Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8) Hra a hračka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pedagogické třídění her

  • Neexistuje jednoznačné třídění her, protože není jednoznačná definice hry

Hry Tvořivé (Přirozené)
Námětová hra
  • Hry na někoho, na něco, odpozorované a zažité skutečnosti

  • „Budeme mít jak království a já budu jako čaroděj a ty jako princ“

  • Rozvoj:

    • Spontánnost

    • Tvořivost

    • Spolupráce

    • Plánování a vymýšlení pravidel

    • Trénování logických souvislostí

Dramatizující hra
  • hry s jednáním, s dějem, mají scénář

  • Rozvoj:

    • Řeč

    • Paměť

    • Sociální soužití

Konstruktivní hra
  • Stavění, skládaní, práce s materiálem, vyžaduje pomůcky

  • Rozvoj:

    • Seznamování

    • Práce s materiály

    • Tvořivost

Hry s pravidly (Řízené)
  • Mají předem určená pravidla

  • Pro nedodržování pravidel smí učitel dítě vyloučit ze hry

  • Naučení dítěte umět prohrávat

Didaktická hra
  • Zaměření na řešení rozumových úkolů

  • Rozvoj:

    • Pozornost

    • Paměť

    • Dodržování pravidel

    • Spolupráce

    • Smyslové vnímání

  • Příklady her zaměřené na:

    • Určování předmětu dle jednoho nebo více znaků – Hádanky, Kimovy hry

    • Výběr dle stejnosti – pexeso, domino, kvarteto

    • Pozornost a paměť – co se změnilo ve třídě během tvé nepřítomnosti

    • Orientace v prostoru – nahoře, dole, vpravo, vlevo – odkud přichází zvuk

    • Přiřazování – psané slovo – obrázek, co k sobě patří

Pohybová hra
  • Prostředkem výchovy charakterových a volních vlastností

  • Rozvoj:

    • Sebeovládaní

    • Odvážnost

    • Podporuje dobrou náladu a optimismus

  • Příklady her:

    • Házená, chytání, chůze, běh

    • Hry s námětem – Na Jeníčka a na Mařenku

    • Hudebně pohybové – Zlatá brána, Pásla ovečky

    • Soutěžní prvky – kdo dříve něco udělá

    • Sportovní typ her – badminton

Hra ve vyučování
  • Prostředek výchovy a vzdělávání

  • Musíme znát cíl nebo vědět kam hra vede, na co je zaměřena a co u žáků rozvíjí

  • Ideální je vést zásobník her kde jsou hry popsány

  • U všeho záleží na podmínkách pro hraní dané hry (prostory, pomůcky, čas na hru, osobnost učitelky, znalosti dítěte,...)

Hry s cílem:
  • Pomáhající vytvořit tým – poznání sebe a druhého, spolupráce

  • Pomáhající vytvořit a rozvíjet obecné studijní předpoklady – prostorové vnímání, taktizování, získávání poznatků

  • Vytvářející a upevňující vědomost – dramatizace při hodině dějepisu

Vývojové etapy hry:

experimentace
  • Kojeneckém období dítě

  • Předstupeň hry

  • Nejdříve zkoumá části svého těla a předměty ve svém okolí

hra s dospělým
  • Období mladšího batolecího věku

  • Hra s auty, skládání velkých puzzly

hra individuální
  • Ve 3 roce dítěte

  • Hra s hračkou/ jiným předmětem

  • Hrají si podle sebe

  • Hra s plyšákem, legem, na pískovišti

hra ve dvojicích (párová)
  • 3-4 roky

  • Pohybové hry – na honěnou, námětové hry – rodina, škola

  • Naučí toleranci, komunikaci a navazování nových vztahů

hra skupinová

Témata, do kterých materiál patří