8) Hra a hračka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pedagogické třídění her
Neexistuje jednoznačné třídění her, protože není jednoznačná definice hry
Hry Tvořivé (Přirozené)
Námětová hra
Hry na někoho, na něco, odpozorované a zažité skutečnosti
„Budeme mít jak království a já budu jako čaroděj a ty jako princ“
Rozvoj:
Spontánnost
Tvořivost
Spolupráce
Plánování a vymýšlení pravidel
-
Trénování logických souvislostí
Dramatizující hra
hry s jednáním, s dějem, mají scénář
Rozvoj:
Řeč
Paměť
-
Sociální soužití
Konstruktivní hra
Stavění, skládaní, práce s materiálem, vyžaduje pomůcky
Rozvoj:
Seznamování
Práce s materiály
-
Tvořivost
Hry s pravidly (Řízené)
Mají předem určená pravidla
Pro nedodržování pravidel smí učitel dítě vyloučit ze hry
-
Naučení dítěte umět prohrávat
Didaktická hra
Zaměření na řešení rozumových úkolů
Rozvoj:
Pozornost
Paměť
Dodržování pravidel
-
Spolupráce
Smyslové vnímání
Příklady her zaměřené na:
Určování předmětu dle jednoho nebo více znaků – Hádanky, Kimovy hry
Výběr dle stejnosti – pexeso, domino, kvarteto
Pozornost a paměť – co se změnilo ve třídě během tvé nepřítomnosti
Orientace v prostoru – nahoře, dole, vpravo, vlevo – odkud přichází zvuk
-
Přiřazování – psané slovo – obrázek, co k sobě patří
Pohybová hra
Prostředkem výchovy charakterových a volních vlastností
Rozvoj:
-
Sebeovládaní
-
Odvážnost
-
Podporuje dobrou náladu a optimismus
-
Příklady her:
-
Házená, chytání, chůze, běh
-
Hry s námětem – Na Jeníčka a na Mařenku
-
Hudebně pohybové – Zlatá brána, Pásla ovečky
-
Soutěžní prvky – kdo dříve něco udělá
-
Sportovní typ her – badminton
-
Hra ve vyučování
Prostředek výchovy a vzdělávání
Musíme znát cíl nebo vědět kam hra vede, na co je zaměřena a co u žáků rozvíjí
Ideální je vést zásobník her kde jsou hry popsány
U všeho záleží na podmínkách pro hraní dané hry (prostory, pomůcky, čas na hru, osobnost učitelky, znalosti dítěte,...)
Hry s cílem:
Pomáhající vytvořit tým – poznání sebe a druhého, spolupráce
Pomáhající vytvořit a rozvíjet obecné studijní předpoklady – prostorové vnímání, taktizování, získávání poznatků
-
Vytvářející a upevňující vědomost – dramatizace při hodině dějepisu
Vývojové etapy hry:
experimentace
Kojeneckém období dítě
Předstupeň hry
Nejdříve zkoumá části svého těla a předměty ve svém okolí
hra s dospělým
Období mladšího batolecího věku
Hra s auty, skládání velkých puzzly
hra individuální
Ve 3 roce dítěte
Hra s hračkou/ jiným předmětem
Hrají si podle sebe
Hra s plyšákem, legem, na pískovišti
hra ve dvojicích (párová)
3-4 roky
Pohybové hry – na honěnou, námětové hry – rodina, škola
Naučí toleranci, komunikaci a navazování nových vztahů