Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ontogeneze

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

14) ONTOGENEZE PSYCHIKY – VÝVOJOVÁ OBDOBÍ

ONTOGENEZE

  • vývoj jedince od zárodku až po jeho zánik

LIDSKÁ PSYCHIKA

  • projev funkce mozku a projevuje se ve všech činnostech

ONTOGENEZE PSYCHIKY

=vývoj psychiky jedince během jeho života

  • zabývá neuropsychickým rozvojem jedince v jednotlivých etapách života od jeho narození (popř. od doby nitroděložního vývoje) až po smrt; tím, jak se v jednotlivých etapách lidského věku rozvíjejí smyslové orgány, vnímání, myšlení, řeč, paměť, vlohy, dovednosti, kontakty s okolím, návyky…

  • u každého probíhá odlišně

  • záleží zejména na genetických vlastnostech organismu, na výchově a na prostředí, v němž vyrůstá a žije

  • základním činitelem, který ovlivňuje vývoj člověka jsou dispozice a vlohy, které jedinec získá dědičností a svým individuálním vývojem od početí do narození

dědičné i vrozené znaky nazýváme genotyp

  • velký vliv na psychický vývoj jedince v dané společnosti má sociokulturní prostředí, vliv rodiny, vliv vrstevnické skupiny a vzdělávacích institucí (zejména školy)

  • exogenní vlivy=to, co na člověka působí v prostředí, v němž žije, včetně výchovy, kultury…

  • již při porodu při vážnějších komplikacích může dojít k nepříznivému působení na původně příznivé vlohy

ZÁKONITOSTI VÝVOJE:

  1. Jednotlivé vývojové fáze na sebe vzájemně navazují

-žádná etapa nemůže být vynechána, vrácena ani nelze změnit jejich pořadí

-v dětství rychlé, nápadné změny vedoucí k zdokonalování=EVOLUČNÍ

-v dospělosti méně nápadné změny=OBDOBÍ STABILITY

-postupně s věkem se projevuje úbytek schopností nápadný zejména ve stáří=INVOLUČNÍ

  1. Vývoj jedince probíhá od méně dokonalého k dokonalejšímu

-v oblasti somatické i psychické

  1. Vývoj neprobíhá plynule a rovnoměrně

-v některém období je tempo rychlejší a jsou nápadnější změny, v některém pomalejší a méně nápadný, zdánlivě stagnuje (puberta=rychlé, dospělost=stabilita)

  1. Každé období má určitou základní úlohu, očekává se její splnění

-při nerovnoměrném vývoji se stává, že člověk není v daný okamžik schopen úlohu splnit (není dostatečně zralý), pak dochází k přechodnému napětí mezi individuálními předpoklady jedince a požadavky, které jsou na něj kladeny=VÝVOJOVÁ KRIZE

  1. Vývoj každého jedince je individuální

-normy, které udávají věk pro zvládnutí určité dovednosti jsou jen rámcové tj. statisticky určené na základě pozorování velkého počtu dětí

VÝVOJOVÁ OBDOBÍ

  1. Prenatální-od početí do porodu

  2. Novorozenecké-od narození do 28 dnů

  3. Kojenecké-1 měsíc až 1 rok

  4. Batolecké-1 až 3 roky

  5. Předškolní věk-3 až 6 let

  6. Mladší školní věk-6 až 10/11 let

  7. Starší školní věk=puberta-10/11 až 14/15

  8. Dospívání=adolescence-14/15 až 20/22

  9. Dospělost

a) mladší, raná-20/22 až 30 let

b) střední-30 až 45 let

Témata, do kterých materiál patří