Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8) Hra a hračka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Kolem 5 let

  • Skupinky po 3 – max 6 dětí

  • Rozvíjejí více námětové hry

    • Např. hra na lékaře, na domácnost, na kadeřnictví

  • Příprava na život, řešení problémů, prohlubování vztahů, tvořivost

hra kolektivní
  • Většinou pohybová/sportovní hra

  • Příkladem jsou tzv. „hry ulice“ (cukr, káva, limonáda; škatulata batulata apod.)

  • Respektování a dodržování pravidel, rozvoj hrubé i jemné motoriky

Hračka

  • Předmět určený ke hraní

Pohled dítěte na hračku

  • Hračka může být cokoliv s čím si hraje

  • Počítají se i krabice, kamínky, klacky,…

Pohled dospělého na hračku

  • Ekonomické hledisko – je zboží, má cenu (obal, reklama, materiál)

  • Estetické hledisko – je umělecký předmět (vkusný, kýčovitý)

  • Národopisné hledisko – kulturně historický předmět a odráží hospodářskou a společenskou úroveň dané doby

  • Sběratelské hledisko – sběratelský předmět (vláčky, autíčka,...)

  • Pedagogické hledisko – hračka je výchovně vzdělávací předmět

Znaky

  • Funkčnost – musí být funkční, plní funkci v dané hře

  • Variabilita – hračka se dá využít na více způsobů, do více her

  • Přitažlivost – hračka musí dítě upoutat a zaujmout

Požadavky na výrobu hračky

  • Hygienické požadavky – čistitelná, přizpůsobená tvarem a materiálem

  • Bezpečnostní požadavky – nesmí mít barvu (nátěr) která není schválená, neměla by mít ostré hrany ani malé rozměry, když je dítě ještě malé

  • Další požadavky – estetičnost, výchovně vzdělávací podnět

Funkce Hračky

  • Účel hračky

  • Uspokojování potřeb, rozvoj motoriky a poznávací procesy dítěte

  • Lékaři a psychologové hračku užívají k diagnostice a terapii

Motorický stimul
  • Uchopení, zkoušení, co vše s hračkou jde

  • Rozkládání a skládání hračky

  • Rozvoj poznávání

    • Objevování a učení

    • Kvarteto, pexeso

Socializační stimul
  • Spojuje děti

  • Napodobení lidských profesí

Diagnostická funkce
  • Využívá zkoumání dítěte

  • Dle toho, jak si dítě s hračkou hraje může psycholog udělat diagnózu

Terapeutická funkce
  • Umožňuje dítěti se uvolnit

  • Snižuje psychické napětí (odloučení od rodiny v MŠ)

  • Pomáhá při léčbě (hračky v nemocnicích)

Dělení hraček dle materiálu

Hračky ze dřeva
  • Průmyslově vyrobené dřevěné hračky vznikly ve 2. polovině 18. století

  • Inspirovala ve tvarech a námětech lidové tvorby

  • Přirozená krása dřeva umocňuje vzhled hračky → přitažlivější než její plastové/ plechové

  • Děti dávají přednost barevnosti → dřevěné hračky se lakují/ zdobí kresbou

Hračky z plastických hmot
  • Nahradily v mnoha případech dřevo a kov

  • Plastické hmoty, které lze poměrně lehce tvarovat

  • Mají dobré fyzikální a mechanické vlastnosti

  • Cenově i materiálově dostupné

  • Vhodné zejména pro nejmladší děti → lehce umyvatelné

Hračky z kovů
  • Kovové materiály umožňují všestranné tvarování

  • Při relativně nízké váze dávají výrobku vysokou pevnost

  • Mechanické hračky opatřené pohybovým zařízením.

Témata, do kterých materiál patří