8) Hra a hračka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kolem 5 let
Skupinky po 3 – max 6 dětí
Rozvíjejí více námětové hry
-
Např. hra na lékaře, na domácnost, na kadeřnictví
-
Příprava na život, řešení problémů, prohlubování vztahů, tvořivost
hra kolektivní
Většinou pohybová/sportovní hra
Příkladem jsou tzv. „hry ulice“ (cukr, káva, limonáda; škatulata batulata apod.)
Respektování a dodržování pravidel, rozvoj hrubé i jemné motoriky
Hračka
-
Předmět určený ke hraní
Pohled dítěte na hračku
Hračka může být cokoliv s čím si hraje
-
Počítají se i krabice, kamínky, klacky,…
Pohled dospělého na hračku
Ekonomické hledisko – je zboží, má cenu (obal, reklama, materiál)
Estetické hledisko – je umělecký předmět (vkusný, kýčovitý)
Národopisné hledisko – kulturně historický předmět a odráží hospodářskou a společenskou úroveň dané doby
Sběratelské hledisko – sběratelský předmět (vláčky, autíčka,...)
-
Pedagogické hledisko – hračka je výchovně vzdělávací předmět
Znaky
Funkčnost – musí být funkční, plní funkci v dané hře
Variabilita – hračka se dá využít na více způsobů, do více her
-
Přitažlivost – hračka musí dítě upoutat a zaujmout
Požadavky na výrobu hračky
Hygienické požadavky – čistitelná, přizpůsobená tvarem a materiálem
Bezpečnostní požadavky – nesmí mít barvu (nátěr) která není schválená, neměla by mít ostré hrany ani malé rozměry, když je dítě ještě malé
Další požadavky – estetičnost, výchovně vzdělávací podnět
Funkce Hračky
-
Účel hračky
-
Uspokojování potřeb, rozvoj motoriky a poznávací procesy dítěte
-
Lékaři a psychologové hračku užívají k diagnostice a terapii
Motorický stimul
-
Uchopení, zkoušení, co vše s hračkou jde
-
Rozkládání a skládání hračky
Rozvoj poznávání
Objevování a učení
-
Kvarteto, pexeso
Socializační stimul
Spojuje děti
-
Napodobení lidských profesí
Diagnostická funkce
Využívá zkoumání dítěte
-
Dle toho, jak si dítě s hračkou hraje může psycholog udělat diagnózu
Terapeutická funkce
Umožňuje dítěti se uvolnit
Snižuje psychické napětí (odloučení od rodiny v MŠ)
Pomáhá při léčbě (hračky v nemocnicích)
Dělení hraček dle materiálu
Hračky ze dřeva
-
Průmyslově vyrobené dřevěné hračky vznikly ve 2. polovině 18. století
-
Inspirovala ve tvarech a námětech lidové tvorby
-
Přirozená krása dřeva umocňuje vzhled hračky → přitažlivější než její plastové/ plechové
-
Děti dávají přednost barevnosti → dřevěné hračky se lakují/ zdobí kresbou
Hračky z plastických hmot
Nahradily v mnoha případech dřevo a kov
Plastické hmoty, které lze poměrně lehce tvarovat
Mají dobré fyzikální a mechanické vlastnosti
Cenově i materiálově dostupné
-
Vhodné zejména pro nejmladší děti → lehce umyvatelné
Hračky z kovů
-
Kovové materiály umožňují všestranné tvarování
-
Při relativně nízké váze dávají výrobku vysokou pevnost
-
Mechanické hračky opatřené pohybovým zařízením.