Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. Vývojová psychologie - předmět a metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

18. Vývojová psychologie – předmět a metody

Vývoj – proces evoluční změn tělesných a duševních znaků člověka v průběhu života

- probíhá po celou dobu života

- ke změnám dochází v zákonitých pořadích

- změny, které probíhají, jsou nevrtané

- fylogeneze (vývoj člověka od opic) X ontogeneze (vývoj jedince od narození do smrti)

- periodizace lidského života z hlediska anatomického a fyziologického – Albrecht von Haller

dělil život do 9 fází: první dětství ve 3 fázích: narození – 17 měsíců

17–28 měsíců

29 měsíců – 7 let

druhé dětství: 7–12 let

12–15 let

jinošství: 5–22 let

22–25 let

mužný věk: 25–63 let

stáří: od 63 let

- představitelé: Charles Darwin, Jean Piaget, William Stern, Václav Příhoda

dělení podle Václava Příhody: antenatální – nitroděložní vývoj (početí až porod)

(biosociální) první dětství – novorozenec (2 měsíce)

kojenec (do 1 roku)

batole (do 3 let)

druhé dětství – první tvarová přeměna postavy, vstup dítěte do školy

pubescence – pohlavní dozrávání, 11–15 let

hebetické – období mládí a krásy

1. etapa: 15–20 let

2. etapa: 20–30 let (mladá dospělost)

ineterevium – 45–60 let, úbytek energie, snižování výkonnostního tempa

senium – nad 60 let, důchod, pesimismus, nervozita, společenská izolace

kmetství – 75–90 let, stoupá počet chorob

patriarchium – nad 90 let, jen nepatrný zlomek populace

dělení dle Jeana Piageta: etapa senzomotorické inteligence – od narození do 2 let, poznávání na základě smyslové a pohybové činnosti, zprostředkováno na základě manipulace s předměty a s částmi těla

etapa symbolického a předpojmového myšlení – do 4 let, myšlení je vázáno na konkrétní realitu a její paměťové představy bez pochopení obecnějších vztahů

etapa názorného myšlení – 4–7 let, usuzování je zatím vázáno na vnímání a představování

etapa konkrétních operací – do 12 let, logické usuzování je již méně závislé na viděné podobě věcí, ale stále silně vázané na konkrétní realitu

etapa formálních operací – od 11 let, dovršení předpokladů pro plnohodnotné logické myšlení po 12 roku, schopnost abstraktního a hypotetického myšlení bez omezení na nutnost představy jeho obsahu

- faktory vývoje – vlohy, dědičnost, sociální prostředí, seberegulace (život ve svých rukou)

- formování vývoje – podmínky: vnitřní X vnější

vnější = rodina, vrstevníci, jednotlivci, skupiny, škola, třída, lokalita, národnostní a jiné skupiny, prostředí, ekonomika, politika, kultura, historie

vnitřní = biologické podmínky, psychické procesy a stavy, psychické vlastnosti

- předpokladem učení je zralost

- druhy vývoje: biosociální – kulturně podmíněný postoj k lidskému tělu, tělesný vývoj a jeho proměny

kognitivní – vývoj paměti, myšlení

psychosociální – mezilidské vztahy, rozdíly

Témata, do kterých materiál patří