1) Základní pojmy ped
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
společnost říká kdo a co může člověk a jak
Filozofie
filozofie se snažila pochopit svět jako celek, pedagogika se z ní oddělila a zaměřila se jen na určitý úsek reality à zaměřila se na výchovu
filozofie se ptala odkud se bere naše vědění, od Sokrata se zabývala tím, jak člověk poznává, jak se učí a zkoumala různé postupy, jak vyučovat (sofisti – promlouvali na pódiu, Sokrates bavil se s žáky, kladl jim otázky, aby se k tomu dostali sami)
-
filozofie formuje ideály – rozvinutý člověk
Biologie
-
popisuje lidské tělo a na základě toho, byly vytvářeny různé hygienické normy (nábytek, rozvrh, výška lavic, domácí úkoly, plavání ...)
Historie
-
díky historii víme, jak a kdy pedagogika vznikla, poučíme se ze zkušeností a poznatků, které udělali ti před námi, zdroj informací a zkušeností
-
civilizace stojí na tom, že si generace předávají poznatky a další generace to stále rozvíjí
Dělení pedagogických disciplín (dle Průchy)
Základní pedagogické disciplíny
-
Tvoří jádro pedagogické vědy. Zaměřují se na obecné principy výchovy a vzdělávání:
Obecná pedagogika
-
Systematizace výchovných problémů a poznatků
-
Formuluje cíle výchovy a vymezuje základní pedagogické kategorie
-
Tvoří systém pedagogických pojmů a norem
Dějiny pedagogiky
-
Studium vývoje výchovy a školství v čase
-
Tři oblasti:
Všeobecné dějiny výchovy
Národní dějiny výchovy
Dějiny školství
-
Zahrnují vývoj pedagogických idejí, principů a typů škol, studium myslitelů
Didaktika
-
Teorie vyučování a vzdělávání
-
Zabývá se efektivitou výuky, organizací, metodami, obsahem
-
Dělení:
Obecná didaktika – cíle, formy, obsah, metody
Speciální (oborové, předmětové, stupňové) didaktiky
Filosofie výchovy
-
Zkoumá výchovu ve vztahu k podstatě člověka a společnosti
-
Etické a hodnotové aspekty výchovy
-
Zabývá se i metodologickými otázkami výchovného zkoumání
Teorie výchovy
-
Zkoumá jednotlivé složky výchovy: mravní, pracovní, jazykovou, estetickou, tělesnou…
-
Filosoficky i empiricky založená
Metodologie pedagogiky
-
Zkoumá vědecké metody pedagogického výzkumu
-
Týká se i metod uplatňovaných ve výchovně-vzdělávací praxi
Speciální pedagogika
-
Výchova a vzdělávání osob se speciálními potřebami
Speciální pedagogika: Každá z disciplín znamená „výchova a vzdělávání jedinců“ s určitými speciálními potřebami
etopedie – obtížně vychovatelných jedinců
psychopedie – výchova a vzdělávání jedinců s rozumovými nedostatky
somatopedie – výchova a vzdělávání jedinců s tělesnými vadami
oftalmopedie – výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami zraku
logopedie – výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami řeči
surdopedie – výchova a vzdělávání jedinců s poruchami sluchu
-
jako součást se uvádí i specifické vývojové poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmuzie, dyspinxie, dyspraxie)