24B - Psychologie učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
◦ vnitřní: zrak, sluch, „pocity pohybu“
◦ vnější: informace poskytnutá navíc nad informace z vlastního pohybu
e) ideomotorické učení
▪ učení se pohybu i ve svých představách
▪ náročnost ideomotorického učení má za následek abstraktní myšlení a přiměřenou koncentraci
3) učení intelektových činnost− rozvíjí se myšlenkové procesy, intelektové dovednosti a schopnosti k řešení složitých problémů
1
24B
PSYCHOLOGIE UČENÍ
4) sociální učení− učení sociální komunikace, interakce a percepce
− osvojování sociálních dovednost− formuje se charakter a motivy − druhy sociálního učení:
a) asociace (podmiňování): vytváření spojů mezi podněty a odpověďmi jedince na ně (když si půjčím knihu, musím
ji vrátit)
b) posilování (zpevňování): založeno na odměnách (pochvala, uznání) a trestech (zamítnutí, zavržení)
c) observace (odezírání): co je považováno v určité situaci za vhodné a co ne
d) anticipace (očekávání): jednotlivce a sociální skupinu ovlivňuje průběh sociálního učení, také tím, že projevují
očekávání toho, jak se bude jedinec chovat
e) imitace (napodobování): napodobování se učíme řeči, mimice, projevům citů, gestikulace
f) identifikace (ztotožnění): ztotožnění se s osobou, k níž má jedinec vztah a chce se jí přiblížit, přizpůsobit
• nezáměrné (bezděčné) – např. napodobování vzorů
• záměrné (řízené) – např. při školním vyučování, ve výchovných zařízeních, sebevýchova, sebevzdělávání
Fáze učení
1) motivační− musíme mít vůbec důvod se učit (například dobré zaměstnání)
− pokud si budeme během učení tento důvod, na kterém máme vlastní zájem, vybudíme se k mnohem větší aktivitě
− neučíme se proto, že musíme, ale učíme se pro svůj motiv
2) poznávací− nejdříve si prohlédneme učivo − při hrubém procházení učební látkou o ní získáme přibližný přehled− během tohoto procházení získáváme představu, o co se ve skutečnosti jde
3) výkonová− v této fázi celý problém pochopíme, vyřešíme a zapamatujeme si ho − během tohoto procesu získané informace zařazujeme do již existujícího rámce znalostí
4) kontrolní− ve většině případů končí proces učení fází výkonovou, ale to rozhodně není dobře
− v kontrolní fázi zlepšujeme udržení znalost v paměti, tak také kontrolujeme, zda jsme se něco nenaučili špatně