18. Vývojová psychologie - předmět a metody
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- obecné znaky vývoje: stadiálnost, harmoničnost, nerovnoměrnost, individuálnost
Historie
- vývojová psychologie jako samostatná věda – 2. polovina 19. století
- soustředila se na pozorování dětí od jejich narození do 3-5 let (Charles Darwin, William Stern)
- do konce 20. století se období před narozením, dospívání a doba dospělosti nezkoumaly
Teorie
EMPIRISTICKÉ TEORIE
- empirie = zkušenost
- největší ovlivnění sociálním chováním, vliv prostředí (změní se prostředí – změny se chování
NATIVISTICKÉ TEORIE
- vnitřní, vrozené faktory
- racionalistické = člověk je sám od sebe dobrý, rozumný, pokud nejsou vnější podněty zlé, vyvíjí se dobře
- Jan Ámos Komenský, Jean Jacques Rousseau
- iracionalistické = člověk se vyvíjí negativně, pokud ho někdo nevede, člověk ovlivněn pudy
- Anna Freud = výchova znamená přimět dítě, aby dělalo to, co nechce
INTERAKCIONISTICKÁ TEORIE
- spojení vnitřních a vnějších vlivů
- instinkt = složitý řetězec reflexů, který řídí chování člověka (potrava, rozmnožování, péče o potomky)
- reflex = jednoduchá vrozená reakce
Metody k získání konkrétních dat o duševním vývoji
- základní druhy metod: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza činnosti
- neexperimentální metody: případová studie (N=1), pozorování v přirozených podmínkách, pozorování v laboratoři, dotazování (interview), korelační studie
- experimentální metody: experiment
Zásady péče o duševní vývoj v útlém věku
- zásada pohotovosti = učení je nejúčinnější, je-li započato ve správnou chvíli
- zásada kontinuity = nejdřív kreslit, pak až psát, činnosti na sebe musí navazovat
- zásada přiměřené stimulace = ne moc ani málo podnětů
- zásada motivovaného učení = musím být správně motivován
- zásada zpevňování a vyhasínání učení = důležitá důsledná výchova, kladný cíl, dosažení úspěchu
- zásada aktivnosti učení = přirozená zvídavost, podpora zájmů
- zásada závislosti učení na funkční způsobilosti CNS = brát v potaz stav těla, neučit když jsou unaveni
- Langmeier + Matějček – psychické potřeby dítěte ve výchově: potřeba závislosti (láska, bezpečí)
potřeba nezávislosti (samostatnost)
potřeba podnětové změny (proměnlivost)
potřeba kognitivního řádu (pravidla)