Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marie Montessori

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (565.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Marie Montessori a alternativní Montessori škola

Maturitní otázka 13. Dějiny pedagogiky

(Podrobná charakteristika vybrané osobnosti z dějin pedagogiky)

Marie Montessori

(31.8. 1870 - 6.5. 1952)

  • italská lékařka a pedagožka

  • byla první vysokoškolsky vzdělaná lékařka v Itálii

Život

  • otec Alessandro Montessori a matka Renilde Stoppani

  • zastávala práva pracujících žen za srovnatelnou mzdu za srovnatelnou práci (muži byli lépe placeni)

Vzdělání

  • nastoupila do veřejné základní školy v 6 letech

  • ve 13 letech nastoupila na střední technickou školu, kde studovala italštinu, aritmetiku, algebru, geometrii, účetnictví, historii, geografii a přírodní vědy

  • školu zvládla s dobrými výsledky

  • ve věku 16 let, pokračovala na technickém institutu

  • ve svých 20 letech se rozhodla studovat medicínu, a i přes otcův odpor se stala lékařkou

  • stala se tak historicky první ženou, která získala univerzitní titul z medicíny na univerzitě v Římě

Práce

  • pracovala v psychiatrické klinice v Římě

  • strávila dva roky na modelové škole pro výcvik učitelů dětí s poruchami vývoje

  • uvažovala o přizpůsobení svých metod vzdělávání mentálně postižených dětí běžnému vzdělávání a svůj výzkum poté předložila pedagogickému kongresu v Neapoli

  • publikovala články o pedagogice

"Duše dítěte je bohatá, velká, nezměrná jako rozsáhlý neznámý světadíl. Pokud jí chceme rozumět, je třeba ji objevit."

Casa dei Bambini

  • v roce 1909 založila školu Casa dei Bambini („Dům dětí“)

  • škola byla určena dětem od 4 do 12 let

  • do školy docházeli děti i s různým postižením

  • používaly pomůcky, které Montessori vyvinula

  • zabývala se teorií výuky, výzkumem a dalšími odbornými činnostmi, dohlížela a pozorovala práci ve třídě, ale neučila děti přímo

  • dochází k šíření zakládání Montessori škol za podpory italské vlády

Hlavní myšlenka školy: Normální rozvoj dítěte

Rysy školy:

  • učitel musí mít úctu ke svobodě dítěte

  • rozvoj individuality

  • klasifikace formou slovního hodnocení

  • na konci roku nelze propadnout

  • každé dítě pracuje svým tempem

  • dítě si může vybrat předmět, kterému se chce věnovat

  • není zvonění ani zasedací pořádek

  • mnoho didaktického materiálu

kritika:

  • zaostává citová výchova

  • didaktický materiál není v jednotě s reáliemi života

Rozdělení oblasti vzdělávání:

Praktický život – péče o vlastní osobu a o své tělo, sociální vztahy, nácvik psaní, umývání rukou, zalévání květin, zametání,… rozvoj hrubé a jemné motoriky

Smyslová výchova – rozlišování barev, tvarů, hmotnosti, srovnávání a třídění,… zapojuje všechny smysli (hmat, čich, zrak, chuť, sluch)

Jazyk – rozvoj řeči a slovní zásoby, čtení a psaní

Matematika – vnímání délky, šířky a výšky, porovnávání velikostí a forem,… postupně vede dítě k abstrakci, Podle Montessori je lidský duch duchem matematickým

Poznáváme svět – přírodověda, biologie, chemie, zeměpis, dějepis, fyzika, vlastivěda, ale i hudební, tělesná a výtvarná výchova

Témata, do kterých materiál patří