23. Sociální psychologie - komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- intrapersonální komunikace (monolog) = probíhá uvnitř jedince, má podobu vnitřního dialogu, rozmlouvání "sám se sebou", sebereflexe vlastního jednání a komunikování s vnějším okolím
interpersonální komunikace (dialog) = probíhá mezi dvěma a více lidmi, mezi kterými existuje nějaký vztah, specifickým druhem interpersonální komunikace je komunikace skupinová
masová komunikace = charakteristická jednosměrným prouděním informací od jednoho a více komunikátorů (zdrojů) k mnoha komunikantům (příjemcům), skrze média (rádio, televize, tisk a internet), nedochází k přímé zpětné vazbě, je důležité přijaté informace kriticky zhodnotit
- upoutá (nebezpečí, vražda, nehoda, jídlo, sex, nové a silné podněty)
- dle užitého komunikačního kanálu: verbální = řeč, písmo
neverbální = napomáhá řeči, nahrazuje, postoje, emoce, pohyby, gesta
signály – symboly („like“, prostředníček), ilustrátory (takovej vůl, takhle velký), regulátory (zdvižení obočí, podání ruky), adaptéry (kousání nehtů, poklepávání)
činem
- dialog: má nějaký cíl (vyřízení, vyjasnění), účastníci se ovlivňují, odráží vztahy, mění je
- překážky dialogu: strach s vyjádření názoru, agresivita, neúcta ke druhému, nezralost osobnosti, neschopnost naslouchat, neukázněnost
- zásady správně vedené komunikace: mluvit pouze když mám co sdělit, stručnost, intenzitu hlasu přizpůsobit prostoru a obecenstvu, střídat dlouhé a krátké věty, začít s vtipem nebo historkou, nenapadat posluchače, první chválit, pak kárat, důležité věci říkat postupně
- dobrý řečník: bohatá slovní zásoba, pohotovost, výstižnost, správná a výrazná výslovnost, volit slovník adekvátní k posluchačům, přiměřeně gestikulovat, klidný, hluboký hlas, neříká parazitní slova
Vědy o verbální komunikace
- lingvistika
- filologie = lidská řeč
- sémantika = nauka o významu
- syntax = řazení slov
- rétorika = umění řečnit
- paralingvistika = to, co zaregistrujeme jenom ušima (zvuková stránka verbální komunikace)
- hlasitost, výška tónu, rychlost, plynulost, intonace, melodie, chyby, členění (frázování)
Poruchy komunikace
- v komunikačním kanálu (hluk, nedoslýchavost)
- metakomunikace (nevyjasněný význam slov – výraz tváře, ironie, „miláčku“)
- poruchy při konfliktu: autoritativní chování = vnucuji někomu svůj názor
pseudokomunikace = řeším blbosti mimo problém hádky
nonkomunikace
- disjunkce (švejkovský postoj, směje se, nepouští si názor k tělu)
- podvědomé poruchy řečnického projevu (nedokončená věta, přeřeky, parazitní slova – jakoby, jako)