18. Vývojová psychologie - předmět a metody
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
18. Vývojová psychologie – předmět a metody
Vývoj – proces evoluční změn tělesných a duševních znaků člověka v průběhu života
- probíhá po celou dobu života
- ke změnám dochází v zákonitých pořadích
- změny, které probíhají, jsou nevrtané
- fylogeneze (vývoj člověka od opic) X ontogeneze (vývoj jedince od narození do smrti)
- periodizace lidského života z hlediska anatomického a fyziologického – Albrecht von Haller
dělil život do 9 fází: první dětství ve 3 fázích: narození – 17 měsíců
17–28 měsíců
29 měsíců – 7 let
druhé dětství: 7–12 let
12–15 let
jinošství: 5–22 let
22–25 let
mužný věk: 25–63 let
stáří: od 63 let
- představitelé: Charles Darwin, Jean Piaget, William Stern, Václav Příhoda
dělení podle Václava Příhody: antenatální – nitroděložní vývoj (početí až porod)
(biosociální) první dětství – novorozenec (2 měsíce)
kojenec (do 1 roku)
batole (do 3 let)
druhé dětství – první tvarová přeměna postavy, vstup dítěte do školy
pubescence – pohlavní dozrávání, 11–15 let
hebetické – období mládí a krásy
1. etapa: 15–20 let
2. etapa: 20–30 let (mladá dospělost)
ineterevium – 45–60 let, úbytek energie, snižování výkonnostního tempa
senium – nad 60 let, důchod, pesimismus, nervozita, společenská izolace
kmetství – 75–90 let, stoupá počet chorob
patriarchium – nad 90 let, jen nepatrný zlomek populace
dělení dle Jeana Piageta: etapa senzomotorické inteligence – od narození do 2 let, poznávání na základě smyslové a pohybové činnosti, zprostředkováno na základě manipulace s předměty a s částmi těla
etapa symbolického a předpojmového myšlení – do 4 let, myšlení je vázáno na konkrétní realitu a její paměťové představy bez pochopení obecnějších vztahů
etapa názorného myšlení – 4–7 let, usuzování je zatím vázáno na vnímání a představování
etapa konkrétních operací – do 12 let, logické usuzování je již méně závislé na viděné podobě věcí, ale stále silně vázané na konkrétní realitu
etapa formálních operací – od 11 let, dovršení předpokladů pro plnohodnotné logické myšlení po 12 roku, schopnost abstraktního a hypotetického myšlení bez omezení na nutnost představy jeho obsahu
- faktory vývoje – vlohy, dědičnost, sociální prostředí, seberegulace (život ve svých rukou)
- formování vývoje – podmínky: vnitřní X vnější
vnější = rodina, vrstevníci, jednotlivci, skupiny, škola, třída, lokalita, národnostní a jiné skupiny, prostředí, ekonomika, politika, kultura, historie
vnitřní = biologické podmínky, psychické procesy a stavy, psychické vlastnosti
- předpokladem učení je zralost
- druhy vývoje: biosociální – kulturně podmíněný postoj k lidskému tělu, tělesný vývoj a jeho proměny
kognitivní – vývoj paměti, myšlení
psychosociální – mezilidské vztahy, rozdíly