Ústavní právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kompetence prezidenta:
Jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády
Svolává zasedání PS
Rozpouští PS
Jmenuje soudce Ústavního soudu
Jmenuje členy bankovní rady ČNB
Jmenuje prezidenta i viceprezidenta NKÚ
Podepisuje zákony
Má právo účastnit se schůzí PS i Senátu, jejich výborů a komisí, i schůzí vlády.
Imunita prezidenta = nelze ho trestně stíhat po dobu funkce, Senát na něj ale může podat ústavní žalobu.
Kontrasignaci (=spolupodpis) předsedy vlády (nebo pověřeného člena) vyžaduje např.:
Povýšení a jmenování generálů
Udělení amnestie
Jmenování soudců
Udělení státního vyznamenání
Legislativní proces
Zákonodárná iniciativa = právo předkládat parlamentu návrhy zákonů
Mají ji: poslanec, skupina poslanců, Senát jako celek, vláda, krajské zastupitelstvo
Zákon připravuje předkladatel – předloha je předložena do připomínkového řízení ministerstvům, orgánům státní správy, soudům, NKÚ, profesním organizacím apod. – předkladatel připomínky vyhodnotí, případně zpracuje – návrh postoupí vládě – legislativní rada vlády posoudí zejména v kontextu s právem ČR, EU – postupuje k vládě.
Ke všem návrhům zákona má právo se vyjádřit vláda, pokud se ale nevyjádří do 30 dnů od doručení návrhu, návrh jde do PS – platí, že se vyjádřila kladně.
Návrh zákona se podává předsedovi PS.
Proces:
Poslanecká sněmovna:
Předseda PS návrh zákona postoupí organizačnímu výboru a rozešlo ho všem poslancům a klubům, aby se mohli připravit na projednávání.
Organizační výbor navrhuje zpravodaje pro první čtení a navrhuje, kterém výboru má Sněmovna návrh zákona přikázat v prvním čtení.
První čtení (obecná rozprava)
Druhé čtení (podrobná rozprava, pozměňovací návrhy)
Třetí člení (opravy legislativně technických a jiných chyb nebo opakování druhého čtení) – hlasování o návrhu zákona – pokud není PS souhlas vysloven, návrh zákona nebyl přijat a LP je ukončen neúspěšně. X je-li souhlas vysloven, projednávání v PS v této fázi končí návrh zákona, je bez zbytečného odkladu postoupen do Senátu
Senát:
Předseda Senátu postoupený návrh zákona předává organizačnímu výboru Senátu
Senát je povinen se o návrhu zákona usnést do 30 dnů od jeho postoupení, zabývá se návrhem v jediném čtení, kterému předchází projednání v příslušném výboru
Projednávání v senátních výborech je obdobné jako ve výborech PS (určení zpravodaje, obecná rozprava, podrobná rozprava, pozměňovací návrhy, závěrečné usnesení)
Hlasování: Senát návrh zákona …
Schválí (zákon je postoupen k prezidentovi k podpisu)
Vyjádřil vůli se návrhem nezabývat (návrh je přijat – postoupen k prezidentovi k podpisu)
Marně uplyne 30denní lhůta k projednání (platí, že je návrh zákona přijat a je postoupen k prezidentovi k podpisu)
Zamítne (PS o něm hlasuje znovu, ke schválení nadpoloviční většina poslanců)
Přijme k němu pozměňovací návrhy a vrátí do PS s pozměňovacími návrhy (PS hlasuje znovu o návrhu ve znění schváleném Senátem – stačí prostá většina, pokud neschválí tento návrh, hlasuje PS znovu o návrhu původním znění – zde nadpoloviční většina všech poslanců)