Ontogeneze
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
14) ONTOGENEZE PSYCHIKY – VÝVOJOVÁ OBDOBÍ
ONTOGENEZE
vývoj jedince od zárodku až po jeho zánik
LIDSKÁ PSYCHIKA
projev funkce mozku a projevuje se ve všech činnostech
ONTOGENEZE PSYCHIKY
=vývoj psychiky jedince během jeho života
zabývá neuropsychickým rozvojem jedince v jednotlivých etapách života od jeho narození (popř. od doby nitroděložního vývoje) až po smrt; tím, jak se v jednotlivých etapách lidského věku rozvíjejí smyslové orgány, vnímání, myšlení, řeč, paměť, vlohy, dovednosti, kontakty s okolím, návyky…
u každého probíhá odlišně
záleží zejména na genetických vlastnostech organismu, na výchově a na prostředí, v němž vyrůstá a žije
základním činitelem, který ovlivňuje vývoj člověka jsou dispozice a vlohy, které jedinec získá dědičností a svým individuálním vývojem od početí do narození
dědičné i vrozené znaky nazýváme genotyp
velký vliv na psychický vývoj jedince v dané společnosti má sociokulturní prostředí, vliv rodiny, vliv vrstevnické skupiny a vzdělávacích institucí (zejména školy)
exogenní vlivy=to, co na člověka působí v prostředí, v němž žije, včetně výchovy, kultury…
již při porodu při vážnějších komplikacích může dojít k nepříznivému působení na původně příznivé vlohy
ZÁKONITOSTI VÝVOJE:
Jednotlivé vývojové fáze na sebe vzájemně navazují
-žádná etapa nemůže být vynechána, vrácena ani nelze změnit jejich pořadí
-v dětství rychlé, nápadné změny vedoucí k zdokonalování=EVOLUČNÍ
-v dospělosti méně nápadné změny=OBDOBÍ STABILITY
-postupně s věkem se projevuje úbytek schopností nápadný zejména ve stáří=INVOLUČNÍ
Vývoj jedince probíhá od méně dokonalého k dokonalejšímu
-v oblasti somatické i psychické
Vývoj neprobíhá plynule a rovnoměrně
-v některém období je tempo rychlejší a jsou nápadnější změny, v některém pomalejší a méně nápadný, zdánlivě stagnuje (puberta=rychlé, dospělost=stabilita)
Každé období má určitou základní úlohu, očekává se její splnění
-při nerovnoměrném vývoji se stává, že člověk není v daný okamžik schopen úlohu splnit (není dostatečně zralý), pak dochází k přechodnému napětí mezi individuálními předpoklady jedince a požadavky, které jsou na něj kladeny=VÝVOJOVÁ KRIZE
Vývoj každého jedince je individuální
-normy, které udávají věk pro zvládnutí určité dovednosti jsou jen rámcové tj. statisticky určené na základě pozorování velkého počtu dětí
VÝVOJOVÁ OBDOBÍ
Prenatální-od početí do porodu
Novorozenecké-od narození do 28 dnů
Kojenecké-1 měsíc až 1 rok
Batolecké-1 až 3 roky
Předškolní věk-3 až 6 let
Mladší školní věk-6 až 10/11 let
Starší školní věk=puberta-10/11 až 14/15
Dospívání=adolescence-14/15 až 20/22
Dospělost
a) mladší, raná-20/22 až 30 let
b) střední-30 až 45 let