Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1) Základní pojmy ped

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • společnost říká kdo a co může člověk a jak

Filozofie

  • filozofie se snažila pochopit svět jako celek, pedagogika se z ní oddělila a zaměřila se jen na určitý úsek reality à zaměřila se na výchovu

  • filozofie se ptala odkud se bere naše vědění, od Sokrata se zabývala tím, jak člověk poznává, jak se učí a zkoumala různé postupy, jak vyučovat (sofisti – promlouvali na pódiu, Sokrates bavil se s žáky, kladl jim otázky, aby se k tomu dostali sami)

  • filozofie formuje ideály – rozvinutý člověk

Biologie

  • popisuje lidské tělo a na základě toho, byly vytvářeny různé hygienické normy (nábytek, rozvrh, výška lavic, domácí úkoly, plavání ...)

Historie

  • díky historii víme, jak a kdy pedagogika vznikla, poučíme se ze zkušeností a poznatků, které udělali ti před námi, zdroj informací a zkušeností

  • civilizace stojí na tom, že si generace předávají poznatky a další generace to stále rozvíjí

Dělení pedagogických disciplín (dle Průchy)

Základní pedagogické disciplíny

  • Tvoří jádro pedagogické vědy. Zaměřují se na obecné principy výchovy a vzdělávání:

Obecná pedagogika
  • Systematizace výchovných problémů a poznatků

  • Formuluje cíle výchovy a vymezuje základní pedagogické kategorie

  • Tvoří systém pedagogických pojmů a norem

Dějiny pedagogiky
  • Studium vývoje výchovy a školství v čase

  • Tři oblasti:

    • Všeobecné dějiny výchovy

    • Národní dějiny výchovy

    • Dějiny školství

  • Zahrnují vývoj pedagogických idejí, principů a typů škol, studium myslitelů

Didaktika
  • Teorie vyučování a vzdělávání

  • Zabývá se efektivitou výuky, organizací, metodami, obsahem

  • Dělení:

    • Obecná didaktika – cíle, formy, obsah, metody

    • Speciální (oborové, předmětové, stupňové) didaktiky

Filosofie výchovy
  • Zkoumá výchovu ve vztahu k podstatě člověka a společnosti

  • Etické a hodnotové aspekty výchovy

  • Zabývá se i metodologickými otázkami výchovného zkoumání

Teorie výchovy
  • Zkoumá jednotlivé složky výchovy: mravní, pracovní, jazykovou, estetickou, tělesnou…

  • Filosoficky i empiricky založená

Metodologie pedagogiky
  • Zkoumá vědecké metody pedagogického výzkumu

  • Týká se i metod uplatňovaných ve výchovně-vzdělávací praxi

Speciální pedagogika
  • Výchova a vzdělávání osob se speciálními potřebami

  • Speciální pedagogika: Každá z disciplín znamená „výchova a vzdělávání jedinců“ s určitými speciálními potřebami

    • etopedie – obtížně vychovatelných jedinců

    • psychopedie – výchova a vzdělávání jedinců s rozumovými nedostatky

    • somatopedie – výchova a vzdělávání jedinců s tělesnými vadami

    • oftalmopedie – výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami zraku

    • logopedie – výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami řeči

    • surdopedie – výchova a vzdělávání jedinců s poruchami sluchu

    • jako součást se uvádí i specifické vývojové poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmuzie, dyspinxie, dyspraxie)

Témata, do kterých materiál patří