Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




H 5 - Hospodarska soutez

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

5) HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ – charakteristika, pojem soutěžitel, formy narušení hospodářské soutěže, nekalá soutěž, charakteristika jednotlivých podstat nekalé soutěže

- právem Hospodářské soutěže rozumíme soubor právních norem, které upravují pravidla Hospodářské soutěže

- normy, které chrání subjekty v rámci té soutěže

- Obchodní zákoník pojem „Hospodářská soutěž“ nevymezuje

- lze jim však rozumět střetnutí soutěžitelů v hospodářské oblasti, jehož cílem je předstihnout ostatní soutěžitele a získat tím větší hospodářský prospěch

- soutěžení subjektů na určitém hospodářském trhu

- Účastníci – soutěžitelé jsou Fyzické i Právnické osoby, podnikatelé, pokud soutěžitel zjistí, že někdo jiný podnikající ve stejném oboru prodává pod cenou, má právo se obrátit na soud, normy, které chrání subjekty v rámci soutěže

- Soutěžitel – účastník Hospodářské soutěže, mají právo rozvíjet svoji soutěžní činnost v zájmu dosažení hospodářského prospěchu. K výkonu této činnosti mají právo se sdružovat, soutěžitelé musí dbát na dodržování pravidel

- Formy narušení Hospodářské soutěže:

  • Dohody narušující hospodářské smlouvy – dohody proti dobrým mravům, typy – víše ceny, nebudou odebírat od daného dodavatele, rozděleni trhu (příklad: všechny čerpací stanice (benzínky) se spojí a budou mít stejnou cenu)

  • Dominantní postavení – soutěžitel má na trhu takovou sílu, tak se může chovat nezávisle nad ostatními soutěžiteli, ten kdo má dominantní postavení je Monopol

  • Spojování soutěžitelů - 1 soutěžitel skupuje ostatní soutěžitele, o skoupení rozhoduje Antimonopolní úřad

- Nekalá soutěž – aby se jednalo o nekalou soutěž, musí být

  1. Jednání v hospodářské soutěži

  2. Rozpor s dobrými mravy Hospodářské soutěže

  3. Újma jinému soutěžiteli (újma, která teprve hrozí nebo už vznikla)

- Skutkové podstaty nekalé soutěže:

  • Klamavá reklama – podstata je vyvolávat klamavou představu o výrobcích či výkonech

  • Klamavé označení zboží a služeb – čokoláda z Polska (Ale na zadní straně produktu se dozvíme, že to pochází z Rakouska), zatajení skutečného původu zboží, vyvolává klamné domnění, že určité zboží má – zvláštní znaky, zvláštní jakost, je z určitého místa, od určitého výrobce

  • Srovnávací reklama – srovnání přímo či nepřímo s jiným soutěžitelem, pokud to není klamavé, tak může býti, musí být objektivní, nelze zlehčovat soutěžitele

  • Vyvolání nebezpečí záměny – užití obchodní firmy nebo názvu, napodobení cizích výrobků (užití stejného obalu Milky, ale produkt se bude jmenovat Fialka)

  • Parazitování na pověsti – využívání pověsti jiného soutěžitele z důvodu získání prospěchu pro sebe

  • Podplácení – aktivní (dávám), pasivní (si říkám)

  • Zlehčování – po jiném soutěžiteli rozšiřuje nepravdivé údaje s cílem se obohatit

  • Porušení obchodního tajemství – na venek vyzradit obchodní tajemství dané obchodní firmy

Témata, do kterých materiál patří