Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. Vývojová psychologie - předmět a metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- obecné znaky vývoje: stadiálnost, harmoničnost, nerovnoměrnost, individuálnost

Historie

- vývojová psychologie jako samostatná věda – 2. polovina 19. století

- soustředila se na pozorování dětí od jejich narození do 3-5 let (Charles Darwin, William Stern)

- do konce 20. století se období před narozením, dospívání a doba dospělosti nezkoumaly

Teorie

  • EMPIRISTICKÉ TEORIE

- empirie = zkušenost

- největší ovlivnění sociálním chováním, vliv prostředí (změní se prostředí – změny se chování

  • NATIVISTICKÉ TEORIE

- vnitřní, vrozené faktory

- racionalistické = člověk je sám od sebe dobrý, rozumný, pokud nejsou vnější podněty zlé, vyvíjí se dobře

- Jan Ámos Komenský, Jean Jacques Rousseau

- iracionalistické = člověk se vyvíjí negativně, pokud ho někdo nevede, člověk ovlivněn pudy

- Anna Freud = výchova znamená přimět dítě, aby dělalo to, co nechce

  • INTERAKCIONISTICKÁ TEORIE

- spojení vnitřních a vnějších vlivů

- instinkt = složitý řetězec reflexů, který řídí chování člověka (potrava, rozmnožování, péče o potomky)

- reflex = jednoduchá vrozená reakce

Metody k získání konkrétních dat o duševním vývoji

- základní druhy metod: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza činnosti

- neexperimentální metody: případová studie (N=1), pozorování v přirozených podmínkách, pozorování v laboratoři, dotazování (interview), korelační studie

- experimentální metody: experiment

Zásady péče o duševní vývoj v útlém věku

- zásada pohotovosti = učení je nejúčinnější, je-li započato ve správnou chvíli

- zásada kontinuity = nejdřív kreslit, pak až psát, činnosti na sebe musí navazovat

- zásada přiměřené stimulace = ne moc ani málo podnětů

- zásada motivovaného učení = musím být správně motivován

- zásada zpevňování a vyhasínání učení = důležitá důsledná výchova, kladný cíl, dosažení úspěchu

- zásada aktivnosti učení = přirozená zvídavost, podpora zájmů

- zásada závislosti učení na funkční způsobilosti CNS = brát v potaz stav těla, neučit když jsou unaveni

- Langmeier + Matějček – psychické potřeby dítěte ve výchově: potřeba závislosti (láska, bezpečí)

potřeba nezávislosti (samostatnost)

potřeba podnětové změny (proměnlivost)

potřeba kognitivního řádu (pravidla)

Témata, do kterých materiál patří