Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8) Hra a hračka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Hračky z textilu a kůže
  • Široká škála plyšových a sametových zvířátek, hadrových panenek, oblečků, loutek, kašpárků

  • Velmi oblíbené, poskytují jim více radosti a rozptýlení

  • Velký výběr textilních hraček rozmanitých barev, vzorů a vlastností protialergického materiálu

  • Z kůže → spíše doplňky k hračkám

Hračky z papíru
  • Zástupci papírových hraček jsou knížky a leporela, dále omalovánky, puzzle a vystřihovánky

  • Papír málo odolný vůči opotřebení, ale je levný

  • Poskytuje prostor pro další výtvarnou činnost

    • Např. kreslení, vybarvování, vystřihování, skládání.

Hračky z keramiky a skla
  • Jídelní soupravy a nádobíčka pro panenky, které jsou většinou porcelánové

  • Dříve se z porcelánu loutky, hlavičky k loutkám → postupně nahrazeny umělými hmotami

  • Sklo jen výjimečně → očí loutek a zvířat/ skleněných barevných kuliček

Ostatní materiály
  • Z chemické výroby – známé modelovací hmoty

    • Plastelína, gumové tiskárničky s razítky písmen nebo obrázků.

Dělení hraček dle funkce hračky

Estetická funkce
  • Předškolní věk existenci určitých estetických kategorií

  • Důležitým kritériem oblíbenosti hračky je barva a tvar

  • Zpočátku barevnou a tvarovou jednoduchost → žádá složitější tvarové zpracování

  • Barevnou blízkost k reálnému vzoru → v pozdějším věku

  • Hračka jednoznačně vymezuje jeho fantazii

  • Toleruje poškození funkčnosti hračky, ale rozbitá/(deformovaná)/špinavá → ztráta zajmu

Sociální funkce hračky
  • prostředkem pro rozvoj mezilidských vztahů

  • Vztah dítěte k hračce vřelejší → kladnější vztah mezi dítětem darovatelem hračky

  • Výrobky vytvářené společensko-kulturními podmínkami

    • Ovlivňuje možnost přístupu dětí ke konkrétním hračkám

Hygienické a bezpečnostní funkce
  • Bezpečná pro dítě i pro jeho spoluhráče

  • Nesmí mít ostré hrany a hroty

  • Materiál, zdraví neškodný

    • Nedrobivý, netříštivý, protialergický, nesmí se olupovat barvy a laky při omývání, atd.

  • Snadno čistitelná a odolná vůči dezinfekci.

Výchovné funkce
  • Výchovný obsah naplněn, má-li hračka

    • Podnětový, vývojový nebo cvičný smysl

    • Udělá-li mu radost

    • Přispívá-li k tělesnému a duševnímu rozvoji

    • Pomáhali k tvořivému dílu

    • Naučí něčemu novému

  • Ztráta motivu ke hře – nemůže-li si dítě hrát svobodně a volně

Pedagogové a jejich přínos v oblasti hraček

Friedrich Fröbel (1782-1852)

  • Německý pedagog

  • Zakladatel Kindergarten – dětská zahrádka (základ školní výchovy)

  • Zastával názor, že základní činností dětí je hra a vytvořil celou teorii hry

  • Výchova by měla vést k rozvoji samoučení, sebevýchovy a sebevzdělání

Fröbelova hračka
  • Zabýval se hrou i hračkou

  • Dával dětem předměty rozvíjející fantazii – míče, krychle, kostky, válce, hůlky, kruhy, koule

  • Zřídil dílnu na hračky v podobě učebních pomůcek

  • Založil První ústav dětských her (Drážďany – ústav zanikl)

Témata, do kterých materiál patří