12. Paměť
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
12. Paměť
- kognitivní duševní proces i duševní schopnost
- umožňuje nám přijímat a ukládat informace
- předpoklad i produkt učení (ukládání, přijímání, zpracování a vybavování informací)
- předpoklad inteligence (schopnost učit se ze zkušeností)
- vysoká inteligence = výborná paměť
- druhy paměti dle délky držení informací: senzorická (ultrakrátká)
vizuální (ikonická) – 0.3-1 vteřina = délka zapamatování
zvuková (echoická) – 3-10 vteřin = délka zapamatování
krátkodobá – zapamatování trvá od několika vteřin do 1-2 minut, poté dochází k úplnému zapomenutí, kapacita 7 + 2 dny, něco jde do dlouhodobé paměti
dlouhodobá - dlouhodobá paměť dokáže ukládat mnoho informací, ale je důležité je zpracovat, opakování
- dle předmětů: na fakta (deklarativní) = explicitní, výslovná
sémantická (nesouvisí s osobními zážitky, fakta, pojmy) na Pražském hradě.
epizodická (autobiografie, učení do školy) Mám schůzku ve 3 hodiny
na dovednosti (procedurální) = implicitní, úkony
učení se motorickým dovednostem – jízda na kole, plavání, zlepšení opakováním
priming – navedení, instruování předem, (motel, pak mo- ped, týl, tel, tor)
klasické podmiňování – v paměti uchovaná podmíněná reakce
- v širším slova smyslu = memorování (úmyslné zapamatování, většinou slovního materiálu)
v užším slova smyslu = utváření a vybavování vzpomínek, ne vždy vědomých (paměť na dovednosti)
- ztráta informace = v důsledku atrofie (zmenšení normálně vyvinutého orgánu), rozpad stopy (vyblednutí informace), nahrazení jinou informací (telefonní číslo + přeji vám pěkný den)
Schéma paměti z hlediska trvání vzpomínek
SENZORICKÝ VSTUP
SENZORICKÁ PAMĚŤ
POZORNOST
ZAPOMÍNÁNÍ (7 + 2 dny) KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ OPAKOVÁNÍ
UKLÁDÁNÍ VYBAVENÍ
ZAPOMÍNÁNÍ DLOUHODOBÁ PAMĚŤ OPAKOVÁNÍ
ZAŠANTROČENÍ
Fáze paměti
zapamatování (vštípení) = vytváření stop, může ovlivňovat vnitřní a vnější faktory
- úmyslné – vynakládáme na to úsilí si něco zapamatovat (učení)
- neúmyslné – vybavují se nám věci, které jsme neměli v úmyslu si zapamatovat
- retroaktivní útlum – tlumivé působení nového učiva na staré
- proaktivní útlum – tlumivé působení starého učiva na nově osvojované
pamatování (podržení) = čas, který uplyne od zapamatování od vybavení,
- při tomto procesu se mění: kvalita (přesnost je menší než zapamatovaného)
kvantita (množství je menší)
změna jistoty (snižuje se jistota v přesnosti)
pohotovost (zmenšuje se pohotovost vybavení)
vybavování
zapomenutí = proti němu pomáhá opakování
- kladný význam – zapomínání nepříjemných, tragických zážitků (zdravý vývoj osobnosti)
- záporný význam – zapomínají se vědomosti, dovednosti, návyky, způsoby chování
Vlastnosti paměti
VŠTÍPIVOST = rychlé a snadné vybavování a zapamatování si něčeho