra, Divadelní hra, hra na hudební nástroj, počítačová hra, diagnostická hra, hra ve vyučování, televizní soutěže,...
Hlavní činnost dítěte, je důležitá
Podporuje psychickou rovnováhu
Činnost, která přináší uspokojení, klid a radost
Komplexní charakter= rozvoj probíhá po všech stránkách
Rozvoj kognitivních procesů, rozvíjení vztahů, ohleduplnost, spolupráce
Teorie her = studuje hru a hraní her (matematická disciplína)
Charakteristika her
Dobrovolná činnost
Průběh hry je důležitější než závěr
Projevujeme zájmy, vztah k okolí a k druhým lidem
Získáváme zkušenosti
Má časové omezení
Má pravidla (psané i nepsané)
Hrajeme si jako, ale jednání je opravdové
Dětská hra
Základní forma činnosti dítěte
V předškolním věku má hra zásadní postavení → je vůdčím typem činnosti
Pro dítě je prací a zároveň v ní rozvíjí i učení
Aktivita, při které si žák osvojuje normy, vztahy, pravidla, postupy
Znaky dětské hry
Spontánnost – hru si dítě volí a hraje si přirozeně
Samoúčelnost – účel je v hraní si (v průběhu), není důležitý výsledek
Citové uspokojení – dítě hru prožívá citově
Symboličnost – skutečné věci nahrazují nástroje a materiály
Např. meč = vařečka, kostička = auto
Humor a legrace – přináší zábavu
Co dítě hrou získává? (rozvíjí se ve stránkách)
Rozumová – učení, nové zkušenosti, poznávání věcí
Tělesná – rozvoj pohyb, jemná a hrubá motorika
Mravní – vznik charakteru, dítě se učí omlouvat, půjčovat hračky, respektovat pravidla hry
Estetická – vnímání krásna, tříbení vkusu
Pracovní – drobné pracovní povinnosti (úklid hraček)
Sociální – spolupráce, vznik společenských vztahů
City – uvolnění a regulace citů
Seberegulace – získávání návyků, učení trpělivosti
Jazyk – rozvoj řeči
Paměť – prohlubování paměti
Tvořivost a fantazie – rozvoj představivosti, tvořivosti, fantazie
Názory na dětskou hru
Biologové – uvolnění nadbytečné energie, cvičením vrozených pudů a instinktů, fyzická zdatnost, převádí sexuální energii do jiné sféry (hra na maminku, doktora,...)
Sociologové – dítě používá bájnou lhavost = tvoří si tím své přání, představy, fantazie
Dítě se snaží jednat jako dospělý člověk, ale nemá dostatek zkušeností
Aspekty (pohled na) hry
Odborník hru využívá k práci s dítětem
Motivační aspekt – můžeme dítě motivovat př. k učení, práci
Diagnostický aspekt – pomocí hry zjišťujeme nedostatky nebo problémy dítěte
Terapeutický aspekt – hrou můžeme léčit nedostatky a problémy dítěte
Např. začlenění do společnosti jeho vrstevníků