8) Hra a hračka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hračky z textilu a kůže
-
Široká škála plyšových a sametových zvířátek, hadrových panenek, oblečků, loutek, kašpárků
-
Velmi oblíbené, poskytují jim více radosti a rozptýlení
-
Velký výběr textilních hraček rozmanitých barev, vzorů a vlastností protialergického materiálu
-
Z kůže → spíše doplňky k hračkám
Hračky z papíru
Zástupci papírových hraček jsou knížky a leporela, dále omalovánky, puzzle a vystřihovánky
Papír málo odolný vůči opotřebení, ale je levný
Poskytuje prostor pro další výtvarnou činnost
-
Např. kreslení, vybarvování, vystřihování, skládání.
-
Hračky z keramiky a skla
Jídelní soupravy a nádobíčka pro panenky, které jsou většinou porcelánové
Dříve se z porcelánu loutky, hlavičky k loutkám → postupně nahrazeny umělými hmotami
-
Sklo jen výjimečně → očí loutek a zvířat/ skleněných barevných kuliček
Ostatní materiály
Z chemické výroby – známé modelovací hmoty
-
Plastelína, gumové tiskárničky s razítky písmen nebo obrázků.
-
Dělení hraček dle funkce hračky
Estetická funkce
Předškolní věk existenci určitých estetických kategorií
Důležitým kritériem oblíbenosti hračky je barva a tvar
Zpočátku barevnou a tvarovou jednoduchost → žádá složitější tvarové zpracování
Barevnou blízkost k reálnému vzoru → v pozdějším věku
Hračka jednoznačně vymezuje jeho fantazii
-
Toleruje poškození funkčnosti hračky, ale rozbitá/(deformovaná)/špinavá → ztráta zajmu
Sociální funkce hračky
prostředkem pro rozvoj mezilidských vztahů
Vztah dítěte k hračce vřelejší → kladnější vztah mezi dítětem darovatelem hračky
Výrobky vytvářené společensko-kulturními podmínkami
-
Ovlivňuje možnost přístupu dětí ke konkrétním hračkám
-
Hygienické a bezpečnostní funkce
Bezpečná pro dítě i pro jeho spoluhráče
Nesmí mít ostré hrany a hroty
Materiál, zdraví neškodný
Nedrobivý, netříštivý, protialergický, nesmí se olupovat barvy a laky při omývání, atd.
-
Snadno čistitelná a odolná vůči dezinfekci.
Výchovné funkce
Výchovný obsah naplněn, má-li hračka
Podnětový, vývojový nebo cvičný smysl
Udělá-li mu radost
Přispívá-li k tělesnému a duševnímu rozvoji
Pomáhali k tvořivému dílu
Naučí něčemu novému
Ztráta motivu ke hře – nemůže-li si dítě hrát svobodně a volně
Pedagogové a jejich přínos v oblasti hraček
Friedrich Fröbel (1782-1852)
Německý pedagog
Zakladatel Kindergarten – dětská zahrádka (základ školní výchovy)
Zastával názor, že základní činností dětí je hra a vytvořil celou teorii hry
-
Výchova by měla vést k rozvoji samoučení, sebevýchovy a sebevzdělání
Fröbelova hračka
Zabýval se hrou i hračkou
Dával dětem předměty rozvíjející fantazii – míče, krychle, kostky, válce, hůlky, kruhy, koule
Zřídil dílnu na hračky v podobě učebních pomůcek
Založil První ústav dětských her (Drážďany – ústav zanikl)