Marie Montessori
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Maturitní otázka 13. Dějiny pedagogiky
(Podrobná charakteristika vybrané osobnosti z dějin pedagogiky)
Marie Montessori
(31.8. 1870 - 6.5. 1952)
italská lékařka a pedagožka
byla první vysokoškolsky vzdělaná lékařka v Itálii
Život
otec Alessandro Montessori a matka Renilde Stoppani
zastávala práva pracujících žen za srovnatelnou mzdu za srovnatelnou práci (muži byli lépe placeni)
Vzdělání
nastoupila do veřejné základní školy v 6 letech
ve 13 letech nastoupila na střední technickou školu, kde studovala italštinu, aritmetiku, algebru, geometrii, účetnictví, historii, geografii a přírodní vědy
školu zvládla s dobrými výsledky
ve věku 16 let, pokračovala na technickém institutu
ve svých 20 letech se rozhodla studovat medicínu, a i přes otcův odpor se stala lékařkou
stala se tak historicky první ženou, která získala univerzitní titul z medicíny na univerzitě v Římě
Práce
pracovala v psychiatrické klinice v Římě
strávila dva roky na modelové škole pro výcvik učitelů dětí s poruchami vývoje
uvažovala o přizpůsobení svých metod vzdělávání mentálně postižených dětí běžnému vzdělávání a svůj výzkum poté předložila pedagogickému kongresu v Neapoli
publikovala články o pedagogice
"Duše dítěte je bohatá, velká, nezměrná jako rozsáhlý neznámý světadíl. Pokud jí chceme rozumět, je třeba ji objevit."
Casa dei Bambini
v roce 1909 založila školu Casa dei Bambini („Dům dětí“)
škola byla určena dětem od 4 do 12 let
do školy docházeli děti i s různým postižením
používaly pomůcky, které Montessori vyvinula
zabývala se teorií výuky, výzkumem a dalšími odbornými činnostmi, dohlížela a pozorovala práci ve třídě, ale neučila děti přímo
dochází k šíření zakládání Montessori škol za podpory italské vlády
Hlavní myšlenka školy: Normální rozvoj dítěte
Rysy školy:
učitel musí mít úctu ke svobodě dítěte
rozvoj individuality
klasifikace formou slovního hodnocení
na konci roku nelze propadnout
každé dítě pracuje svým tempem
dítě si může vybrat předmět, kterému se chce věnovat
není zvonění ani zasedací pořádek
mnoho didaktického materiálu
kritika:
zaostává citová výchova
didaktický materiál není v jednotě s reáliemi života
Rozdělení oblasti vzdělávání:
Praktický život – péče o vlastní osobu a o své tělo, sociální vztahy, nácvik psaní, umývání rukou, zalévání květin, zametání,… rozvoj hrubé a jemné motoriky
Smyslová výchova – rozlišování barev, tvarů, hmotnosti, srovnávání a třídění,… zapojuje všechny smysli (hmat, čich, zrak, chuť, sluch)
Jazyk – rozvoj řeči a slovní zásoby, čtení a psaní
Matematika – vnímání délky, šířky a výšky, porovnávání velikostí a forem,… postupně vede dítě k abstrakci, Podle Montessori je lidský duch duchem matematickým
Poznáváme svět – přírodověda, biologie, chemie, zeměpis, dějepis, fyzika, vlastivěda, ale i hudební, tělesná a výtvarná výchova